CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stressfaktor med poolbygget gällande underlaget!  (läst 1517 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBranne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Stressfaktor med poolbygget gällande underlaget!
« skrivet: mars 25, 2021, 13:49:03:03 »
Hallå! Jag har lusläst miljoner trådar känns det som men jag vet inte om jag blir så mycket klokare. Jag velar och vet inte riktigt vilket beslut jag ska fatta. Nu har vi gjort delar av grunden till vår ovanmarkspool på 7,3 ggr 3,7 m. Gropen är grävd i höstas och har satt sig perfekt och poolen blir således en bit ner i backen. Jag har enligt (förhoppningsvis) bra expertis en bra grund med dränering, markduk, ca 15-18 cm makadam 8-16 och ca 7-9 cm makadam 4-8. Min tanke är nu att lägga ca 5 cm stenmjöl (0-4) på detta och köra med vibben så att det blir extremt rakt och lite styvare då befintligt makadam tenderar att "flyta runt" pga av dess storlek. Att det ska vara rakt och fint har jag förstått sedan tidigare så att det ej sker en olycka med en pool som välter etc. Efter det lägger jag xps300 som jag kör silvertape i skarvarna på, sedan en inköpt bottenmatta. På detta sätter jag upp poolen.

Det jag klurar mest på är följande:

1. Behöver jag ha stenmjöl och vibba även PÅ isoleringen? Om ja, hur mycket? Eller är det ej nödvändigt pga styv isolering OCH bottenmatta som ej renderar hälavtryck eller dylikt?

2. Är isoleringen (xps300) tillräckligt styv för att ställa poolen direkt på? Då med att vi utgår från ett i övrigt gott markarbete. Eller måste jag lägga plattor för alla ca 20 stödben som de ska stå på? Jag har förstått det som att underlaget ska vara rakt samt bära tyngden och ej röra sig. Vi pratar ca 30 kubik vatten. Å andra sidan fördelat på 7,3 ggr 3,7...

3. Då tomten sluttar något så tänker jag sätta lite isolering runt om poolen också. Mest för att vi redan kommer att ha reglar runt snarare än för värmen. Detta för att skydda mot ev lösjord (små kvantiteter) gentemot poolen. Bör jag ha en markduk direkt mot jorden först, innan jag klämmer dit isolering? Tänker mig S80 som är 50 mm. Poolen kommer INTE att vara inbyggd utan ska vara fristående mot jord. Dock blir det något tight då jag skulle grävt lite mer i gropen i efterhand.

4. Slutligen... Behöver jag ytterligare markduk på all makadam och stenmjöl innan jag lägger isoleringen (xps300). Har ej förstått huruvida detta är ett måste alt bra eller ej.

Alla trådar är bra, men det är så många. Jag har svårt att veta vad som är den bästa och rätta lösningen. Det finns säkerligen flera rätt dessutom. Min känsla säger att vi har gjort mycket väldigt bra samt har inhandlat kvalitet i allt utom i själva poolen. Inget illa, men det är en Bestway 7,3 ggr 3,7. Om vi i framtiden vill byta upp oss så har vi iaf bra pumpar m.m. Dock blir jag inte klok på detta med markarbetet och framförallt om poolen kan stå direkt på xps300.

Någon som kan tycka till? Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Stressfaktor med poolbygget gällande underlaget!
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2021, 18:52:26:26 »
Hej, jag håller på att planera för ett exakt likadant projekt till hösten och har väl landat i följande (behöver såklart inte vara det "rätta")

1) Ingen stenmjöl på isoleringen. Den gör ingen nytta där. Jag har faktiskt funderat på om det ens behövs någon stenmjöl, utan om det räcker med bergkross 0-18 som paddas rejält bra. Men såklart för den riktigt fina släta ytan behövs stenmjöl.

2) XPS 300 är hård, men såklart går det att göra avtryck även i denna om man hoppar från hög höjd med hälen rakt ner. För en helt stenhård yta behöver du ju en betongplatta, nån sorts vattentålig mdf eller liknande stenhård vattentålig skiva eller marksten... vilket antagligen blir väldigt dyrt.

3) Jag tänker inte bygga något plank runt poolen som jag vet många gör, utan då vår mark är stenhård packad lera som är väldränerad kommer det minimalt med vatten och annat mög in, så det borde räcka att klä in sidan med markduk för att skydda mot växtlighet, maskar och annat.

4) Markduk är alltid bra för att stoppa eventuella rötter och annat samt att förhindra att finare och grövre material att blanda sig. Jag kommer att lägga en markduk mellan bärlagret och 0-1lagret. Kostar inte mycket i sammanhanget.

Vi kommer att lägga en grön textilmatta på XPS-isoleringen. Du kan absolut inte låta stödbenen vila på isoneringen, utan dessa måste ligga på cementplattor utanför isoleringen. Det är mer än ett tons tryck på en väldigt smal yta. Isolering endast under själva duken. Sen cementplattor under varje stödben.

Har man tillgång till folk som gillar att gjuta och billig betong hade jag alla dagar gjutit en betongplatta för hela härligheten. Den blir exakt platt och i våg, stenhård och ett perfekt underlag även för en riktig pool. Tyvärr har vi inte sådana kontakter, och budgeten är väldigt begränsad. Det är dock alla dagar den bästa lösningen anser jag.

/H

Utloggad ErikBrannstrom

SV: Stressfaktor med poolbygget gällande underlaget!
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2021, 07:14:01:01 »
Stort stort tack Henrik för din input!

Värdefull information som tar mig ett steg närmare målet  :)

Jag kikar nu febrilt på diverse olika xps300 (eller 400). Jag klurar på om det måste (bör?) vara 10 cm tjocklek eller om det räcker med 5 cm. Antar dock att 10 cm blir bättre. Precis som du skriver Henrik så kan det aldrig ersätta en gjuten platta eller annat styvt material, men det får duga. Blir en ”ram” med plattor i gropen som poolbenen får stå på och xps300 i resterande del. Tack igen och lycka till med ditt projekt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag