VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera kantsten på Thermopool  (läst 5773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ToeBee

Montera kantsten på Thermopool
« skrivet: juni 18, 2019, 15:00:40:40 »
Hola,

Har hängt på forumet som "guest" under något års tid, men nu är vi äntligen igång med själva bygget.
Thermopool via Polstore 4x8 m. Jag låter poolbyggarna sköta det mesta, men de har inte åtagit sig att montera stensarg/kansten, dvs 30 mm tjocka 300x600 mm Granitplattor.

Jag har sökt på forumet och skummat igenom ett antal byggtrådar, men har inte riktigt hittat info jag sökt. Om någon har postat info om detta får ni gärna lägga in länk här :-)    Eller jo, har hittat en del, men har nu beslutsångest.

När väggarna gjöts så fasades "murkrönet" av så att det blev ett litet fall utåt, "bakom" linerlisten. Nu är ju granitstenarna lite tunga, så att bara fylla upp detta fall med fix känns kanske inte helt optimalt, lär vara svårt att få en rak snygg stenlinje i våg.

Jag har hittat förslag på forumet om att använda distanser som man schimsar upp bakkant, och sedan limmar fast stenen med vettigt lim.

Jag har även från en plattsättare fått tipset att spackla upp murkrönet, så att det blir plant, så att det sedan är enklare att lägga kanstenen. Vad ska jag i så fall spackla med? Ska jag rent utav flytspackla?! (efter att man satt en temporär sarg/mothåll utvändigt?)

Jag vet inte riktigt vilken väg som är vetttigast att gå, och skulle uppskatta lite input från någon som pysslat med detta.

Bifogar ett par detaljbilder.

Mvh,


/Tobbe


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Montera kantsten på Thermopool
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2019, 20:20:16:16 »
Lyssna på din plattsättare, han verkar klok. Använd Finja Handspackel grov. Sätt en list utvändigt och dra av mot denna och linerlisten. Du kommer få en helt plan yta och på den kan du tex limma fast sargen, vilket är mycket enklare än att sätta stenen i fix.

Till den som fyller dessa väggar själv är mitt tips att ta det lite lugnare vid toppfyllningen. Kapa plopparna på översta blocket och dra av betongen jämt med blockets överkant. Har man preppat för detta går det snabbt - man fyller lite lite extra runt om innan betongbilen åker och sedan drar man av överflödet med rätskiva. Då har man en fin yta att spackla på i höjd med linerlisten i steg2.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kriff

SV: Montera kantsten på Thermopool
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2019, 15:42:57:57 »
Jag har (lite) vana att kakla/klinkra sedan tidigare så jag valde att göra det i ett moment, alltså sätta stenen direkt i fix. Funkar bra faktiskt eftersom man använder linerlisten som stöd - både när du drar fixkammen och sedan när man trycker dit stenen. Kolla bara vågen åt andra hållet dvs tvärs över stenen och sätt en liten kil i bakkant för säkerhets skull. Jag valde att sätta stenarna dikt an utan fog. Börja med hörnsten och sätt två tre stenar till, kolla att du har samma utstick på stenarna och att hörnsten fortfarande sitter bra, då får du liksom 90-graders vinkeln på köpet.
Thermopool 6x3x1.5m gaveltrappa från Poolstore
Rostfria detaljer, 2xLED RGB lampa
Pooltak Leia & poolvärmepump X15 från G&J

Utloggad MathiasS

SV: Montera kantsten på Thermopool
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2019, 19:06:03:03 »
Kriff, snyggt joobbat med sargen. Vill förtydliga mitt tidigare inlägg och säga att det jag föreslår inte på någotvis är bättre - bara enklare för den som inte är van.

Angående kantsten kant i kant ska man vara försiktig - många sargstenar varierar i form och tjocklek och det blir väldigt tydligt när man lägger stenarna kant i kant. Dock går det ju att kompensera lite för detta när man lägger stenen i fix som du gjort.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Montera kantsten på Thermopool
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2019, 13:17:56:56 »
Min tidigare tråd om granitsarg och stenarna sitter kvar efter 4 år så det verkar fungera  ;D

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12529.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan