CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?  (läst 14978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin1g

Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« skrivet: juni 13, 2013, 20:07:12:12 »
Kopplade in en sandfilterpump idag och undrar lite över hur ofta/hur mycket den behöver gå? Rör det sig om 1 timme/dag eller mer åt 10-12 eller hur ser det ut egentligen? Sen undrar jag lite om varför det inte fanns någon luftningsnippel/skruv som på filterpumpen som följde med poolen, den behövde ju luftas lite då och då men nehöver inte sandfilterpumparna det? I manualen står det endast att när man fyller på så ska man trycka ner lägesväljarens handtag så att luften kommer ut och vatten strömmar in men det märktes inte att dte kom ut luft, det kom in vatten direkt.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2013, 20:09:40:40 »
Du ska cirkulera vattnet 3-4ggr/dag så hur länge du behöver köra den beror på din pumps kapacitet och hur mycket vatten du har i poolen.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad martin1g

SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2013, 20:32:19:19 »
I poolen är det drygt 12.000l och jag tror pumpen kan ta 4000/h så då blir det 3h för en cirkulation då? Men då är ju frågan om allt vatten cirkulerar eller om det bara är det som är närmast utloppet så att säga och det som ligger längst bort inte flyttas lika mycket.

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2013, 15:17:00:00 »
På J&F säger damerna att pumpen ska gå 6-8 tim och alla timmarna på en gång! Så få tillslag av pumpen som möjligt :-\
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad Erica

SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2013, 16:50:13:13 »
Mycket beror ju på hur mycket det badas och hur mycket skräp som kommer i poolen, plus givetvis hur stor pump/filter som man köpt i förhållanbde till poolens storlek. 6-8 timmar räcker nog för de flesta. Men att antalet starter skulle vara av någon avgörande betydelse låter väldigt långsynt. Jämför med vattenpumpen till huset, det startar och stannar hela dagen allt efter hur mycket vatten som man använder.

Utloggad FlyHigh

SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2013, 18:24:34:34 »
Jag tror det kan finnas en poäng med att köra pumpen längre perioder. Varje gång pumpen startar behöver ju flödet av vatten komma igång och det kan nog ta några minut i en större pool.

I min gamla pool så satt inloppet direkt under skimmern och där upplevde jag att skimmern fungerade bäst efter att pumpen gått i några minuter, dock inget jag kan bevisa, det är bara en känsla.

Fast startar men pumpen 2-3ggr på en dag kan det knappast påverka, om man däremot bara kör 10 min perioder så tappar man nog effektivitet.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur länge kör ni sandfilterpumpen?
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2013, 07:54:40:40 »
Jag tänker så här, jag vill att pumpen alltid skall gå när man badar, och gärna några timmar efteråt, för att ta hand om smutsen och bakterierna som blir i vattnet av badandet.
Dessutom får man ju ingen värme tillförs (i vårt fall) om inte cirkulationspumpen går.
Vid vackert väder behöver värmepumpen bara värma 4-6 timmar, men om det är kallt, blåsigt eller regnigt så kan det behövas 12-24 timmars värme för att hålla temperaturen på den önskade.
Badar gör i vart fall vi under olika tider, men i princip mellan kl 10.00 till 20.00 i normalfallet, och sen vill man ju att vattnet skall renas i någon timme efter bad.

Jag har som mål att vattnet skall renas 5 gånger/dygn, vilket med vår nya cirkpump (klenare än den gamla) innebär att pumpen måste gå 17 timmar/dygn, och jag har valt att låta den stå mellan ca 00.00 och 07.00 vilket säkerställer alla kriterier ovan.
Om man bara kör cirkpumpen 8-12 timmar/dag ökar risken för algbildning i hörn/vinklar (där flödet när pumpen går ofta är som sämst) radikalt, det är i alla fall min erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag