VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med Pahlen 3Kw poolvärmare (model 141652B) - startar inte!?  (läst 2373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrmicke

Köpte en ovanmark pool från Rio pool för 3 år sedan. Köpte samtidigt en Pahlen 3Kw poolvärmare (model 141652B). Denna rekomenderas för min pool (står som tillbehöver på deras hemsida till min pool). Pga av att jag inte hade någon "fast" ström i närheten av poolen året då jag köpte poolen, så struntade jag i att installera värmaren. I veckan hade jag äntligen elektrikern här så nu har jag en uttag i närheten som jag ska använda till värmaren.

Men mitt problem är att värmare verkar inte starta. Jag är besviken på att en produkt som kostar över 3.000 kr inte har någonting som indikerar om värmaren är igång el inte. Jag tycker det logiska skulle vara ett gäng dioder som visade olika statusar (pumpen har ström, pumpen värmer, överhettningskydd har slagit ifrån, flödet är för lågt), men som det är nu så sättar man i kontakten och vet sedan inte om någon händer. Vilket det inte gör. Efter jag att i kontakten och ställt in värmen mellan 25-30 grader så händer ingenting. Känner på enheten, slangen och vattnet som kommer in i poolen men det ändrar inte temperatur även om jag väntar upp till 30 min så händer inget.

Det finns en inbyggd flödesvakt. Läser jag specen så säger den:
max 300 l/min
min 90 l/min

Specen för pumpen säger 19m3/h, vilket borde bli  316 l/min. Kan det vara att max värdet för flödet paserar lite som gör att värmaren inte kör igång? Isf varför rekomenderar då riopool att man ska köpa denna värmare till denna pool? Vad kan hända om flödet är för högt till en värmare?

- Jag vet att födet är åt rätt håll (samma håll som pilen visar på enheten)

- Jag vet att jag har ström i uttaget eftersom när jag stoppar in pumpkontakten så går pumpen i detta uttag.

- Det finns ett överhettningskydd, detta kan man återställa genom att trycka in en knapp och detta har jag givetvis gjort. Dock så känns det inte som något händer när man trycker in knappen (man skulle kunna tänka sig att knappen var i uttryckt läge när överhettningskydded utlöst och när man trycker in knappen så är in intryckt tills överhettningskydded ev löser ut igen).

Någon annan som haft problem att få igång sin Pahlen värmare och isf hur löste ni detta?

Poolgiganten

Utloggad Mrmicke


Jessie Sä

  • Gäst
Jessie Sä
SV: Problem med Pahlen 3Kw poolvärmare (model 141652B) - startar inte!?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2020, 13:02:17:17 »
Hej, vi har exakt samma problem. Har du löst det, och i så fall hur?!
//jessie

Utloggad Lindstone00

SV: Problem med Pahlen 3Kw poolvärmare (model 141652B) - startar inte!?
« Svar #3 skrivet: december 26, 2020, 07:23:04:04 »
Jag undrar med om ni fått igång allt. Jag har en värmare Pahlens 3kw som inte går upp mer än till 36.8 och jag har den på fullt och har en annan termostat som ska stoppa o starta vid mina inställda temperaturer. Tidigare var det minus 6 utetemp o inga problem att få upp den till 38grader men nu orkar den inte upp trots 6 plus utetemp, så pumpen o värmaren snurrar dygnet runt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan