CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Algsoppa  (läst 696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Petra Bjurhall

  • Gäst
Petra Bjurhall
Algsoppa
« skrivet: april 21, 2021, 14:08:35:35 »
Hej! Snart dags att öppna poolen igen! Vattnet som stått under vintern är geggigt av alger. Ska jag tömma ut allt vatten och börja om på nytt, eller fylla rent vatten i alg-soppan och därefter chockklora och tillsätta algmedel? Stort tack!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Algsoppa
« Svar #1 skrivet: april 21, 2021, 14:29:08:08 »
Vad har du för filtersystem?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Petra Bjurhall

  • Gäst
Petra Bjurhall
SV: Algsoppa
« Svar #2 skrivet: april 21, 2021, 21:36:01:01 »
Vi har vanligt sandfilter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Algsoppa
« Svar #3 skrivet: april 22, 2021, 08:14:24:24 »
En bild på soppan skulle ju vara bra, en bild säger mer än tusen ord sägs det. Hur som helst, jag har själv inte haft algsoppa, men de jag sett skriva om det så har de kört igång, chockklorerat, backspolat ofta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Algsoppa
« Svar #4 skrivet: april 22, 2021, 16:57:59:59 »
Jag har inte heller någon erfarenhet av soppan. Vad jag har läst här så brukar det ta från 3 dagar till en vecka att få ordning på vattnet. Ibland kan det ta längre tid. Det beror på hur illa startläget är och även hur bra sandfilter och cirkulationen fungerar. Beroende på hur bra tillgång till vatten man har så kan det ofta vara bättre att byta vatten. Kemikalierna är inte så billiga som kommunalt bra vatten är. Egen brunn kan vara väldigt annorlunda.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Algsoppa
« Svar #5 skrivet: april 22, 2021, 17:08:16:16 »
Hej,

Kan bara hålla med Tommy och Eric. De är klok och erfaren.

Ibland är det lättare att byta ut vattnet och börja om från början. Blir mindre kemikalier som går åt då.
En bild säger mer än tusen ord.

Skippa algmedlet. Rätt typ av klor är bättre. Det som är viktigt är att alltid ha mätbart klor. Inte själva chocken som är viktigast. När kloret förbrukas är det bara att tillsätta mer klor.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag