CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på värmepump  (läst 10155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke1897

Storlek på värmepump
« skrivet: februari 12, 2014, 19:48:27:27 »
Hejsan, håller på o ska bygga pool o nu undrar jag lite om uppvärmning. Har kommit fram till att det bästa är nog värmepump så man kan bada oavsett väder. Det blir en pool på 23 kubik.
Men jag undrar lite om vilken storlek man behöver, har kollat på http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-hydropro-7-p-1283-c-168.aspx men vet inte om den räcker. Finns även http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-brilix-xhp-100-p-291-c-168.aspx om man går upp ett par tusen.
Nån som har erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning, jocke
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Storlek på värmepump
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2014, 21:05:56:56 »
Tror inte du kan ha en för liten pump.   Har 17kubik och hade 5kw till den. Det var för lite.

Har nu en som kan ge 12 kw (och funkar till minus 20 dock stänger jag av vid 12 plusgrader för säsongen)och inser att det är ok,dock inte perfekt. Skulle aldrig ha något mindre för mina förutsättningar.

OBS. Att tänka på är att jag har en intex ovanmark. ovanpå har jag bubbelplast. Har du tak o bra isolering så hjälper ju det.

Hursom, den kostade cirka 16 000 och är en trefas.

Vad du än köper så köp en trefas tycker jag. varför medvetet snedbelasta faserna med en enfas.  Du kan undvika småproblem som att du inte kan köra spis, torktumlare o poolpump eller liknande utan att proppar flyger.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Jocke1897

SV: Storlek på värmepump
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2014, 11:00:29:29 »
Så du tror inte det räcker med 9kw heller till poolen då, är det värt dom extra tusenlapparna för kraftigare pump o trefas?
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Utloggad TommyC

SV: Storlek på värmepump
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2014, 18:36:29:29 »
Vi har 9,2 kW VP till 31 kubikmeter vatten. Den räcker ganska bra men då har vi pooltak som isolerar bra. Större VP hade varit ännu bättre. Bra värmeisolering uppåt är helt avgörande, utan det räcker ingen värmepump till när nätterna blir kalla. Förutom isoleringen så påverkar hur lång säsong man vill köra och såklart var i landet man bor. Använd forumets sökfunktion, det finns massor skrivet om värmepumpar.

De flesta skullle nog säga att 7 kW räcker till 23 kubik men jag skulle tveklöst välja 9 kW om det bara skiljer 2000 kr.

Åsså var det det där med temperaturen, många tror att det räcker bra med kanske 26-27 grader men när man har provat 31-32 så blir man klokare och förstår att det är där man vill ligga.

Tyvärr är de flesta specar av VP skrivna av reklammakarna. Vad COP är vid 27 grader i luften är helt ointressant. Är det 27 grader i luften är det alltid strålande sol i det här landet och då behöver man ingen VP. Vad COP är vid 15 eller 20 grader är svårt att få reda på.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad elvings

SV: Storlek på värmepump
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2014, 19:18:46:46 »
Håller med.  Vågar knappt bada under 31 grader idag.  :D

I övrigt:
isolera så bra du kan. Uppåt är viktigast
Köp en så kraftig och effektiv värmepump du har råd med
Trefas är att föredra

Du kommer att njuta som fasiken om du aldrig behöver bekymra dig om temperaturen i poolen.   


Visst är det lägre grader i simbassängen på badhuset men nu skall vi snacka LIVSKVALITE och inte bad temperaturer.  Jag kan bada o simma i 18 grader men det anser inte jag är livskvalité.   Bygg för att njuta  O0
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Jocke1897

SV: Storlek på värmepump
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2014, 20:39:19:19 »
Tack ska ni ha för era svar, det lutar nog åt hydro-pro 10 eller brilix xhp 100. Vet inte vilken som är bäst, båda enfas men hydro har lägre strömförbrukning vad jag kan läsa mig till. Samma pris på dom.
Kanske inte spelar någon roll vilken man tar av dom.
Ja, varmt i poolen vill man ju ha, badar helst inte om det är under 26 grader :)

Med vänlig hälsning, Jocke
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Utloggad Erica

SV: Storlek på värmepump
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2014, 20:57:29:29 »
Skall du jämföra prestanda på olika pumpar är det ju COP-faktorn som man får titta på, plus uteffekten förstås. Man får ju komma ihåg att uppmätt uteffekt och COP är taget vid för pumpen gynnsamma temperaturer. Är det t.ex. kallare ute eller varmare i poolen än vid testet så får man ut mindre.

Nja, riktigt så långt som till 31 grader sträcker väl vi oss inte. Rehab-bassänger för handikappade brukar ofta ha just 31. Men hemma kör vi 28-30, oftast väl runt 29, någon grad extra om vi har party eller barnkalas - vid sådana tillfällen kan ju badtiden bli väldigt lång. Men allmänt så är det ju olika vad man trivs med - vi har bekanta som tycker att bad i isvak är det skönaste och mest uppiggande alltså mest livskvalitet. :) Kör man upp för högt i poolen får man andra problem - man svettas i vattnet när man simmar, det avdunstar kraftigt och rummet blir fuktigt o.s.v. Vi råkade en gång ut för ett termostatfel som drev upp temperaturen till runt 35, men det var knappast behagligt. I riktigt varmt klimat, t.ex. Florida, körs ibland värmepumpar som kylaggregat för att få NED pooltemperaturen till behagliga värden... Köper du en amerikansk poolvärmepump kan det finnas ett kylläge på den, men här lär väl få människor vilja koppla in detta.

Utloggad elvings

SV: Storlek på värmepump
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2014, 08:13:45:45 »
Luxlama icebreaker har jag nu för tiden. 12 kw som mest o trefas.
Har bara haft den en säsong men den gör sitt jobb.

Den första var det något fel på men affären bytte ut den utan problem.
Den här tiden på året skall du nog kolla runt hos olika försäljare för du kan nog få ett bra pris på en kraftig pump.  Säger inte att brilix är dålig.
Har en brilix 5kw själv, den var dock för klen för mig.
Skall ev koppla min brilix till en badtunna på cirka 1500liter i sommarstugan istället. (kombinerad tunna/minipool)
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Jocke1897

SV: Storlek på värmepump
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2014, 19:32:35:35 »
Hittade även Poolvärmepump Luxlama PROFESSIONAL LX09HP för ca 8900:- från poolteam, trefas blir det tyvärr nog inte i detta läget, har en massa annat o lägga pengar på i samband med poolen. Är det värt tycker ni o lägga 2000:- extra på en hydro pump på 10kw än en luxlama för 8900:-.

Det springer snabbt iväg i pengar men man vill ju inte göra nåt dumt heller i samband med poolbygget. Har förövrigt 38mm slang till poolen men det måste väl fungera lika bra med övergångar till bypass/värmepump?

Med vänlig hälsning, Jocke
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Utloggad elvings

SV: Storlek på värmepump
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2014, 19:40:28:28 »
kontrollera hur mycket värme du får vid exempelvis 15 grader.
Även om den ena kan ge mer vid max så vill man inte att värmekurvan skall dyka brant utan plana ut vid temperatursänkning i luften.

Står det mellan dessa skulle jag ta den som ger mest vid 15 grader luft temperatur
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag