VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorbleka trall?  (läst 19360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Klorbleka trall?
« skrivet: november 19, 2011, 07:49:56:56 »
När jag vinterstängde poolen spillde jag lite starkt klorerat vatten på trätrallen. Den har oljats vartannat år med brun olja och har blivit lite mörk. Där jag spillde klorerat vatten blev träytan otroligt snygg (bättre i verkligheten än på bilden). Att klor bleker är inget konstigt men om man skulle skrubba trädäcket med sådant vatten, hur skulle det påverka trät??
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Klorbleka trall?
« Svar #1 skrivet: november 19, 2011, 22:40:54:54 »
du kan bland kaustik soda o yes diskmedel, skrubba + högtryck så får du samma resultat/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorbleka trall?
« Svar #2 skrivet: november 20, 2011, 13:04:43:43 »
Är nog inga problem annat än miljömässiga, köpte för länge sedan ngt som hette tralltvätt, men efter att ha läst innehållsförteckningen så fortsatte vi med Klorin med samma resultat :)

Den algtvätten finns förövrigt inte att köpa längre...

På vårt däck har vi inte oljat men med gott resultat kört olika algmedel som köps på dunk med gardenakoppling, koppla slangen och spraya däcket, låt sedan naturen ha sin gång. Lagom arbetsinsats och OK resultat.

Tiläggas bör kanske att vi inte oljar pga av att vi bor mitt i stan och allt som oljas blir kolsvart av sot från båttrafiken på Öresund och från bussar som passerar.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Inloggad Erica

SV: Klorbleka trall?
« Svar #3 skrivet: november 20, 2011, 19:25:52:52 »
Klorin innehåller natriumhypoklorit, samma som när man använder flytande klor som vi har till vår pool. Det är mycket riktigt effektivt på att ta bort alger, lavar m.m. inte bara i poolen utan även på andra ytor. Vi använde det med bra resultat till att rengöra vår yttertrappa (sten).

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorbleka trall?
« Svar #4 skrivet: november 21, 2011, 12:35:58:58 »
Att använda kausticsoda ska man nog passa sig lite för på trä i för stor utsträckning. Soda används i pappersmassa tilverkning och löser upp ligninet som binder ihop träfiberna. Om du avlutat något så kanske du kommer ihåg att ytan kan bli lite mjuk och luden. Sen ska ett varningens tecken höjas för att trixa för mycket med kemikalierna. Om man nu råkar blanda soda med syra så uppstår svavelväte, vilket är en mycket farlig gas så tänk er för.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag