Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läcka i inkommande  (läst 531 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick1974

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Läcka i inkommande
« skrivet: maj 13, 2021, 19:50:53:53 »
Hej!

Jag har en pool som installerades 2018 och allt har funkat skitbra. Detta året så skulle jag starta pumpen och då funkade ingenting. Pumpen är nu, köptes sensommaren 2020.

Här har varit två killar från en poolbutik som försökte få igång det, utan att lyckas. De kollade pumpen och den är det inget fel på, utan de säger att det är fel någonstans i inkommande. Mest troligt slangen mellan poolen och pumpen.

Finns det något smidigt sätt att kolla detta, alternativt laga en eventuellt läcka eller måste man skruva upp trallen och gräva ner till slangen?

Fråga två är om det finns någon i nordöstra Skåne som kan tänka sig att hjälpa mig på plats?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Jag har självklart testat allt för att få igång det men det går inte.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcka i inkommande
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2021, 08:55:54:54 »
Hej.

Jag brukar stoppa ned trädgårdsslangen i skimmern (utloppet) och fylla hela systemet den vägen.
Att det pluggat helt beroende på något annat än is har jag aldrig hört talas om, så det låter väldigt långsökt att det skulle vara totalt plugg i inloppet, och tjäle borde du ju inte ha i skåne kan jag tycka...

I min skimmer finns 2" gängor i utloppet, så jag har gjort en adapter från 2" gänga till en gardenakoppling så jag kan ansluta trådgårdsslangen direkt till utgående slang.
Du måste hålla koll på trycket i sandfiltret om du testar detta, för OM det är plugg så kan du spränga sandfiltret eller pumphuset på cirkpumpen.
Höj trycket till max 1.5 bar, om det inte hjälper så har du kanske trots allt plugg, men det låter långsökt, mycket långsökt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nick1974

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läcka i inkommande
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2021, 09:21:05:05 »
Jag har testat med trädgårdsslangen och det går verkligen inte. Högst troligt så har jag ett läckage i kopplingen till skimmern. När vi installerade poolen för tre år sedan så hade vi problem med den kopplingen, men till slut gick det. Jag är rädd att det är där det har släppt.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcka i inkommande
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2021, 08:25:10:10 »
OK, så du har alltså gått från att tro att det är plugg på inloppet till att tro att det lossnat en koppling vid utloppet?
Det låter som en mer trolig orsak om du frågar mig, samtidigt så borde det orsaka synligt läckage om du spolar med trädgårdsslangen (utan att trycket i sandfiltret stiger) en längre stund?
Om du nu inte har riktigt väl dränerat runt poolen, då skulle det nog kunna dra iväg nedåt oavsett hur mycket du spolar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag