VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 8056 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andhreas

Nybörjarfrågor
« skrivet: maj 24, 2018, 13:29:41:41 »
Hej!

Helt nybörjare på det här med Pool, men impulsköpte en begagnad Intex rörpool (16 000l) för ett par dagar sedan med en Intex sandfilterpump och saltgenerator. Hoppas det är hyffsade grejjer. Har väl kommit till insikt att det kommer behövas en värmare också om poolen ska utnyttjas ordentligt även av vuxna :)

Jag har läst några trådar här och lärt mig en hel del men vill ändå ställa några "dumma" frågor :)

1. Jag har kollat på två värmepumpar, vilken är att föredra? Swim & Fun 5,0kW eller Brilix XHP60 5kW R410A?

2. Koppling, jag seriekopplar enligt: sandfilterpump -> värmepump -> saltgenerator.

3. Krävs det alltid en by-pass till värmepumpen?

4. Värmepumpen kan bara köra om sandfilterpumpen kör?

5. Viktiga saker jag ska tänka på? :)

Ha det fint,
Andreas

 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2018, 07:21:20:20 »
1. Antagligen en Brilix. Det är ett välkänt budgetmärke som verkar fungera rätt bra.
2. Det finns inga sandfilter som ska pumpas. Det är vatten som pumpas. Du kopplar: Poolutlopp => vattenpump => sandfilter => saltgenerator (alltid dosering av kemikalier sist) => poolens inlopp.
3. Nästan alltid. Du behöver kunna justera flödet så att du får en temperaturskillnad på någon enstaka grad över värmepumpen. En bypass är två t-kors och en kulventil mellan dessa - ingen stor investering.
4. Ja. Samma gäller saltgeneratorn. Gör vattenpumpen 24x7. Låt värmepumpen styra sig själv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2018, 10:02:43:43 »
Tack för svar!

1. Ok! Såg att folkpool, som finns i min stad, har denna pump till nersatt pris, något lägre COP dock. https://www.folkpool.se/produkter/fyndhorna/poolvarmepump-heatforce-mini-35.html Något att ha? Eller fortfarande Brilix som gäller? :)
2. Ok! :)
3. Såg att min pump pumpar 4m3/h. Brilixen vill ha 4,2m3/h. Känns som att en bypass som då ska minska flödet är överflödig eftersom jag inte kommer upp i det rekommenderade flödet på värmepumpen ändå?
4. Är det bra att köra vattenpumpen 24/7, för hållbarhet? Är det ok att köra den när man badar?

Utloggad MathiasS

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2018, 10:38:45:45 »
1. Ja antagligen ungefär likvärdiga.
2. -
3. Ja så kan det vara, omöjligt att gissa.
4. Billigt skräp tål antagligen inte 24x7 drift någon längre tid. Köp sådant som är gjort för att gå dygnet runt. Det bästa du kan göra för att ha ett enkelt poolliv är att köra reningen 24x7. Om du installerar vattenpumpen korrekt är det givetvis ok att köra när du badar. Ställ inte prylarna direkt bredvid poolbaljan....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2018, 22:07:15:15 »
Har lagt många timmar i helgen om läsning av värmepump och har blivit både klokare och mer förvirrad.. :)

Det vi väljer mellan just nu är:

1. BRILIX POOLVÄRMEPUMP XHP60 5KW R410A (https://www.buildor.se/brilix-poolvarmepump-xhp60-5kw-r410a-23335?utm_source=Tradedoubler&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=PriceRunner#XHP60)
-Här tillkommer även arbete av elektriker för framdragning av ström och inkoppling

2. Swim & Fun Inverter PRO 9 kW WiFi (http://cdon.se/hem-tradgard/pool-varmepump-inverter-pro-9-kw-wifi-metal-kabinett-p44086651)
-Här tillkommer även arbete av elektriker för framdragning av ström och inkoppling
-Vet inte hur jämförbart märket är mot Brilix men det är en Inverter vilket borde vara snålare, den är även specad till större pool
-2500kr dyrare än Brilix

3. Swim & Fun Xpress10+ (https://www.gardenstore.se/varmepump-pool-swim-fun-xpress10-30000-liter?gclid=EAIaIQobChMIocqe6tem2wIVncmyCh2JpATREAQYAyABEgKhrfD_BwE)
-Ingen eletriker behövs, bara stoppa i stickkontakten
-Specad till större pool än Brilixen

Vad ska jag välja? :)
Hur stor kostnads besparing blir det på en pump med COP på 5,4 mot 6,25? Eller mot invertern som är upp till COP 8,0.

Vad kan det tänkas kosta att en elektriker drar el en 40-50m och kopplar in pumpen?
 

Utloggad Cybertron

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2018, 09:14:18:18 »
Kan bara svara på fråga 3:

Jag köpte en Xpress 10+ förra året och var jättenöjd! Fungerade klockrent! Men efter vinteruppehållet har den slutat fungera, värmer inte. Jag misstänker att kylmediet är slut eller liknande då kompressor och liknande går som det skall.
Håller på att reklamera/få ny pump/ få den lagad, men företaget tasr sjukt lång tid på sig, 3 veckor har jag hållt på nu.
Jag hoppas det löser sig på något sätt, antingen pengar tillbaka eller ny pump eller lagning.

Annars är VPn smidig, hyffsat tyst och smälter in bra. Den klarar fullt flöde (bypass rekommenderas dokc ändå) från poolpumpen och har en grafisk flödesmätare. Sedan är det bara att sätta i kontakten och köra.

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2018, 11:21:17:17 »
Tack för svaret!

Får jag fråga hur stor pool du har? Hur många grader höll du i poolen och vet du ungefär vad det kostade att ha igång värmepumpen?
Vilken vattenpump?

Var kopplade du in pumpen? Fast uttag på hus/garage, eller förlängningskabel? Jag tänkte själv att jag skulle dra en sladdvinda på 40-50m från garaget men blev osäker på om det är så bra...? Dom kablarna är ofta på 1,5mm men i Xpress bruksanvisningen så står det:

Strömförsörjning: 220-240V
Avbrytare: 20A
Löpande ström: 6,5A
Kabel sektion för 15 m kabel: 2,5mm2
Kabel sektion för 50 m kabel: 6,0mm2

Så behöver elkabeln vara 6mm2?
Tittar jag på https://www.byggmax.se/installationsel/sladd-och-kabel/kabelvinda-p29774?gclid=EAIaIQobChMI_bCnzomo2wIVw7HtCh0B-wVFEAQYBCABEgKXhvD_BwEt.ex. står det "H07RN-F 3G1,5mm"

Utloggad Cybertron

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2018, 11:41:22:22 »
Tack för svaret!

Får jag fråga hur stor pool du har? Hur många grader höll du i poolen och vet du ungefär vad det kostade att ha igång värmepumpen?
Vilken vattenpump?

Var kopplade du in pumpen? Fast uttag på hus/garage, eller förlängningskabel? Jag tänkte själv att jag skulle dra en sladdvinda på 40-50m från garaget men blev osäker på om det är så bra...? Dom kablarna är ofta på 1,5mm men i Xpress bruksanvisningen så står det:

Strömförsörjning: 220-240V
Avbrytare: 20A
Löpande ström: 6,5A
Kabel sektion för 15 m kabel: 2,5mm2
Kabel sektion för 50 m kabel: 6,0mm2

Så behöver elkabeln vara 6mm2?
Tittar jag på https://www.byggmax.se/installationsel/sladd-och-kabel/kabelvinda-p29774?gclid=EAIaIQobChMI_bCnzomo2wIVw7HtCh0B-wVFEAQYBCABEgKXhvD_BwEt.ex. står det "H07RN-F 3G1,5mm"

Jag höll 31grader i poolen, poolen är på ca 25m3 (jf storpool 6.1x3,6x1.32), den drar ca. 1kw när den är igång. Då förra året var kasst när det gällde värme och sol så gick den ca 8-12 timmar om dygnet.  Jag har fast monterat uttag kopplat till jordfelsbrytare, inga skarvsladdar.
Du bör inte ha mindre än 2.5kvadrat.  Jag kör JFs 750watts pump.

Jag hade inte kört skarvsladd på 1.5kvadrat. Finns nog risk för brand, men det finns säkert någon duktig elmänniska som kan svara på detta.

Utloggad Varmtibadet

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2018, 08:01:52:52 »
Hej

Jag har ungefär samma setup som du, min Intex pool 17000L.

Ang värmare:
5kW tror jag inte ni kommer bli nöjda med. Den kommer ge för lite värme helt enkelt.
Jag hade tidigare en 6kW värmare och kom då upp i 28-30grader när det var varma dagar, men mer ofta kanske 24-26grader. (sök här på forumet så finner du någon tråd av mig ang det)
Nu har jag en 8.5kW värmare och märker direkt skillnaden, visserligen har vi haft bra väder nu men den värmer mer och snabbare.

Jag antar du har en Intexpump som även jag har - då behöver du antagligen INTE en bypass. Det har inte jag och har inga problem med flödet.

Saltklorinatorn - är en superb sak (och väldigt prisvärd)! slipper hålla på med farligt och dyrt klor, bara justera timmarna den kör ibland och köra BOOST läget ibland vid behov. Någong gång per säsong får man hälla i mer salt, men det säger självklart klorinatorn till om. Supernöjd med den!

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2018, 10:10:24:24 »
Tack för svar, låter bra! Kör på en lite större pump än vad jag behöver då.

Japp jag har intexpumpen. Den är specat till 4000l/h, men är det så mycket den kör när den renar? Har läst att den endast kör max när man rengör pumpen, stämmer det?
Så om en poolvärmepump vill ha säg 3500l/h men pumpen bara ger 3000l/h är det ok ändå?

Angående mängd salt i poolen, enligt bruksanvisningen till min 15000l pool ska jag ha i 45kg salt, förra ägaren hade haft i 35kg vid start. Så om jag kastar i 35kg till och börja med så säger klorinatorn till om det är för lite?

Tyvärr så började poolen luta mer än jag är bekväm med när fyllning av vatten var klar, skillnaden var ca 16cm sida till sida, ... så nu pågår tömning och sedan får jag gräva där den eventuellt ska stå mer permanent :-\ Alltid ska projekt bli större och dyrare än man tänkt sig från början..  :D
« Senast ändrad: maj 29, 2018, 10:17:16:16 av andhreas »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan