Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4  (läst 16628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #30 skrivet: mars 24, 2016, 15:53:19:19 »
Jag fattar inte exakt liners skadeprocess...
Varför förstörs linern när vattenytan sjunker under normal vattenlinjens nivå?

Jag trodde att man skall vinterstänga genom att tömma tills vattenytan ligger under inlopp- och skimmers nivå sedan antigen dammsuga eller blåsa vattnet ut ur rören.
Räcker inte så?
/Dimi

Vad som tydligen hände att döma av vad Rickard skrev var att poolen var frusen (inte bottenfrusen). När sedan slangen frös sönder så sjönk vattennivån. Den stora iskakan rör sig då nedåt. Sitter isen fast i linern dras den sönder. Glider isen mot linern så räcker det ju att poolväggen inte är 100 % rak (de är de sällan) så kan ju isen ta tag mot någon del som sticker längre ut en aning och sedan trycka sönder linern. När iskakan närmar sig botten går ju linern oftast in något också, man har ju knappast en exakt knivskarp övergång mellan botten och vägg.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #31 skrivet: mars 24, 2016, 18:06:17:17 »
Ni får ta i beaktande att richard bor i piteo. Han har en meter is i poolen varje år och som jag förstår det en vattennivå som varierar under vintern. Det skulle antagligen räcka med att täcka poolen så att inget vatten rinner i.

Här i stockholmo blir det ju knappt någon is och den som blir ställer inte till några problem. Har aldrig haft is som sitter fast i linern, har alltid lite vatten närmaste millimetern.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #32 skrivet: mars 24, 2016, 20:15:42:42 »
I detta fall var det en ovanmarkspool (nedgrävd ca 50 cm) som var mer eller mindre bottenfrusen i slutet av vintern.
När nivån sänktes p.g.a. slangbrottet så tryckte isen sönder linern i botten (tonvis med is) och allt vatten läckte ut.

Det jag vill komma fram till är att det kan hända att PVC-slangar fryser sönder, och att man bör fundera över vad det kan resultera i även om det varierar med pooltyp och var man bor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #33 skrivet: mars 25, 2016, 09:57:28:28 »
Om du har is ända ut till kanten och vattnet under försvinner så "hänger" isen i linern. Linern klarar inte tyngden och rivs sönder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad niblom

SV: Villa Lucias poolbygge våren 2015. Glasfiber 8x4
« Svar #34 skrivet: juli 14, 2019, 11:52:15:15 »
Hej,

Undrar om ni fortfarande är nöjda med er Neptun pool?

Jag har funderat på att köpa en likadan.

Mvh Niklas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan