Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering pumpar och filter  (läst 956 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Placering pumpar och filter
« skrivet: april 04, 2021, 11:59:20:20 »
Halloj!

Blir inte riktigt klok på var jag ska placera PP, VP och glasfiltret. Nu har vi snart blivit klara med grunden. Ska på med en markduk och ca 4-5 cm stenmjöl som ska vibbas. Sedan marksten som poolbenen ska stå på och xps500 plus en markduk.

Jag har förstått att PP ”skickar” vattnet till filtret som ska rena vattnet. Sedan vidare till VP som ska värma vattnet. Vi har lagt ut plattor som allt ska stå på. Se bild. Men får allt plats på denna yta och är det optimalt? Dvs att PP, filter OCH VP står med några centimeters mellanrum? Eller är det bättre att PP står nere i ”gropen” på ett stabilt underlag? Sedan ha filter och VP på plattorna?

Elektrikern ska installera elen ovanför plattorna på tisdag. Googlar järnet men har fortfarande svårt att se den optimala placeringen av dessa tre komponenter. Någon som kan tipsa? Tack!

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Placering pumpar och filter
« Svar #1 skrivet: april 04, 2021, 13:13:30:30 »
I våran Poolpumpmanual beskrivs placering av pumpen. Den ska placeras ovan mark samt på 3,5m säkerhetsavstånd från poolen.
Dock som jag förstår så bryr sig inte folk om dessa regler av någon anledning, då många har nedgrävt teknikrum i direkt anslutning till poolen.
Sedan står det att poolpumpen sa ha 0,5m utrymme runt sig för kylning
« Senast ändrad: april 04, 2021, 13:42:20:20 av Delta2004 »

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Placering pumpar och filter
« Svar #2 skrivet: april 09, 2021, 10:37:57:57 »
Som många har skrivit här förut så kan man aldrig ha för stort teknikrum. Man behöver ha plats för att komma åt och arbeta runt utrustningen och man vill installera fler grejer efter hand.

PP bör stå under vattenytan men det går att ha den högre men det kan då vara lite knepigare att få igång den i början av säsongen.

Jag köpte två små redskapsbodar och ställde bredvid varandra bakom det plank jag har runt poolen. PP och filter i ena boden. Saltklorinator och elcentral i den andra och värmepumpen utanför bodarna.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag