CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Orolig!  (läst 1225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
Orolig!
« skrivet: mars 26, 2021, 09:20:19:19 »
Vårat barnbarn fick utslag som misstänks av lekman vara Pseudomonasfollikulit efter badat i många timmar i helgen.
Jag kollar klor och ph varje dag med två olika stickor och har som regel att ligga lite högt med kloret (klorinering sker på natten), vattnet ligger på 34 grader och poolpumpen är igång hela tiden.
Vi badar oftast 3 till 4 ggr veckan och varje gång vi badar borstas poolen av. Vi har dusch anliggande till poolen som vi kräver används innan och efter bad, men inget som vi kontrollerar på gäster.
Vi har saltklorinator och Uv-ljus. Bad har inträffat både innan och efter incidensen utan något avvikande har hänt med övriga badare.
Behöver jag vara orolig? :-\
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Orolig!
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2021, 13:40:41:41 »
Nu vet jag inte hur man skall göra med pooler som har saltklorinator, men normalt så skall man ju chockklorera spabad och pooler just för att undvika att särskilt tåliga "fulingar" kan växa till.
Brukar du chocka poolen alls, eller ligger du alltid på samma nivå?
Då ni har så hög temp är det ju mer att likna med ett SPA än en pool, och ett SPA brukar man rekommendera chockklorering en gång/vecka.

Har ni hög CYA-halt (vilket ni inte borde ha när ni kör med saltklorinator) så minskar klorets funktion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Orolig!
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2021, 22:19:46:46 »
Hej,
Tyvärr cirkulerar inte allt vatten genom UV och filter. Ofta har vi en för väl tilltagen pump och filter.
Vidare har du säkert som de flesta en pool med två jets och en skimmer? Bygger på förstrypningsprincipen. Handlar om att få ytvattnet till skimmern.

Hög temperatur och saltvatten ger halokliner (saltvatten som gör att vattnet ligger i olika lager beroende på salthalt) vidare olika temperaturer som ger språngskikt. Tyvärr gör detta att ditt klor kanske inte finns överallt i din pool.

Du får tacka ditt barnbarn som badat mycket. Alltså blir du medveten om bakterier i ditt vatten.
Ofta sitter dessa bakterier bakom skvalpskyddet i skimmern, lampor och på större djup. Vidare runt stege osv.
Se UV-lampan som en komplettering till din desinfektion. Inte för att minska mängden klor.
Du skriver att du ligger högt i klor. Högt för mig innebär över 3 ppm.

Om jag vore dig skulle jag ta bort frigoliten bakom skvalpskyddet om du har frigolit där? Ersätt den med ett sittunderlag som man har på vintern. Vidare ta vattenslangen och spola runt skimmerns alla osynliga delar. Gör samma sak med lampor mm.
Roger

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Orolig!
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2021, 11:35:17:17 »
Nu vet jag inte hur man skall göra med pooler som har saltklorinator, men normalt så skall man ju chockklorera spabad och pooler just för att undvika att särskilt tåliga "fulingar" kan växa till.
Brukar du chocka poolen alls, eller ligger du alltid på samma nivå?
Då ni har så hög temp är det ju mer att likna med ett SPA än en pool, och ett SPA brukar man rekommendera chockklorering en gång/vecka.

Har ni hög CYA-halt (vilket ni inte borde ha när ni kör med saltklorinator) så minskar klorets funktion.
Tack för svaret, jag får villigt erkänna att i min naivitet trodde det räckte med chockklorera knappt en gång i månaden och inte ens det ibland. Jag får helt enkelt få in en rutin på det också. Och nä, någon CYA-halt blir det förstås inte utan puckar.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Orolig!
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2021, 11:36:34:34 »
Hej,
Tyvärr cirkulerar inte allt vatten genom UV och filter. Ofta har vi en för väl tilltagen pump och filter.
Vidare har du säkert som de flesta en pool med två jets och en skimmer? Bygger på förstrypningsprincipen. Handlar om att få ytvattnet till skimmern.

Hög temperatur och saltvatten ger halokliner (saltvatten som gör att vattnet ligger i olika lager beroende på salthalt) vidare olika temperaturer som ger språngskikt. Tyvärr gör detta att ditt klor kanske inte finns överallt i din pool.

Du får tacka ditt barnbarn som badat mycket. Alltså blir du medveten om bakterier i ditt vatten.
Ofta sitter dessa bakterier bakom skvalpskyddet i skimmern, lampor och på större djup. Vidare runt stege osv.
Se UV-lampan som en komplettering till din desinfektion. Inte för att minska mängden klor.
Du skriver att du ligger högt i klor. Högt för mig innebär över 3 ppm.

Om jag vore dig skulle jag ta bort frigoliten bakom skvalpskyddet om du har frigolit där? Ersätt den med ett sittunderlag som man har på vintern. Vidare ta vattenslangen och spola runt skimmerns alla osynliga delar. Gör samma sak med lampor mm.
Roger
Tack för dina kloka ord.  Vi har endast en jets och ett insug monterade i motsatta kortändar, båda placerade cirka 40 centimeter under vattenytan, så ingen skimmer. Det finns dock ett vattenfall som vi bara använder vid bad, så där skulle det såklart bli en härlig grogrund för bakterier när det är stillastående vatten. Jag mäter med stickor och det är ju lite upp till tolkning av färgskalan, men klorhalten är uppe i spafälten.
« Senast ändrad: mars 30, 2021, 07:35:47:47 av lillebrormats »
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag