CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utfällning - egen brunn  (läst 2733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankri

Utfällning - egen brunn
« skrivet: oktober 10, 2011, 18:42:04:04 »
Hej!
Vi är nyblivna ägare till ett spabad (1 500 l) :D. Vi har egen brunn och nu har det blivit en lite hårdare hinna på spabadet som ska vara glatt i normala fall (sanitetsakryl) ???. Vad ska vi göra för att få bort det <dontkn>

Någon som har råkat ut för samma???

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Utfällning - egen brunn
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2011, 20:25:05:05 »
Hej och välkommen hit !  Nu har jag själv inget spa, men vi har en inomhuspool och vi har eget brunnsvatten... Vad är det för färg på utfällningarna ? De två sorter som vi råkat ut för, och som också är de klart vanligaste, är utfällning av järn och utfällning av kalk . Järnutfällningar blir bruna och kan vara lite jobbiga att tvätta bort. Är de riktigt envisa kan man testa med oxalsyra, det brukar lösa rätt bra. Om det är kalkutfällningar blir de vita, gul.vita eller grå-vita. De kan tas bort med syror av olika slag (t.ex. utspädd saltsyra) eller citronsyra om man vill ta något som inte är lika effektivt men klart mera användarvänligt. Man kan dock få hålla på i flera omgångar för har avlagringarna suttit länge blir de rejält hårda. Nu vet jag ju inte vad ert spa tål, men plaster brukar ju vara syrabeständiga. Er leverantör av ert spa bör ju kunna upplysa om vad karet tål, om inte det står i någon bruksanvisning.

Utloggad Ankri

SV: Utfällning - egen brunn
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2011, 21:20:10:10 »
Vi har bara haft drygt två veckor...så så hårt sitter det nog inte ::) men jag får väl kolla upp vad vi ska göra...hoppades på att någon här visste...det är kalk...inte järn

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag