CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftläckage vid uppstart  (läst 2256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielpalandet

Luftläckage vid uppstart
« skrivet: april 19, 2021, 11:49:33:33 »
Då helgen var fin passade jag på att starta upp poolen. Fixade en sprucken slang till värmepumpen och trodde att allt var okej. Jag tappar vakum när jag stänger pumpen. Man ser även små luftbubblor vid inloppet. Det sugs alltså in luft någonstans. Frågan är bara var. Om jag stänger pumpen kan man se att det bubblar under locket till pumpen. Det gör det även om jag stänger ventilen på slangen från skimmern. Sätter jag sandfiltret i re-circulate är det på samma sätt men sätter jag filtret som closed slutar det bubbla. Innebär det att det dra luft i sandfiltret? Men på andra sidan pumpen  är det väl övertryck och borde i så fall läcka vatten istället? Blir inte klok på det här! Tacksam för tips!

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Luftläckage vid uppstart
« Svar #1 skrivet: april 28, 2021, 13:46:14:14 »
Jag har haft problemet två gånger, första gången var det otillräckligt åtdragen avtappningsplugg i vattenpumpen, andra gången var det faktiskt - det vanligaste - packningen till glaslocket på samma pump.

Men det finns en rad strängar här på samma tema ("sockerdricka") genom åren.
Sök så hittar du nog.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Luftläckage vid uppstart
« Svar #2 skrivet: april 28, 2021, 22:09:16:16 »
Hej,

Prova med att använda avluftningsskruven ovanpå sandfiltret. När det sprutar tillräckligt med vatten så brukar pumpen "sluta suga luft".

Vidare brukar jag innan driftsättning ta bort locket på sandfiltret och göra rent. Smörjer in O-ringen med vanlig matolja.

Roger

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Luftläckage vid uppstart
« Svar #3 skrivet: april 29, 2021, 09:07:42:42 »
Kommer det in luft i systemet så är läckan alltid på sugsidan. Läcker det på trycksidan så kommer det ut vatten, inte luft in.
Vanligaste felet är locket över cirkulationspumpens silkorg, inte tillräckligt åtdraget eller o-ringen lite snett. Det kan även vara för lite vatten i poolen så det bildas en virvel i skimmern som drar med luft.
En enkel felsökning (om poolen är tillräckligt fylld) är att stänga av pumpen och lyssna vart det pyser (på sugsidan).

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Luftläckage vid uppstart
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2023, 15:11:36:36 »
Så var det dags igen, sockerdricka även nu i år, med sprillans ny pump.

Och återigen samma orsak, avtappningspluggen på poolpumpen.
Det är uppenbarligen så att när man startar upp poolen på våren - och man drar åt pluggen ordentligt! - så tenderar gängorna/plugg med tiden (varmare vatten)
att svälla...det gick att dra pluggen över ett varv ytterligare utan motstånd (den satt benhårt i våras)

Någon nämnde här ovan sandfiltret som möjlig läckagekälla, men sandfiltret sitter väl på trycksidan??
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad TommyC

SV: Luftläckage vid uppstart
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2023, 11:23:30:30 »
Vad är det för pump du har? Vår pump är drygt 30 år gammal. Vi har använt den i 18 år utan problem. Den har sett ganska ankommen ut ända sedan vi tog över den för 18 år sedan. Jag har förväntat mig att den ska packa ihop de senaste 10 åren. Det finns två dräneringspluggar, en för pumphuset och en för filterhuset. Jag har aldrig ens bytt o-ringar. Pumpen håller tätt så här långt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag