CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool bocka b-järn vs borra efteråt + stämpning  (läst 1231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michell90s

Thermopool bocka b-järn vs borra efteråt + stämpning
« skrivet: februari 26, 2021, 08:32:04:04 »
Hej på er!

Trycker snart på knappen för att påbörja poolbygget. Blir en thermopool 4x8 från antingen folkpool eller poolkungen.

Folkpools manual är inte den enklaste de verkar sakna supportlinje vilket poolkungen har.

Hursomhelst så blir jag inte klok på detta med borrning vs bockade Järn. I manualerna står det att man ska naja in bockade järn för väggarna i bottenplattan. Detta verkar knepigt och omständigt och jag ser många som borrar efteråt vilket verkar betydligt enklare när man väl mätt ut och markerat första skiktet. Markentreprenören såg frågande på mig och sa att nästan alla borrar själv när jag tog upp det. ”Det blir skitsvårt annars att stapla annars”.

Såg att froggle som byggde också borrade.

Hur gjorde ni? Varför insisterar alla manualer på att man ska bocka och gjuta in i förväg? Hur håller man ens järnen raka?

Nästa fråga är stängningen och då undrar jag helt enkelt hur ni fäster bockarna/stämparna i plattan? Ser bara att det ligger reglar längst blocken och reglar ut från plattan men aldrig hur de fästs. Det är betongborr och skruv sen får man sätta igen hålen efter? Eller kan dessa användas som dräneringshål efteråt?

/Mille

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopool bocka b-järn vs borra efteråt + stämpning
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2021, 12:43:14:14 »
Borrade också efteråt för att det just är enklare. Det känns också något säkrare så att ingen ramlar ned i poolgropen och spetsar sig på järnen :o Det kan ju visserligen hända när man borrar också men tiden blir kortare tills blocken åker på.




Fäste stämpen mot plattan med spikplugg och spacklade igen sen. Dräneringshål ska ju också finnas men där borrade jag i varje hörn och med större diameter (se bild ovan).




Poolstores manual finns här:

http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf

Citera
Bygg en gjutform som är 60-70cm längre och bredare än poolens innermått. Skall poolen ha fristående sidor ska armeringsjärn sticka upp ur plattan c/c 30cm som skall passas in i blockens celler. Om poolen kommer grävas ner helt och hållet räcker det med att 60cm långa järn borras ner c/c 30 cm i plattan efter att den har gjutits.

Min pool är helt nedgrävd.
« Senast ändrad: februari 26, 2021, 12:48:01:01 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad michell90s

SV: Thermopool bocka b-järn vs borra efteråt + stämpning
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2021, 17:50:06:06 »
Kanon tack för svar!  O0

Utloggad fredrikm

SV: Thermopool bocka b-järn vs borra efteråt + stämpning
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2021, 07:49:05:05 »
Borra med lite större borr än självajärnet. I med ankarmassa i hålet , ner med järnet och den sitter som berget efter ett par minuter.

Enklare att gjuta plattan och få den 100 utan att det sticker upp massa järn överallt. Likaså enklare att mäta och få allt på rätt pats.
Är inte ett dugg orolig att konstruktionen skulle vara sämre på något vis med det tillvägagångssättet.
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag