VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stödmur, expertråd önskas  (läst 4286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ABe

Stödmur, expertråd önskas
« skrivet: maj 12, 2009, 20:32:27:27 »
Hej alla hjälpsamma poolbyggare
Jag skall bygga en SvPF 9x4,5 galvad plåt. Marken sluttar något så i den ena kortändan har jag bara 70cm marknivå, över det behöver jag någon annan form av stöd. Att höja på med schakt och slänta ut är inget alternativ.
Kan man göra enligt följande?
1.Efterfyller med singel till 70cm
2. Höjer med en Lecamur ca 60 cm som placeras direkt på singelbädden vid 70cm.
3. Efterfyller med singel på insidan mot poolen och lägger schaktmassor på utsidan.
4. Muren är tänkt att byggas som ett U, dvs med några meter på varje långsida också.

Tack för era synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Stödmur, expertråd önskas
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2009, 09:38:50:50 »
Jag skulle definitivt tala med någon firma som bygger murar, inte värt att chansa när det gäller så stora laster (poolen).. Jag ska själv bygga en stödmur mot grannens slänt och har fått god hjälp från stentillverkaren.
mvh
Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad insweden

SV: Stödmur, expertråd önskas
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2009, 13:43:29:29 »
Jag gjöt en egen betongmur i L-form men den är dubbad i berget på hela långsidan och korta sidan fungerar som motstöd så den inte välter.
60 cm är inte högt så gör du en stor betongsula som du ställer lecamuren på ska det inte vara några problem. Hur stort blir avståndet mellan poolen och muren? Tänk på att lecan måste täckas på något sätt så den inte blir blöt för då frostspränger den.
Förstår inte riktigt hur du menar med att fylla schaktmassor på utsidan av muren? Vad behöver du då muren till?

/Johan

Utloggad ABe

SV: Stödmur, expertråd önskas
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2009, 21:59:54:54 »
Hej
Tack för era kloka råd. Att höja marken med bara schaktmassor kommer inte att ge något stöd enligt grävarn. Däremot kan man tydligen bygga en mur med singel på insidan och schakten på utsidan (för att utseendemässigt jämna av). Avståndet mur-pool blir då ca 50cm. Jag skall höra mig för om det också finns andra alternativ att lösa det på.

/Anders

Utloggad zek

SV: Stödmur, expertråd önskas
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2009, 16:49:18:18 »
Schaktmassorna håller kanske inte om det blir för brant vinkel vilket det låter som du har. Sätt L-stöd från schaktbotten och fyll med singen på insidan och gör hur du vill med utsidan.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan