VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning Vedpool Exclusive  (läst 1433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Nebel

  • Gäst
Daniel Nebel
Uppvärmning Vedpool Exclusive
« skrivet: mars 21, 2021, 14:55:33:33 »
Hallå pooldiggare!

Jag har lagt en beställning på en rostfri minipool från Vedpool, modell Exclusive. Den är 2x3 meter och rymmer ca 5m3. Jag klurar lite upp hur jag ska göra med uppvärmning, isolering och pump med filter.

Uppvärmning:
Förutsättningarna är följande. Jag bor i Halland, således få dagar med minusgrader. Planerar att ha poolen uppvärmd till 38 grader höst, vinter och vår. Svalare på sommaren. Poolen är isolerad med spruta Polyuretan cirka 50mm. Jag har fjärrvärme installerat hemma och fjärrvärmeväxlaren är cirka 7 meter från poolen med de mesta av ev dragning kan göras inomhus. Fjärrvärmen kostar 74öre/kwh på vintern och 41 öre under sommarhalvåret. Ska man satsa på att installera en fjärrvärmeväxlare för pool eller sätta in en elvärmare. Jag är säkrat 16A och elcentralen 10m bort. Planerar dessutom att installera en laddbox till en elbil snart. Vad har ni för erfarenheter?

Isolering:
Ni som har vedpool. Har ni isolerat extra förutom det som ingår? Det mesta av värmeförlusten går väl ändå genom locket/uppåt!

Allt gott

D

Poolgiganten

Utloggad oskarsson

SV: Uppvärmning Vedpool Exclusive
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2021, 18:52:53:53 »
Lägg gärna upp bilder på poolen och skriv gärna ner lite erfarenheter. Funderar själv på en vedpool till landet, har mest övervägt aristokrat party. Jag är lite kluven till om jag ska köra elvärme med filter och pump eller kamin och byta vattnet oftare från sjön.
Vad innebär "floating cover" som ingår, hur tjock isolering har den? Ska du ha den uppvärmd konstant så bör den nog vara riktigt bra isolerad även uppåt.

Daniel Nebel

  • Gäst
Daniel Nebel
SV: Uppvärmning Vedpool Exclusive
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2021, 20:28:58:58 »
Jag har tyvärr inga bilder. Den är bara beställ och inte levererad :) Tre månaders leveranstid. Högt tryck nu uppenbarligen.

Jag kommer att ha min pool hemma och vill kunna bada när jag känner för det. Således kommer den alltid vara uppvärmd. Poolen är ju inte gigantisk men skulle ta ganska lång tid att värma upp. Det blir ju helt klart en annan grej om man har poolen i en stuga som man tex bara åker till på helgen.

Floating hover är ett tunnt skydd som inte isolerar mycket. Han kan dock även leverera med tjockt (100mm) isolerat lock.

Någon som är erfarenheter av fjärrvärme vs elpatron? Ekonomi?

Utloggad Wesslan83

SV: Uppvärmning Vedpool Exclusive
« Svar #3 skrivet: april 14, 2021, 21:49:14:14 »
Lite info från mitt bygge finns här på länken nedan. Svarar gärna på frågor i tråden.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17027.msg121752#msg121752

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan