Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand eller Glas som rening?  (läst 3807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonte3

Sand eller Glas som rening?
« skrivet: januari 31, 2021, 15:57:32:32 »
Vad är det för fördelar och nackdelar med antingen sand respektive glas som filter?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2021, 17:49:28:28 »
Sand fungerar bra och är billigt. Kreativa försäljare tjänar mer på att sälja glas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Moana

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2021, 18:38:01:01 »
Glas behöver inte bytas (i så fall väldigt sällan) och renar bättre.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2021, 22:56:48:48 »
Hej,
Har försökt flertalet gånger att svara på din fråga. Sidan är mycket svår vid vissa tidpunkter att använda. Hoppas Rickard gör samma ändring som tidigare? Då blev det mycket snabbare.

Skulle utan tvekan välja sand.
Har hittat en artikel som jämför sand med rätt krossat glas. Vilket jag skrivit om i en tråd tidigare. Glas har en slätare yta än sand. Det som avgör filtreringsgraden är hur rund partiklarna är. Ju mer sfärisk de är dess större blir filterytan.
I denna artikel var detta krossade glaset mer runt än sanden de använde. De var marginellt bättre än sand.
Sanden som normalt används i ett sandfilter har fått sin form under flera tusen år. Kornen har inga vassa kanter som kan nöta sönder glasfibern i sandfiltret. Krossat glas kan ha vassa kanter. Såg en tråd där filtret hade flera små hål och läckte. Ändå säljer detta företag det glas som borde vara bäst?
Sand verkar kunna hantera kalk bättre än glas. Min åsikt. Mycket tyder på det.
Jag tror att det är lätt att dras med i marknadsföring om glas? Alltid bättre än sand.
Roade mig själv att hitta faktafel om AFM-filterglas. En vetenskaplig studie skulle aldrig ha med dessa fel som finns med i beskrivningen.
Vidare verkar det vara en norm att byta ut sanden efter ca. 5år. Håller inte med. Sanden i filtret blir bättre för varje år enligt mig. Det man ska ha klart för sig är att det alltid följer med lite sand vid backspolning. Alltså behöver man ibland fylla på med sand.

Roger
« Senast ändrad: februari 01, 2021, 10:17:10:10 av Roger. »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2021, 11:43:54:54 »
Jag har inte bytt sand på de 10 år vi haft pool. Dock som Roger skriver så har det försvunnit en del, så jag har fyllt på med sand men inga stora mängder. Försöker hålla en nivå på sanden ungefär på 2/3 av volymen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2021, 12:51:01:01 »
Vår pool byggdes 1995 och vi har aldrig bytt sand. Vattnet är klart och fint.

Jag har aldrig öppnat filtret så jag vet inget om nivån men vi har inga spår av sand i poolen och inte heller på gräsmattan där vi alltid släpper ut vattnet vid backspolning. Det finns ingen anledning att störa systemet så länge som det fungerar som tänkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2021, 15:36:07:07 »
Vi fick ett par små hål i vårt sandfilter efter ca 10 år, så även sand sliter på filtren inifrån.
Sand fungerar bra, utifrån det faktumet har jag aldrig funderat på glas, men om det skulle slita mer på filtret är ju det en nackdel - spciellt för mig som köpte "samma" filter igen för att slippa dra om rör och sånt.

Har inte vetat om att forumet laggat på kvällarna förrns igår, idag har killarna på webhotellet sett till så att fler samtidiga processer kan vara igång, vi får hoppas att det löser problemet, överbelastningen beror nog på att det är kallt ute i hela landet och vi därför har många besökare - speciellt i Värmepumpsforum.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2021, 16:06:15:15 »
If it ain’t broke, don’t fix it!

Jag köpte glas till vårt pool som ska tas i drift i sommar, så jag har ingen erfarenhet. Det var inte många kronor extra och så skulle det vara så bra.  ;)

Har sedan läst en del för att hitta argument för att försvara mitt beslut... Kom fram till ungefär det som Roger skriver. Det är ju också tydligen skillnad på glas och glas, som Roger skriver ”rätt krossat glas”. Bäst lär vara små glaspärlor, inte glaskross, men sådana har jag inte hittat till försäljning. Hur man som konsument ska kunna veta att det är rätt krossat filterglas man köper verkar oklart. Alla fabrikat hävdar att deras produkt är mycket bättre än sand. Läste någonstans att det skulle vara en standard på g. Men i nuläget känns det som att det kan vara antingen lite bättre eller lite sämre än sand.

En annan påstådd fördel skulle vara att det är lättare att backspola, glaset lyfter lättare och det går därmed åt mindre vatten med glas. Verkar i mina öron inte orimligt.
/Johan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2021, 08:30:48:48 »
Så länge det inte är sämre så spelar ju kostnaden bara en marginell roll som jag ser det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Widarsilje

SV: Sand eller Glas som rening?
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2021, 20:25:28:28 »
Och jag som nästan hade bestämt mig för att köra med glas efter att ha läst på alla dessa poolhemsidor om hur bra det ska vara.  ::)

Får väl ta mig en funderare till om det blir glas eller sand som köps in till våren, har det någon som helt betydelse vad man har för kring utrustning (UV-ljus, minimaster, saltklorinator) eller vattenkvalite överlag när det gäller sand eller glas som rening?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag