CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PEM 63mm raka 6m rör eller slang  (läst 846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ado

PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« skrivet: juni 28, 2021, 22:37:08:08 »
Hej,

Jag är i stadiet att planera rördragning från maskinrum som kommer ligga i garage med lite längre avstånd. Inlopp ca 30 m och brädavlopp ca 20 m därav valet 63 mm PEM.

Då jag förstår att PEM i den storleken är väldigt otymplig att dra tänkte jag se ifall någon ser potentiella problem med att köpa den i 6 m långa raka rör?

Jag kan dra det rätt så bra så att det passar med kopplingar som kommer krävas med båda alternativen (t-koppling till båda inloppen och böjar som ändå krävs). Kommer dock kräva 2-3 raka skarvar fördelat på 2 sträckor.

Har också läst på forumet att vissa förespråkar att PEM läggs i mindre krökar för att lämna utrymme för krympning och expansion och att detta kan medföra isärdragning av klämkoppling, stämmer detta?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2021, 06:33:57:57 »
Onödiga skarvar tillför ytterligare osäkerhet och komplicerar felsökning den dag du misstänker att du har en läcka. Den dagen kommer för de allra flesta. Kör hel PEM-slang under mark och bara kopplingar där det är nödvändigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2021, 09:07:44:44 »
Jag körde delvis också med 63 mm raka rör och svetsade skarvarna:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.msg87808#msg87808
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2021, 11:02:00:00 »
Som ByggaNytt skriver och gjorde. Elsvetsar du kommer du aldrig behöva oroa dig så länge du gör det rätt. ingen fukt eller fett när du svetsa kopplingen.
Det är på detta sätt man drar kommunalt vatten. klarar höga tryck och har väldigt lång livslängd
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Ado

SV: PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2021, 13:18:24:24 »
Men om man inte är lika grym som ByggaNytt och måste klara sig med klämkopplingar. ;)

Är risken högre med att ett rakt rör expanderar sönder en koppling?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: PEM 63mm raka 6m rör eller slang
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2021, 14:07:06:06 »
Men om man inte är lika grym som ByggaNytt och måste klara sig med klämkopplingar. ;)

Är risken högre med att ett rakt rör expanderar sönder en koppling?

Ska jag vara ärlig skulle jag nog nästan säga att det är lättare att svetsa faktiskt bara du får tag på delar och utrustning.

I en mekanisk koppling har du alltid större risk för läckage helt klart. Dock under mina 13 år som rörmokare var jag själv aldrig med om en läcka på ett PEM rör.
Det är som med allt, annat görs det rätt så håller det. Följ montageanvisning och se till att röret verkligen går i botten.
Dock OM det läcker så har du fler ställen att undersöka var läckan är. Tips är annars att lägga slang på rulle en varm dag då den är lite mer medgörlig och ha även en varmluftspistol och en kompis till hands
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag