CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad kan man förvänta sig..........?  (läst 5958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OAS

Vad kan man förvänta sig..........?
« skrivet: juni 04, 2008, 21:46:33:33 »
Vad kan man förvänta sig för temperatur i en Storpool från J&F, 7,3x3,6x1,30, med värme från 12m2 solmattor från J&F, nu när det är så varmt. Oisolerad pool, stående i urgrävd sluttning med trall på tre sidor, fjärde sidan ligger i sol hela eftermiddagen och solpanelerna ligger uppe på altantaket i sydvästlig riktning, i lite svag lutning.
Vill på detta sätt se om den faktiska temperaturen överensstämmer med den av er uppskattade, isåfall är jag nöjd.
Annars får vi ta till andra metoder............??

Hälsar OAS
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Poolgiganten

Utloggad OAS

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2008, 07:36:29:29 »
Jag har i denna ljuva sommartid "bara" kommit upp i 27grader O0 som varmast, några timmar på eftermiddag, kväll. Sedan sjunker temperaturen till 23grader under natten, med eller utan bubbelplast, blå standardplast.
Tycker ni att det är OK?? Eller vad ska jag göra för att få några grader till???Mera solmattor, isolera eller köpa VP??
Det är inte så att jag tycker att det är för kallt att bada i poolen men det skulle va skönt att kunna bestämma vilken temp man vill ha............ :)

Hälningar OAS
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2008, 08:53:05:05 »
Hej,

Har inget mer än vår pool att jämföra med, men tycker att det låter mycket att tappa fyra grader över natten.
I vår pool som iofs är nedgrävd med 10 cm frigolit isolering runt och bubbelplasten på så tappar vi max 2 grader över natten,
när vädret är bra. OM det är lätt att komma åt och isolera runt din pool så tror jag "frigolit" isoleringen från byggmax ger mest pang
för pengarna.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad OAS

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2008, 10:16:55:55 »
Tack för svaret
Isolera de tre sidorna under trallen ska jag göra, det är ju ganska enkelt då jag kan krypa runt poolen under trallen.
Jag bor ju i Västerdalarna och där har vi ju kallare än 10 grader på nätterna så det är kanske inte så konstigt att tappa fyra grader under natten. Det konstiga tycker jag verkar vara att det gör varken från eller till med bubbelplasten. Ska jag köpa en annan bubbelplast, typ guldig????

Hälsar OAS
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Utloggad Fia

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2008, 15:17:13:13 »
Försök att hitta ett bättre skydd som håller mer tätt på nätterna, eller så skaffa poolvärmepump.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pake

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2008, 15:18:40:40 »
Bubbelplast!

Utloggad OAS

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2008, 18:24:12:12 »
Heter väl solfolie kanske? :)
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2008, 13:17:26:26 »
Stänger du av anslutningen till solpanelerna under kväll/natt när det är kallare (om du låter pumpen gå)?   :angel:
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad 30 grader

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2008, 17:53:57:57 »
Jag har en pool 10,60 x 6,60/4,80 fri form, 52 kvm och 70 kubik. Inget överdrag överhuvudtaget. Poolen är isolerad på sidor men inte i botten. På natten värmer jag med Pahlens värmepump och på dagen har jag 43 kvm solpaneler i söderläge som värmer.
Vid natttemp på runt 15 grader faller poolen temp från ca 29 till 24. Jag strävar efter att hålla 28-30 grader på em och kväll. I det stora hela är jag ganska nöjd med mina värden. Hade önskat lite snabbare uppvärmningshastighet. Men med tanke på den stora volymen som jag har kan man nog inte önska så mycket mer.
 <sol>

Utloggad Modellflygarn

SV: Vad kan man förvänta sig..........?
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2008, 21:37:22:22 »
Hej OAS,

har också en J&F storpool. Jag kollade i mina loggar och den 8-e när du skrev inlägget hade jag 31 grader och poolen tappade cirka 2.5 grader på natten och ökade 3 grader på dagen. Jag har isolerat sidorna med 2 cm cellplast, har bubbelplast ovanpå och 18 m2 traditionella solpaneler.
I ditt läge hade jag i första hand försökt minska på temperaturfallet under natten. Först med en extra presenning 8x4 m som du spänner upp med massor av stroppar. Jag körde så förra året och det hjälpte, men var inte så kul att ta av och på. Sedan isolera sidorna med cellplast, inte för tjock den måste gå att böja. Limma eller spänna fast det på något sätt. Limma är inte kul... man får sätta skivorna i spänn så de följer poolsidan. Detta borde ge dej kanske några grader extra tack vare mindre förluster på natten.
Det är klart att en poolvärmepump ökar tempen. Men det är ändå vettigt att isolera sidorna så poolen kan behålla värmen bättre.

Hoppas det löser sej.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag