CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spaaa

Gula fettklumpar
« skrivet: september 08, 2010, 19:04:45:45 »
Har fått gula fettklumpar i vattnet. Vattnet är nu bytt, polen rengjord. Problemet kvarstår. Vad beror det på? Vad göra?????

Poolgiganten

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #1 skrivet: september 08, 2010, 19:53:59:59 »
Kanske rester ifrån rörsystemet? Har du rengjort rörsystemet, och i så fall vilket medel använde du?
//alsa
SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #2 skrivet: september 09, 2010, 09:01:15:15 »
Är du säker på att det är fett? Jag har vid olika tillfällen haft liknande "klumpar" och jag tror att det är proteiner som klumpar ihop sig; hudavlagringar, diverse skräp, mm. Jag har också provat att byta vatten, kört pipe cleaner, mm. Det enda som jag tycker hjälper är att öka kloreringen, samt att hålla filtren så rena som möjligt, dvs byta ofta och rengöra dem ordentligt. Jag har 2 uppsättningar filter, så när jag byter filter så rengör jag den ena uppsättningen. Nya filter är såklart det bästa, men man kan ju inte köpa nya filter varannan vecka...

I och med att spabadet håller högre temperatur, virvlar runt och har mindre mängd vatten än i en pool, så märks detta problem tydligare än med pool, men jag skulle tro att man har samma fenomen i en pool fast det inte märks på samma sätt. I en pool är det nog vanligare att man kör med mer klor än i ett spa. Hittills har jag inte märkt några nackdelar med att öka kloreringen mer än möjligtvis att kuddar, lock och andra "mjukare" delar bleks ganska ordentligt om man kör på med klor.

/Ziggy

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #3 skrivet: september 09, 2010, 09:23:07:07 »
Det började med att badet skummade rejält, efter det fick vi se de gula fettklumparna. Vi tömde badet, gjorde rent ordentligt, i med nytt vatten, samma gojs(fast mindre) på ytan... Det fastnar även på kanten som en gul fet rand. Har ej provat att göra rent rören eller spachock. Undrar mest hur det kan undvikas från början...

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #4 skrivet: september 09, 2010, 10:06:21:21 »
Som sagt så det enda som fungerat för mig är att se till att det hela tiden finns tillräckligt med fritt klor i vattnet. En ytterligare förutsättning för det är såklart att vattnet i övrigt är i balans, främst då pH, samt även hårdhet och i viss mån alkalinitet (även om uppfattningen om alkalinitet går isär bland "experterna"). Var noga att mäta och kontrollera dina värden så bör problemen inte uppstå.

Tyvärr så verkar de flesta spabad vara ytterst svåra att helt tömma på allt vatten, det blir alltid en del kvar i pumpar och rör. Jag har skaffat en våtdammsugare som jag suger upp det sista vattnet med och som jag även sätter över jetsen för att försöka suga ut så mycket vatten som möjligt. När jag sedan fyller igen så fyller jag först på lite vatten som jag sedan suger upp igen, osv ett antal gånger för att försöka skölja ur så mycket gammalt vatten som möjligt. Tyvärr så kan man ju inte köra pumparna om spat inte i princip är fullt och det tar ju en liten stund att fylla upp 2 kubik.

Jag är ingen expert på vatten och kemi, men min uppfattning är fortfarande att det inte handlar om fett. Fett skummar väl inte, eller? Proteiner däremot är ju kända för att bilda kedjor av molekyler som skummar (tror jag i alla fall).

Håll dina vattenvärden rätt och se till att det alltid finns obundet klor i vattnet, så bör dina problem försvinna.

Z

Utloggad Hilti65

SV: Gula fettklumpar
« Svar #5 skrivet: september 09, 2010, 11:12:13:13 »
Är spat nytt eller gammalt?

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #6 skrivet: september 09, 2010, 18:52:35:35 »
Spabadet är drygt en månad gammalt!

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #7 skrivet: september 10, 2010, 00:01:11:11 »
Testa med Spachock, det ska oxidera "organiska rester".
Plus alla de andra råden ovan då :)

När jag får skum i badet håvar jag ut det värsta med ett durkslag och det funkar bra tycker jag.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #8 skrivet: september 10, 2010, 09:00:19:19 »
Vore intressant att veta vilka åtgärder du vidtar och hur resultatet blir. Vattenbyte, Spachock, ökad klorering, etc. Dessa åtgärder bör ge resultat inom något eller några dygn. Låt inte problemen växa utan gör något omgående.

Z

Utloggad spaaa

SV: Gula fettklumpar
« Svar #9 skrivet: september 10, 2010, 09:35:02:02 »
Har precis påbörjat vattenbyte (igen!) därefter blir det urspolning ett par varv, putsning, i med nytt vatten. Återkommer med rapport....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag