VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mark beredning, Oval Storpool  (läst 13193 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KkkkkkTzs

Mark beredning, Oval Storpool
« skrivet: maj 17, 2010, 13:41:28:28 »
Har grävt lite, marken består av 40cm matjord + 10cm gräsmatta. Och under det ser det ut som gul jord. Gräsmattan lutar ca 15cm från högsta till lägsta punkt. Botten på poolen vill vi ha strax över gräsmattan för att över-kanten ska nå upp till en tänkt terrass.

Hur fixar vi vår mark beredning?

  • Hur många cm makadam?
  • Hur många cm sten mjöl?
  • Hur många cm figolit?
  • Måste man gräva bort något av matjorden?

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2010, 07:45:27:27 »
Det finns hur många trådar som helst om hur man kan göra markarbetet till en storpool. Standard som jag förstått det är fiberduk, ca 10cm 8-16 makadam, fiberduk, (ev frigolit), stenmjöl, pool. Padda mellan varje lager.

Tipset är att titta i byggtrådar på folk som byggt storpool, Ubbe och Ronson vet jag så här direkt.

Mina samlade funderingar finns här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5452.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2010, 15:47:40:40 »
Jag grävde ett hål ca 1,55mm. Jag hade bra material under min jord av sand/bärlager.

Gröpte ur för dräneringen runt poolen.

La i fiberduk.

La i dräneringsrören och kopplade ihop det till en "brunn" som sedan om det blir vatten i den får pumpas upp till dagvattenledningen alt. gräsmattan.

Lade i tvättad makadam 8-16 ca 10-12 cm.

Paddade makadamen.

La i bärlager ca 10-12 cm.

Paddade bärlagert.

La i stenmjöl på ca 4-5 cm.

Paddade stenmjölet.

Monterade poolen.

Lade i stenmjöl så det gick några cm över spännbandet mellan stödbenen.

Paddade även sedan.


Detta är hur jag gjorde och det verkar funka, men det får väl tiden utvisa. Jag valde att inte lägga i frigolit pga av kostnaden och att vissa påstår att det inte hjälper så mycket och jag valde att tro på dem :) Det är ju ingen här på forumet som jag vet, som både har byggt utan och sedan med och därmed har kunnat jämföra temp skillnader.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2010, 20:34:12:12 »
Det finns billig frigolit under säljes  O0

Utloggad KkkkkkTzs

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2010, 00:41:07:07 »
Tack för svaren!!!

Vi har vår vattenbrunn precis intill den tänkta poolen. Vattnet är inte i bästa skick, så vi ska dränera bort ytvattnet runt brunnen och polen till åkern bredvid. Även vattnet från stuprännan ska vi skicka åt samma håll i ett annat rör bredvid dräneringsröret.

Är detta ett bra sätt att få bättre vatten i brunnen tro?

Utloggad olaenergi

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2010, 11:54:28:28 »
En liten undran, lägger man inte frigoliten(isoleringen) det sista man gör innan linern??

Utloggad KkkkkkTzs

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2010, 23:44:53:53 »
Jo, det kan man säkert göra på vissa pooler. Men på den poolen jag ska sätta upp krävs några centimeter stenmjöl som stödplattor mm ska grävas ner i.

Utloggad Linkan222

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2010, 10:18:54:54 »
En liten undran, lägger man inte frigoliten(isoleringen) det sista man gör innan linern??

Även i JF storpool fungerar det väl att lägga frigolit innan linern. Problemet är väl att man tappar baddjup om man placerar frigoliten i poolen.

Utloggad venator

SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2010, 22:54:11:11 »

Jo, det kan man säkert göra på vissa pooler. Men på den poolen jag ska sätta upp krävs några centimeter stenmjöl som stödplattor mm ska grävas ner i.
Jag tänkte också ha frigoliten sist, och poolen (JFs storpool) behöver stödplattor. Jag tänkte skära ut hål i frigoliten och sänka ner plattorna i hålen så att allt blir jämt igen.
Någon som har feedback på detta? Eller är det bättre med stenmjöl ändå?

Tack.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Mark beredning, Oval Storpool
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2010, 14:02:44:44 »
Det går säkert bra att göra hål i frogoliten och placera stödbenen och plattorna i dessa hål. Gräver du ner plattorna i frogoliten kommer bottenrälsen att ligga på frigoliten och spännbanden som går mellan stödbenen är i samma nivå, så för att inte linern ska komma på dessa måste du ändå fylla med något i poolen, tex stenmjöl ovanpå frigoliten. Så är det några som har gjort här på forumet.

På så sätt tappar du ändå baddjup så då kan man ju lika görna lägga frigoliten i som då kommer att täcka spännbanden.
 
Ubbe
« Senast ändrad: juni 24, 2010, 14:08:37:37 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan