VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Får ingen ordning på vattnet  (läst 2586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkbpower

Får ingen ordning på vattnet
« skrivet: juli 06, 2021, 12:30:13:13 »
Hej,
Tänkte att nån har nåt tips på hur jag ska göra med vattnet.
Har haft ca 2/3 i poolen under vintern och fyllde nu upp och chockklorade som vanligt.
Det tog nån dag eller två men sen började det grönaktiga vattnet bli blått men fortfarande lite grumligt
Kollade Ph och alkalinitet och det såg bra ut.
Hällde i flockmedel och väntade 2 dygn men ingen skillnad.
Fortfarande mjölkigt.
Sen kom regnet och då blev vattnet grönt igen.
Gjorde en ny chockklor kur men inget händer.
Såg ut att vara aningens lågt ph vilket kan bli efter regn så hällde i ph+ men verkar inte som kloret vill verka.

Tog ett glas mef kranvatten och ett med poolvatten och testade med sticka och jämförde.
Det som skiljer är klor så klart men cyan är nog rätt högt.
Kan det blockera klorets verkan?
Är det bara att byta vatten som gäller tro?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2021, 13:09:20:20 »
Klor dödar... men hur filtrerar du ? Sandfilter? Det tar sin tid
Hur mkt vatten har du. Hur nkt klor tar du i o vad är klorvärdet

Utloggad jkbpower

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2021, 13:19:03:03 »
Jag har ca 30m3 vattenvolym och sandfilter.
Kloret ligger på ca 1-2 ppm. Svårt att se ibland med dessa stickor.
Jag köpte chockklor på biltema (kanske inte det bäste) och har haft i så mycket så det står.
Jag var till folkpool och då sa de jag kunde lämna in ett vattenprov så funderar på att åka in med ett så får man veta hur vattnet mår.
Tidigare har jag kört med biltemas klorpuckar som jag lagt i 1 i veckan och det har funkad kanon.

Utloggad Moana

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2021, 14:00:04:04 »
Ja, för hög cyahalt gör att kloret inte verkar och vattnet måste bytas ut.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2021, 14:04:45:45 »
Å andra sidan är felet om du har 1-2 ppm efter chockklor !?? alldeles för lite ta de x 7-8 gånger
annar chockar du inte utan det blir som vanligt med klorpuckar vilket säkert funkar för att hålla vattnet ok men inte för att fixa dåligt vatten.

Själv tänker jag så här , har ja nu lagt ner 400.000 på poolen och kostar på uppvärmningen då väljer jag inte biltema för att spara några kronor,

Utloggad ktd

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2021, 14:16:09:09 »
Jag tror Biltemas snabbklor (om det är det du använt) innehåller cya. Så ju mer du chockar, ju högre blir ditt cya.
Om du inte har en poolbutik i närheten som kan hjälpa till kan du tex. köpa Fixors chockklor på Bauhaus. På vår ICA Maxi säljer dom också Fixor…

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2021, 14:50:10:10 »
Jag tycker ju att det första att kolla upp är (som sagts) Cyanursyra-halten. Sedan om man köper klor på Biltema eller annanstans tillför inget (tycker jag), klor är klor. Men som ktd skriver, Biltemas snabbklor är diklorisocyanurat och ökar halten cya snabbare än triklor. Så det är nog mer noga med vilken sort man köper än var.

Om du har en Cya-halt på ca 100 ppm är nog ett halvt vattenbyte att rekommendera.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SingingSailor

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2021, 17:05:33:33 »
Diklor höjer CYA halten nästan lika mycket som det höjer fritt klor i ppm, dvs om du chockar med Diklor till 10ppm så tillför du också nästan 10 ppm CYA. Med alger i vattnet behöver man bibehålla konstant hög klorhalt ett tag, dvs du kanske använder 30-50 ppm klor eller mer för att hantera en rejäl algblomning (motsvarande en 3kg hink diklor i din pool). Lägg till detta att CYA drastiskt minskar klorets snabba effekt, vilket är särskilt viktigt just när man chockar.  Om man tar hänsyn till CYA nivån vid chockning har jag sett rekommendation på så mycket som 20ppm fritt klor redan vid 50ppm CYA. Alltså fullt rimligt att en chockprocedur med diklor tillför 50ppm CYA innan man har bra vatten igen. Redan efter EN omgång med alger har man alltså onödigt mycket CYA. Lägg till detta att CYA oftast inte försvinner, och man använder det kontinuerligt med veckopuckar etc....

Så jag fattar verkligen inte varför man överhuvudtaget säljer diklor som "chockklor", förstör för många  >:(

Å andra sidan verkar det numera vara det som är lättast att få tag på. Letade runt lite nu när jag skall börja med spa - Biltema, Jem & Fix, Jula, Rusta, Clas Ohlson - allihop säljer diklor som snabbklor / chockklor. De har överhuvudtaget ingen klorprodukt utan cya vad jag sett.
Byggmax och ICA samt poolhandlare säljer även Kalciumhypoklorit. Den är dock mycket farligare att förvara och transportera, så jag kan gissa att de flesta kedjor väljer den enklare vägen med diklor.

Kommentera gärna om någon har mer info  O0
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2021, 17:42:00:00 »
Hej,

Du har helt rätt.
Anledningen är efterfrågan på enkla lösningar, Diklor sänker pH mycket lite. Vidare finns det leverantörer som bara godkänner spaklor som klor för garantin för spabad.

Troligen är det rädslan kör kalciumhypoklorit som kan orsaka kalkbeläggningar på värmaren. Men samtidigt så orsakar höj kalk samma verkan. Här kan man fundera över anledningen?

Anledningen till att kalciumhypokloriten kan ge en verklig klorpuff har att göra med att burken är otät.

Gammal kalciumhypoklorit med koldioxid bildar klorgas samt kalk.

Så det gäller att hålla burken tät och köpa ny kalciumhypoklorit.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2021, 19:37:15:15 »
Ett tillägg till mitt inlägg om stabiliserande/Organiskt klor/CYA-baserade klor.

Triklor (veckopuckar oftast) genererar 55% av sin vikt i CYA.
Diklor (ofta snabbklor eller spaklor) generera 50% av sin vikt i CYA.

Ofta tolkas detta fel. De innehåller olika mycket verksamt klor. Jämför man med hur mycket fritt klor de kan bilda så genererar diklor 50% mer CYA.

MVH
Roger

Utloggad TommyC

SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #10 skrivet: juli 07, 2021, 20:57:44:44 »
Du hade om jag förstår grönaktigt och grumligt vatten från början. Flockmedel har jag aldrig provat p g a inget behov. Klor dödar mycket oönskade ämnen på mest effektiva vis som redan nämnts. 1-2 ppm är ingen chockklorering. Jag har aldrig provat diklorisocyanursyra p g a inget behov av att experimentera med mindre bra alternativ. Jag har oftast klorerat med kalciumhypoklorit direkt efter nyfylld pool men efter goda råd från Roger så gjordes ingen chokklorering i år. Jag lade bara i en 200 g puck med triklorisocyanursyra vid start och en ny puck per vecka därefter. Vi har väldigt klart och rent vatten med bra pH och lagom halt av fritt klor. Jag mäter inget annat numera sedan stickorna passerat långt efter bäst före datum.

På tal om gammal klor så köpte jag 2 * 5 kg multiklor puckar och 5 kg chockklor för snart 5 år sedan. Allt detta har fungerat bra men sönderfallet är lite besvärande. Det gäller att hålla näsan borta när plastlocket krängs av plastburken.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #11 skrivet: juli 08, 2021, 13:04:23:23 »
Jag hade stora problem med min pool när jag startade upp den med knallgrönt vatten som följd. Har skrivit om det här tidigare, inklusive explosioner, problem med klor, mjölkfägat vatten osv. För att göra en sammanfattning så öste jag i 3,5 kg klor i 36 kubik vatten. Efter ett litet tag så var poolen mjölkvit. Körde reningen dygnet runt, men det blev inte bra förrän jag kopplade på dammsugaren. Med denna inkopplad så sög jag vatten från botten medan det filtrerade vattnet kom ut nära ytan och jag fick bättre cirkulation på poolvattnet än när jag tog vattnet via skimmern.
Jag hade i rätt mycket flockmedel, men jag upplevde det inte som detta gjorde någon nämnvärd nytta

Skulle ju visa en bild på hur det såg ut när jag backspolade filtret också...
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2021, 22:28:44:44 »
Jag hade stora problem med min pool när jag startade upp den med knallgrönt vatten som följd. Har skrivit om det här tidigare, inklusive explosioner, problem med klor, mjölkfägat vatten osv. För att göra en sammanfattning så öste jag i 3,5 kg klor i 36 kubik vatten. Efter ett litet tag så var poolen mjölkvit. Körde reningen dygnet runt, men det blev inte bra förrän jag kopplade på dammsugaren. Med denna inkopplad så sög jag vatten från botten medan det filtrerade vattnet kom ut nära ytan och jag fick bättre cirkulation på poolvattnet än när jag tog vattnet via skimmern.
Jag hade i rätt mycket flockmedel, men jag upplevde det inte som detta gjorde någon nämnvärd nytta

Skulle ju visa en bild på hur det såg ut när jag backspolade filtret också...


Hej,

Spännande läsning för mig men tråkigt för dig.

Ofta när man fyller en pool så ökar flödet i vattenledningsnätet. De drar med sig järnjoner som bildar komplex som är grön. Speciellt om pH är högt.

Det krävs ganska lite klor för att fälla ut dessa så de blir lite brun och kan fastna i sandfiltret.

Så det kan vara så att du hade dessa järnjoner och tillsatte klor som höjde pH. Vattnet blev mer grönt. Gissar på att om du väntat någon dag kanske vattnet blivit klart?

3,5 kg är mycket klor.

Vidare om det var kalciumhypoklorit och vattnet var relativt hårt ( innehåller då mycket vätekarbonat=höj alkalinitet).

Mjölkigt vatten kommer som ett brev på posten. Det är kalk som bildas.

För det hjälper inte flockningsmedel så bra. Har du ett sandfilter kommer tiden att fixa detta.

MVH
Roger




Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Får ingen ordning på vattnet
« Svar #13 skrivet: juli 10, 2021, 14:48:41:41 »
Nu är iofs mitt problem med knallgrönt vatten löst sen flera år, berättade bara om det för att påvisa cirkulationsproblem som kunde lösas med hjälp av dammsugaren sög från botten istället för att använda skimmern.
Men för att berätta lite mer om mitt problem så fyllde jag poolen från egen brunn. Eftersom jag inte kunde ta allt på en gång fick jag ta knappt en kubik vänta ett antal timmar, ta en kubik till osv. Tog närmare två veckor innan poolen var fylld. Hade försökt klorera med dispenser, men trots detta var det (med facit i hand) en jättetillväxt av alger. Det var inte förrän efter 3,5-kiloskloreringen som jag lyckades slå ut denna.
Vill man läsa hela historien så finns den här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12681.0;all
Det som man eventuellt ska tillägga var att jag kopplade till automatdammsugaren och lät den gå hela tiden. Jag upplevde det som att jag då fick en mycket bättre cirkulation av poolvattnet så allt fick gå igenom filtret. I början, innan dammsugaren kopplades in, kändes det som att det bara var översta halvmetern vatten som cirkulerade och smutsen var nedanför detta skickt.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan