VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vart tog TA vägen?  (läst 976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktd

Vart tog TA vägen?
« skrivet: juli 03, 2021, 21:08:40:40 »
För drygt en månad sedan mätte jag TA till 104 ppm. Jag kör med dagsklor (för att inte öka cya) och har behövt justera pH med lite pH Minus, men har inte annars gjort något speciellt.
Körde en chock för en vecka sedan och när jag mätte TA igår var det 25 ppm. Är det möjligt att TA kan gå från 104 till 25 pga. en chock som inte var speciellt stor. Typ 400g i en 42 kubik pool.

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2021, 12:15:05:05 »
Knepigt. Chockklorering i sig bör inte påverka TA.
Ideer:
- Mätfel?
- Bytt mycket vatten, mot nytt vatten med låg TA?
- Sänkt pH värdet till lite för lågt?

En metod för att sänka TA medvetet är sänka pH till ca 7,0-7,2 och sedan lufta poolen så pH stiger, sedan upprepa. (Har man lågt pH och luftar poolen så omvandlas karbonatjoner till koldioxid, då stiger pH och TA sjunker). Därför funderade jag på om ditt pH minus möjligen kan vara orsaken.

Annars om du är säker på mätvärden så häll i lite alka+. (det är f.ö. bara vanligt bikarbonat).


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ktd

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2021, 12:44:53:53 »
Tack för svar.

När jag mätte 25 hade jag pH på 7,4. Nu efter en chock så är pH 7,8 och TA 65. Antar att TA kommer att gå ner när jag sänker pH igen.
”Dödar” pH minus TA så att man då och då måste använda Alka up?

Utloggad SingingSailor

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2021, 13:04:11:11 »
På sätt och vis kan man säga att pH minus "dödar" TA, fast det är egentligen luftningen som sänker TA: När koldioxid avgår från poolen så sjunker TA. Det sker dock inte vid högt pH värde, dvs det är kombon lågt pH och lufta poolen som sänker TA.  Edit: Fick rätta mig själv här - tekniskt är det faktiskt pH minus som sänker TA. Luftningen sedan höjer pH utan att höja TA igen.  Skillnaden har kanske ingen praktisk betydelse, men det kan förvilla någon när jag skriver fel.

Finns troligen även andra mekanismer som påverkar också som jag inte kan :).

Men om dina mätvärden pendlar så från 100 till 25 och nu till 65 så låter det som att mätmetoden också har en stor roll i detta.
Kanske har du inget stort problem egentligen?

Viktigt att mäta pH värdet (och ev justera vid behov) innan du tillsätter klor. Kloret, och speciellt chockklorering, har en tillfällig pH höjande effekt. Om du har pH 7,8 nu direkt efter chockklorering är det möjligt att det går ner till helt ok nivå när klornivån sjunkit till rätt nivå  (beroende på hur högt du chockklorerade förstås).

Har du kanske bytt klor sort? Om du använde veckoklorpuckar förut med triklor så hade de i sig en pH sänkande effekt. Kalciumhypoklorit däremot sänker inte pH värdet.
« Senast ändrad: juli 04, 2021, 20:43:39:39 av SingingSailor »
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ktd

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2021, 13:27:30:30 »
Låter precis så. Riktigt bra förklarat så även en nybörjare som jag förstår. :) Tack!
Jag slutade med veckopuckar när jag såg att cya ökade.

Luftning av vattnet. Kan min poolrobot bidra med det? Har kört den rätt mycket senaste tiden.

Utloggad SingingSailor

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2021, 14:40:09:09 »
Vet inte om poolrobot påverkar, tror inte det - rör den om i vattenytan på något sätt? Har läst någon gång att man kan öka "luftningen" genom att ställa munstycken så vattnet strålar uppåt och bryter vattenytan.

Men detta är nog i de flesta fall inget stort problem.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ktd

SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2021, 14:47:15:15 »
Ja, det är en rätt kraftig pump som pumpar runt vattnet och man ser att vattenytan ”bubblar”. Dessutom åker den upp på väggar och halvt över vattenlinjen och du ”skjuter” pumpen vatten för att trycka sig mot väggen.
Men det kanske är mer luftning när barnen (och jag) hoppar ner i vattnet. Barnen gör det också väldigt frekvent när dom badar.
Ska strunta i TA ett tag och hålla pH och klor på en bra nivå och se om två-tre veckor vart jag ligger.

Återigen, tack för bra svar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vart tog TA vägen?
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2021, 19:24:42:42 »
Hej,

Om du använder dagsklor/kalciumhypoklorit så tycker jag du bör strunta i att mäta TA. Anledningen är att hög sådan kan orsaka mjölkigt vatten i kombination med detta vatten. Vidare kommer TA inte att vara en buffert som minskar pH-svängningar då du använder detta klor.

Alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkning. Ditt klor höjer pH. Vilket betyder att alkaliniteten i detta sammanhang blir betydelselöst.

Vill man trots detta ha hög alkalinitet samtidigt man sänker pH som sänker alkaliniteten finns det knep för detta också.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan