CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vintertömma rören  (läst 1334 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Vintertömma rören
« skrivet: juni 28, 2021, 21:19:48:48 »
Kan suga med en våtdammsugare? Har för mig att dom inte ska användas för bara vätska utan kräver luft inblandat... om man kopplar tätt mot rören för att suga ut vattnet är det kanske dumt,?

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vintertömma rören
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2021, 10:43:30:30 »
Kan suga med en våtdammsugare? Har för mig att dom inte ska användas för bara vätska utan kräver luft inblandat... om man kopplar tätt mot rören för att suga ut vattnet är det kanske dumt,?

Vet inte riktigt var i din fråga ligger, men det du kan göra när det väl är dax är att trycka in en slang i röret så långt du kan så får du in luft i bortre ändan och har då inga problem att dammsuga ut utan att vatten hålls kvar i rör av vakuum.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad nyburjare

SV: Vintertömma rören
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2021, 11:23:26:26 »
Jag har testat dvs sticka in sugslangen i röret , men om jag inte tätar kring röret då suger den bara luft och skapar inget undertryck vidare ut i slangen som gör att den tar med sig vatten som står där , jag har en slang till poolen som är 15 m det står vatten längst bort

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vintertömma rören
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2021, 12:13:35:35 »
Du kan även använda denna typ av genomföring
https://sewatek.se/produkt/roxtec-rs/
och sätta i inloppet vid stängning istället för en vanlig plugg. på den har du sen bit rör/slang som kommer ovan vattenytan så får du in luft. då kan du även trycka ut vattnet ut röret.
Just denna är för skyddsrum men det är mest för att beskriva principen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vintertömma rören
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2021, 13:42:39:39 »
Jag har testat dvs sticka in sugslangen i röret , men om jag inte tätar kring röret då suger den bara luft och skapar inget undertryck vidare ut i slangen som gör att den tar med sig vatten som står där , jag har en slang till poolen som är 15 m det står vatten längst bort

Sugsidan eller trycksidan? Jag tömmer mitt på sugsidan (bara för att jag hade is ett år när jag startade tidigt, vilket jag inte gör längre) genom att låta pumpen gå en sista gång när jag pumpat ur det jag ska tömma ur poolen. När den börjar suga luft så har den sugit ur allt och så är slangen tömd. Fast allt på utsidan av boden är PEM (tål att frysas) och allt på insidan töms när jag lossar pluggar och unionskopplingar. Ventilerna ställer jag i halvöppet läge, inbillar mig att de inte fryser sönder då och det har funkat i 10 år. Inte för att vi har permafrost som Rickard, men några veckor (i alla fall i vintras) med -20 - -25 borde visat sig med sprickor om min teori skulle vara fel tycker jag. Var jävligt kallt att meka bil utomhus i alla fall, blev inte mycket gjort de veckorna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Vintertömma rören
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2021, 21:44:06:06 »
Vi hade en ventil som frös sönder för några vintrar sedan efter många års problemfri vintring på samma sätt. När man öppnar en sådan ventil så är det en gåta att de kan hålla en endaste vinter utan att frysa sönder i ouppvärmt utrymme. Numera delas alla unionskopplingar och ventilerna förvaras i det varma garaget. Troligen en mindre lyckad konstruktion för det är omöjligt att få tag på en ersättare. Kanske håller andra varianter bättre men det skulle jag inte chansa på.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag