Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bubblor i poolen?  (läst 13986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adde

Bubblor i poolen?
« skrivet: juni 12, 2007, 13:03:45:45 »
Hej!
Här kommer lite frågor från en numera ensamstående poolägare.
Har startat upp poolen med den nyinköpta pumpen och det verkar funka.
Juxet är att det sprutar ut luftbubblor tillsammans med vattnet.
Kan detta bero på att slangarna inte är täta eller kan jag ha kopplat något fel?
En annan fråga är om man kan ha bubbeltäcket på fast pumpen är ingång?
Utöver dessa frågor undrar jag om någon har en bra lathund om hur man sköter poolen, dvs när ska det backspolas, cirkuleras och grejas?
Tacksam för tips&trix.
Adde 

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bubblor i poolen?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2007, 19:10:14:14 »
Hej Adde o välkommen.  :)
Bubblorna beror nog på att du har luft i systemet, förmodligen drar det in luft någonstans.

Här finns lite nyttig läsning om poolskötsel:
http://www.pahlen.se/images/poolguiden/Poolguiden.pdf
http://www.folkpool.se/support
Längst ner till höger på den här sidan finns också att läsa.
http://www.svenskapoolfabriken.se/

Vilken typ av pool har du? Det är ju tänkt att bubbelplasten ska vara på när du inte använder poolen o då går ju oftast pumpen så på med folien.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bubblor i poolen?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2007, 10:16:58:58 »
Hej Adde

 Jag själv brukar backspola när man inte tydligt ser de små "strömvirvlarna" vid inloppen, trycket vid filtret brukar då vara 1,4-1,6 (bar antar jag) o efteråt hamnar trycket ned mot 0,8- 1, sen använder jag klor i form av veckopuckar. Dom stoppar jag i skimmerkorgen, så får den ligga där tills den är upplöst(tar ca: 3-4 dar beroende på sol/ badmängd) därefter är det tomt ~2 dar innan jag lägger i en ny.
Kolla att du har dragit åt locket till din grovsil (om du har en sån), där kan luft lätt sugas in, och du får luftbubblor i inloppen.

 Bubbeltäcket kan jag inte orda något om för jag har bara inhägnat poolen med ett flyttbart staket och använder ingen täckning alls.


  Hälsningar JPe

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblor i poolen?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2007, 11:17:51:51 »
Luftbubblor kan även uppstå om du kör pumpen baklänges, har ni elmatningen till pumpen fast monterad borde det inte vara det som är felet, men kör ni den på "stickpropp" kan det det vara där kruxet ligger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Bubblor i poolen?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2007, 15:35:48:48 »
Luftbubblor kan även uppstå om du kör pumpen baklänges, har ni elmatningen till pumpen fast monterad borde det inte vara det som är felet, men kör ni den på "stickpropp" kan det det vara där kruxet ligger.

Om dom kör pumpen med "stickpropp" borde det ju vara en 1-faspump och då spelar det ingen roll viket håll kontakten vänds åt. Är det en 3-faspump går ju inte kontakten att vända fel.

Fast det är ju inte ovanligt att nätägaren kopplar "fel" när dom byter transformatorer och mätare.

Utloggad Adde

SV: Bubblor i poolen?
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2007, 13:01:24:24 »
Hej!
Är jag helt fel på det, har fått råd om att pumpen ska vara igång på dagen max 8 timmar för att inte kyla ner vattnet på natten. På natten lägger jag på bubbelplasten för att hålla värmen.
Adde

Utloggad Adde

SV: Bubblor i poolen?
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2007, 13:03:57:57 »
Hej igen!
Stickproppen ser likadan ut hur jag än vänder den.
Hur kollar man att pumpen går på rätt håll?
Adde

Utloggad Fia

SV: Bubblor i poolen?
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2007, 13:21:20:20 »
Hej!
Är jag helt fel på det, har fått råd om att pumpen ska vara igång på dagen max 8 timmar för att inte kyla ner vattnet på natten. På natten lägger jag på bubbelplasten för att hålla värmen.
Adde

Kolla hur många kubik din pump trycker per timme, Allt vatten i poolen ska gå genom filtret 4-5 ggr per dygn. De flesta pumpar brukar vara tilltagna så man kan ha avstängt nattetid. Jag kör min 10-12 timmar per dygn. Ha bubbelplasten på så fort du inte använder poolen, då sparar du värmen bäst. Du hindrar då även vattenavdunstningen och på så sätt även kemikalierna.

Har du kommit på var bubblorna kommer ifrån?
« Senast ändrad: juni 15, 2007, 13:27:42:42 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bubblor i poolen?
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2007, 13:26:10:10 »

Hur kollar man att pumpen går på rätt håll?
Adde

Det brukar finnas en rotationspil på motorkåpan vid fläkten!
Ta en kattstrypare och känn på fläkten med motorn igång, då ser du rotationsriktningen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Bubblor i poolen?
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2007, 14:14:09:09 »
Hade samma problem.
Fick bubblor, pumpen drog in luft i en packning.
bytte packningen så var det löst

VH

Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag