VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Takplåt blåste av i natt.  (läst 13152 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr2T

Takplåt blåste av i natt.
« skrivet: februari 08, 2011, 01:04:12:12 »
Har vintertäckt poolen med vanlig takplåt. Fungerat ypperligt hela vintern tills idag. (har ett omonterat pooltak i garaget) Inatt blåser det som bekant som in i h*lvete i Skåne. 25 sekundmeter. I förebyggande syfte har vi lagt på ett tiotal oöppnade paket med klinkersplattor, samt ett tiotal säckar med kinesisk sjösten också på gavlarna av plåten. Men det ville sig inte endå, för en halvtimma sen fick vi panik då det small till och en av mittenplåtarna var på vift. Vi fick helt enkelt plocka bort plåtarna helt från poolen....i 25 sekundmeter är det ordentligt vindfång i dem. Min sambo skar upp lillfingret och det blöder rätt rejält när vinden fick tag i en plåtskiva. Trodde att staketet skulle hålla vinden "borta" från poolen, men vi fick inte skuggan av en chans.

Så här ser det ut hos oss (inte helt färdigt än, sommaren tog ju slut) simulera takplåtar på poolen bara.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Lk8PlYH5Uk[/youtube]
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2011, 12:42:51:51 »
Ett par timmar efter jag skrev mitt inlägg här så tog det i än värre och staketet gav nästan med sig. Ett staket i min pool är det sista jag vill ha, så ett par timmar senare hade jag förankrat staketet i tralldäcket med långa brädor. Det ser fördj*vligt ut men staketet stod pall för vindtoppar på 30-35 sekundmeter och allt ser ut att vara intakt. Även poolen, där en av plåtarna hade åkt ner när dom blåste av.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2011, 17:30:07:07 »
 O0 Tur i oturen! :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Mr2T

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2011, 11:59:13:13 »
Ja, det får man nog säga trots allt.  :)
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2011, 17:18:23:23 »
Hej! Skönt att pool klara sig hade ju varit tråkigt värre!
Jag har dragit i franskskruv i mina plåtar tar inga risker,
brukar även ha ett större antal kullersten på men
hann inte få dit det då vinter kom så jäkla snabbt i höstas.
Det har legat en 40 cm snö på hela vintern tills för ett tag sen nu är det borta.
Det blåste rejält här med (Götene vid kinnekulle) men inte så illa.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Mr2T

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2011, 20:30:12:12 »
Ska montera mitt pooltak under våren så jag slipper plåtarna. Men jag kommer nog att säkra taket med spännband skruvade i trallen vid sånt väder. Hela tak har ju lossnat här i kommunen. Obehagligt.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Daphne

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2011, 23:04:15:15 »
Usch och fy vad det kan hända mycket, vi har tak på poolen, nu varnar de för oväder igen och efter att ha läst detta så blir jag lite darrig. Vårt tak sitter inte fast någonstans.... <help>
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Mr2T

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2011, 23:56:32:32 »
Man varnade för 28m/s i vindstyrka men det var garanterat över 30m/s, säkerligen 35m/s i topparna. Jag fick flashbacks från när Gudrun drog fram 2005. Jag kan i ärlighetens säga att jag inte tror att mitt pooltak hade stått kvar om det hade varit monterat. Rutorna hade böjt sig till dom lossnat och sedan hade vinden kommit in under taket och lyft hela rasket. Vi hade "armerat" takplåtarna med tio säckar sjösten a' 25kg.  Sex sju trädgårdsstenar på runt tio-femton kilo styck och sju åtta paket med oöppnade klinkerspaket på runt 20kg runt poolsargen ovanpå takplåten.

Men minsta lilla fladder från plåten och vinden får tag i det..så lyfter det som en missil direkt. Vi kunde nätt och jämt hålla nere plåtarna på trallen när vi lade knäna och hela kroppstyngden på. Så att förankra dom med franska bultar eller motsvarande är definitivt ingen underdrift när det blåser som det gjorde här.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad aromata

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2011, 11:26:56:56 »
Alternativet till detta är att inte täcka alls. Vad är problemet med det?

Utloggad Mr2T

SV: Takplåt blåste av i natt.
« Svar #9 skrivet: februari 10, 2011, 12:13:31:31 »
Absolut är det bästa att inte täcka alls. Jag har vid ett flertal tillfällen hittat både en och två hundar i min trädgård som ägts av grannar boende runt omkring. Jag noterade även hur nyfiket grannarnas barnbarn spanade in vårt poolbygge från deras studsmatta. Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna mörka att en hund och två ungar drunknat i min pool när jag varit på jobbet, har du nåt tips?

Eller vänd på det, vad skulle du gjort om din hund eller dina ungar drunknat i grannens pool när han var på jobbet, bara för att han inte täckt den ordentligt? Eller än värre, dina egna ungar i din egen pool... Nä, täck poolen ordentligt så slipper man att oroa sig. Ett poolbygge är "bara pengar", ett liv går inte att ersätta. Dessutom är det inte lagligt att ha en pool otäckt.. om man ska hård-dra det. Det är det som är problemet..  O0
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag