CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?  (läst 5725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« skrivet: juli 20, 2007, 21:22:12:12 »
Har just stött på lite problem i mitt poolbygge... Hoppas någon kan hjälpa mig....

Bygger just nu en pool med uteplats, trädäck.
Började med att gräva hålet för poolen och beräknade var övre kanten på poolen skulle bli, har fyllt med singel, paddat och fått frigoliten på plats.
Och så fick jag ändra höjden på trädäcket...+10 cm.... Så nu kommer poolkanten att hamna 15 cm under däcket!
Jag har däri beräknat 7 cm stenmjöl, frågan är om man kan vräka på med ytterligate 7 - 10 cm stenmjöl?

Annars blir det att plocka bort all den limmade frigoliten och beställa mer singel, då får man lägga ytterligare en dag på att få det jämt.... *suck*...
För 15 cm under däcket är för mycket va?

Poolgiganten

Utloggad evets32

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2007, 21:40:31:31 »
Hmmm.... Att mäta är aldrig fel!!...*S* Kan inte se att det skulle vara nån fara att lägga ner mera stenmjöl. Se bara till att padda det väl. Jag har själv ca 25 cm stemjöl liggande under min pool och vad jag kan se så funkar det hur bra som helst!

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2007, 22:50:48:48 »
Hmmm.... Att mäta är aldrig fel!!...*S* Kan inte se att det skulle vara nån fara att lägga ner mera stenmjöl. Se bara till att padda det väl. Jag har själv ca 25 cm stemjöl liggande under min pool och vad jag kan se så funkar det hur bra som helst!

Aha! Tackar!
om du kan ha 25 cm kan jag ha 15 iallafall!
Hur länge har du haft det så?
Och det där med mätningen var som så att golvet skulle hamna på ett ställe men sedan insåg vi att reglarna skulle hamna "under" plintarna då...  :-\  Och man gräver gärna inte om 28 plintar i lerjord.......

Någon annan som provat med mer stenmjöl?

Förresten, måste bara undra, hur mäter de volymen hos stentaget?
Jag beställde 4 m3 singel, hade 2 m3 och räknade att det skulle höja mer än väl 2 dm men det blir bara 12 cm?!?!
Mäts det "poröst" eller?!?!?
« Senast ändrad: juli 20, 2007, 22:57:42:42 av JimmyAndersson »

Utloggad -J-

  • PoolNoob
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2007, 23:13:47:47 »
Mäter de inte i vikt ? Dvs tom bil vs lastad . . . tror att de gjorde så för oss när vi beställde singel . . . ;)

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2007, 01:36:56:56 »
Ballast (grus och krossprodukter) mäts i vikt och inte i volym.
Det kan ju vara så att du fått 4ton och inte 4m3.


Sen ska man tänkapå att vid paddning sjunker materialet ihop med 20-50% beroende på material, underlag och storlek på padda.


Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2007, 11:31:40:40 »
Hmmm...

Jag beställde det i m3 men de räknade om det till ton men jag komer inte ihåg till vad...
Och jo, jag inser ju nu att det packas en hel del med paddan....

Det blir till att beställa mer stenmjöl...

Hålet är ca 6.2 m dia -> 3.1^2*Pi ger arean:30.2 m2 som ger att ca 3 m3 blir ca en dm opackat.
Om packning/paddning krymper det med säg 30% ->1.3*30= 3.9 m3.
Så jag skulle gissa på att jag behöver utterligare 4m3 stenmjöl...

Förresten, jag har lera->fiberduk->singel->frigolit-> ska jag ha fiberduk igen eller räcker det med stenmjöl -> byggplast?
Saken är att jag har sådan där lila styloform eller vad det heter, den är blixter hal och fiberduken glider runt som jag vet inte vad...
Tänkte kanske lägga en "ring" med fiberduk runt, frigoliten går ju inte ännda ut i katerna lite här o var (rund pool och rektangulära plattor), har skärt dem men det blir ju ändå lite. Denna "ring" skulle då göra att stenmjölet inte "smiter ner" i singlet som då finns runtom...Vad tror ni?

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2007, 11:41:36:36 »
Det borde att fungera att lägga fiberduk över hela ytan plus lite till utanför isoleringen. Om du börjar med att lägga stenmjöl i kanten på den övrefiberduken så "låser" du den lite När du sen får på stenmjölet över hela ytan så ska fiberduken ligga still.

Du kan även fixera fiberduken med hjälp av spikar som trycks genom fiberduken och in i cellplasten. Vartefter som du får på stenmjöl kan du ta bort spikarna. Dom små hålen som blir efter spikarna kan du låta vara. Dom gör ingen skada.

/Johan

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2007, 12:15:23:23 »
Det borde att fungera att lägga fiberduk över hela ytan plus lite till utanför isoleringen. Om du börjar med att lägga stenmjöl i kanten på den övrefiberduken så "låser" du den lite När du sen får på stenmjölet över hela ytan så ska fiberduken ligga still.

Du kan även fixera fiberduken med hjälp av spikar som trycks genom fiberduken och in i cellplasten. Vartefter som du får på stenmjöl kan du ta bort spikarna. Dom små hålen som blir efter spikarna kan du låta vara. Dom gör ingen skada.

/Johan

Aha, tack!
Men BEHÖVER jag verkligen fiberduken? Jag menar, frigoliten är ju riktigt hård och jag har limmat ihop den...
Rackans jobb med den där fiberduken, har fått en fiberduk som är riktigt tjock går knappt att klippa i...

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2007, 07:27:57:57 »
Nej Du behöver inte fiberduken. Du sade att Du hade singel längst ut. Lägg lite fiberduk där så Du
inte fyller singlen med stenmjöl. Det kan sjunka annars med åren om stenmjölet på sikt vandrar in i singlen.
Du har antagligen dränering i singlen. Den får ju inte sätta igen.
Några bilder på bygget ???
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! - Hur mycket stenmjö kan man ha?
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2007, 21:03:28:28 »
Nej Du behöver inte fiberduken. Du sade att Du hade singel längst ut. Lägg lite fiberduk där så Du
inte fyller singlen med stenmjöl. Det kan sjunka annars med åren om stenmjölet på sikt vandrar in i singlen.
Du har antagligen dränering i singlen. Den får ju inte sätta igen.
Några bilder på bygget ???

Just så jag tänkte!

O bilder kommer, jag har en tråd någonstans med mina planer och bild på platsen, tyvärr kom det ett oväder och saboterade mina planer, hela hålet fylldes med vatten, ca 80 cm och frogoliten flöt omkring. Har dränerat den nu men där vattnet stod ha väggarna "ätits in" och leran har åkt ner på singeln... Så det tar ett tag innan jag kommer dit jag var, risken är at jag väntar med just poolen till nästa sommar då jag ev ska få tomten fixad/dränerad så det inte händer igen, det ser ut som en riktig krigs zon därute nu...  :(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag