VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Swimspa = swim + spa / swim eller spa  (läst 893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hannes_e

Swimspa = swim + spa / swim eller spa
« skrivet: april 05, 2021, 21:28:38:38 »
swimspa marknadsförs ofta som "det bästa av två världar", både simning och varmt spa med massage o.s.v.

Men hur lång tid tar det egentligen att växla mellan simning (max 28grader ?) och spaning (minst 38grader?) på ett normalsizeat swimspa ?
Nån som har ett och faktiskt växlar mellan spa och swim ?

nu pratar jag förstås inte om ett "tvådelat" swimspa (som är ett spa + ett swimspa hopsatt i samma ram), utan ett fristående swimspa.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Swimspa = swim + spa / swim eller spa
« Svar #1 skrivet: april 06, 2021, 08:16:28:28 »
Hej. Jag har enbart ett spabad men med tanke på att ett swimspa har vääääldigt mycket mer vatten och ofta samma värmare så är det nog inte någon större ide att tänka tanken att ändra temperaturen öht. I mitt spabad tar det många timmar att sänka tempen några grader om jag slår av värmen och låter locket vara öppet (det har hänt på sommaren att jag istf 38 grader vill ha 32 grader när det är varmt ute). I ett swimspa är det ju mycket mer vatten så jag gissar att det nog kan ta ett par dagar att sänka tempen från 38 till 29 grader med locket avtaget under tiden. Att sedan värma upp vattnet igen tar nog gissningsvis 1 dygn, typ. I mitt spabad (1200 liter) har jag extra värme, dvs jag har totalt 6 kW och den värmer ca 5 grader/timme med locket liggande på.

Någon med ett swimspa kanske vet bättre?

/Urban. 

Utloggad hannes_e

SV: Swimspa = swim + spa / swim eller spa
« Svar #2 skrivet: april 06, 2021, 10:36:05:05 »
jo, det är det jag tänker, att byta mellan swim och spa tar ordentligt med tid, så det kan man göra typ säsongsvis om det ska vara praktiskt.

Vill man ha båda funktionerna (för t.ex. daglig simmotion, och spa när man får lust) så är det dubbla badkar (samma låda om man vill) som gäller...


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan