VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Utmaning med grunden för vår Bestway 7,3 X 3,7  (läst 1161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBrannstrom

Utmaning med grunden för vår Bestway 7,3 X 3,7
« skrivet: april 15, 2021, 13:33:51:51 »
Hallå!

Har fått massor av bra tips i detta forum och chansar på att jag ska vara lyckosam (minst) en gång till  ;D Vi jobbat febrilt med vår grund och räknar med att få upp vår Bestway 7,3 ggr 3,7 om ca två veckor. Allt är inhandlat och jag tror mig ha planerat allt i minsta detalj. Vi har lagt en ”ram” med cementplattor där poolbenen ska stå. Resterande del ska vi lägga xps700. Jag vet. Jag är galen som använder denna variant. Men det var vad jag snabbt kunde få tag på. Lär ju icke riskera hälavtryck i alla fall...

Cementplattorna och xps är exakt 5 cm. Planen är att benen ska stå på plattorna och resterande del ska stå på xps. Vi har mätt in alla plattor med laser och har en felmarginal på maximalt 1 cm. Har förstått att det ej får differera mer än 3 cm för då kan poolen rasa. Någon som har mer erfarenhet av detta och tror (vet!) om felmarginalen på 1 cm är ok?

Utmaningen nu är att cellplasten ska hamna på exakt samma höjd som cementplattorna. Vi har en bra grund under med markduk, dränering, markduk, makadam 12-16, makadam 4-8, ytterligare en markduk och sedan ca 3-4 cm stenmjöl. Problemet är om cellplasten hamnar 0-1,5 cm HÖGRE än plattorna! Vad innebär det för poolen? Tänker spontant att linern ej blir optimal.

Jag har väldigt lite stenmjöl att kunna kratta bort. Ser snart markduken. Så hur löser jag detta, så att vi slipper ta bort all stenmjöl och markduk för att forsla bort makadam 4-8 och sedan göra om det? Är heller inte supersugen på att ta bort alla 50-60 plattor och fylla på med mer stenmjöl. Dvs göra om detta moment som tog en dag. Å andra sidan vill jag inte fuska... Är det någon som har en idé?

Marken är stenhård efter allt material och massor av vibbande. Tror ni att det gör något om vi ”räfsar bort” mer stenmjöl där cellplasten ska ligga? Om det bara blir någon centimeter kvar? Det ska trots allt på xps700. Vi ska även på med en (om någon tunn) bottenmatta där cellplasten ska ligga.

Alternativ två är att cellplasten ligger 0-1 cm högre än benen på plattorna. Då blir hela poolen max 1 cm lägre i förhållande till benen. Kan det strula till det med linern?

Som sagt, alla tips tas tacksamt emot innan kommande helg då vi ska fortsätta. Tack!

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Utmaning med grunden för vår Bestway 7,3 X 3,7
« Svar #1 skrivet: april 19, 2021, 13:03:29:29 »
Hej, poolen lär knappast rasa om det diffar nån cm hit och dit, däremot blir den ful då långsidorna blir krokiga. Vårat underlag är långt ifrån perfekt där diffar det några cm hit och dit, och det ser fult ut men nån rasrisk föreligger inte med så små avvikelser. Kommer du upp över 5 cm, ja då kan det bli farligt om du har otur. Det är otroliga krafter från 30 m2 vatten i rörelse.

Jag ser inget problem om cellplasten blir högre än plattorna, det går ju alltid att lägga någon form av ej deformerbart vattentåligt skivmaterial, t.ex rostfritt stål, gummi eller liknande under stödbenen för att justera upp dem nån cm hit eller dit. Det är jobbigare med 30 m2 skivor om du måste justera upp hela poolbottnen.

Ett tips, mät och mät och mät lite till. När du väl börjat fylla poolen går det i princip inte att justera något.

/H

Utloggad ErikBrannstrom

SV: Utmaning med grunden för vår Bestway 7,3 X 3,7
« Svar #2 skrivet: april 21, 2021, 15:26:10:10 »
Hej, poolen lär knappast rasa om det diffar nån cm hit och dit, däremot blir den ful då långsidorna blir krokiga. Vårat underlag är långt ifrån perfekt där diffar det några cm hit och dit, och det ser fult ut men nån rasrisk föreligger inte med så små avvikelser. Kommer du upp över 5 cm, ja då kan det bli farligt om du har otur. Det är otroliga krafter från 30 m2 vatten i rörelse.

Jag ser inget problem om cellplasten blir högre än plattorna, det går ju alltid att lägga någon form av ej deformerbart vattentåligt skivmaterial, t.ex rostfritt stål, gummi eller liknande under stödbenen för att justera upp dem nån cm hit eller dit. Det är jobbigare med 30 m2 skivor om du måste justera upp hela poolbottnen.

Ett tips, mät och mät och mät lite till. När du väl börjat fylla poolen går det i princip inte att justera något.

/H

Tack Henrik! Poolen är uppe och det ser bra ut.

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Utmaning med grunden för vår Bestway 7,3 X 3,7
« Svar #3 skrivet: april 26, 2021, 12:02:50:50 »
Härligt, men du måste upp till bevis med bild ;D
Alltid trevligt med bilder i forumet :D
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag