Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ett tokigt betongprojekt  (läst 32133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #30 skrivet: december 18, 2020, 11:07:44:44 »
Godmorgon
Är det nån som har en känsla för effektbehovet
Om man tänker värma poolen på vintern.
Pooltak på givetvis, å ganska så isolerad.
Ha en God Jul Alla pooltokiga.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #31 skrivet: december 18, 2020, 20:31:54:54 »
Ett pooltak läcker ju klart mera värme än ett vanligt tak. bl.a. för att du får en avdunstning från ytan som suger mycket värme. Vi har ju liksom gått steget längre och byggt inomhuspool,med tjock isolering och så länge som vi håller poolen övertäckt när vi inte badar så blir energiförbrukningen låg. Vi värmer med värmepump, håller rummet ungefär som poolen. Vår värmepump klarar att värma poolen och poolrummet om inte det är riktigt kallt ute, i så fall får vi köra tillskottsvärme till poolen. I början hade vi poolen oövertäckt, men det gav fuktproblem och höga elräkningar. Vi har inte haft några som helst fuktproblem efter att vi började täcka poolen och vi har kört året-runt sedan många år.

Poolen har frigolitisolering åt alla sidor och nedåt. Rummet har tjocka väggar med mineralullsisolering, samma gäller för taket. Rummet ventileras med ett FTX-aggregat. Sedan kör vi avfuktning bara i samband med bad (innan vi började täcka poolen fick vi ha avfuktning 7/24.

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #32 skrivet: december 18, 2020, 23:51:46:46 »
Hej
Kul med så utförligt svar, ja vi får väl prova oss fram så får vi se hur mycket energi som går åt.
Själva poole e jag inte så orolig för att den ska dra för mycket utan pooltaket som läcker mycke energi.
Ha d gott

Utloggad TommyC

SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #33 skrivet: december 19, 2020, 09:20:29:29 »
Jag skulle mycket hellre ha ett hus runt poolen men har inte förutsättningar för det, det verkar ju ni ha, fundera på det istället för pooltak.

Även om jag kunde värma vattnet till 32-33 grader över vintern så blir det inte skönt att gå de få metrarna mellan huset och poolen och vi skulle inte vilja bada. Det skulle inte heller vara lika mysigt varmt i luften under taket. Vi badade ända till slutet av september ett år bara för att prova. Inget större nöje med det trots drygt 30 grader i vattnet. Både kylan och mörkret försämrar upplevelsen för oss.

Jag har gjort ett försök att räkna på effekt och energibehov för vår lilla pool. Kanalplast 10mm har U=2,4 W/(m² * K). U-värde för olika material är lätt att hitta på nätet. Jag landade på 25 kWh per 10 grader och dygn. Vid 0 C dygnsmedeltemperatur så skulle det bli 75 kWh med 30 grader i vattnet. Den största bristen i min kalkyl är att pooltakets karmar inte ingår och inte heller gummiläpparna nertill vid gavlarna. Det skulle ju gå att förbättra de största bristerna i isoleringen men jag skulle som sagt ändå inte vilja bada så här års.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #34 skrivet: december 21, 2020, 22:26:58:58 »
Halloj
Jag tänker försöka mig på en kombo av dessa världar, inne å ute pool.
Pooltaket skall sitta mot poolhusets vägg med en skjutdörr in under så du kan komma till poolen utan att gå ut.
Vi får hoppas de blir lika bra i verkligheten som i min tanke, men de ger sig.

Utloggad averell

SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #35 skrivet: december 24, 2020, 21:50:06:06 »
Tjusigt, jag drar igång något liknande efter nyår. En sak som jag fastnat på är hur jag ska få den tät från insidan, jag ska gjuta i olika nivåer. Tänker du epoxi på insidan sen eller vad är din plan?

Utloggad Erica

SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #36 skrivet: december 25, 2020, 01:26:55:55 »
Tjusigt, jag drar igång något liknande efter nyår. En sak som jag fastnat på är hur jag ska få den tät från insidan, jag ska gjuta i olika nivåer. Tänker du epoxi på insidan sen eller vad är din plan?

Om du skall fp den tät genom att ha vattentät betong bör allt helst gjutas i en operation, även om det finns speciella tätningsband i de fall man t.ex. gjuter botten och väggar separat. Epoxi, menar du färg så förslår det inte, alldeles för stor risk för läckage. Riktig epoxiplast med glasfiberarmering går förstås men det blir dyrt för du bygger ju då en glasfiberpool inne i din betongpool. Det finns i så fall billigare plaster än epoxi för merparten av uppbyggnaden. Epoxi är ju långt ifrån billigt.

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #37 skrivet: december 25, 2020, 14:19:15:15 »
Hej hej, ja de e ju lite pyssligt med å gjuta vattentätt.
Jag har ett svällband av bentonit lera mellan platta och vägg. Funkar utan problem. Krympsprickor är värre å få bukt på, för ju bättre betong kvalitet man använder ju mer måste man ju armera bara för krympningen.
Jag målar med kvalitativ expoxi just för pooler så jag e inte så orolig att de inta ska bli tätt.
När jag fyllde första gången så fick jag fuktgenomslag på något ställe, men med bara ett lager primer blev allt torrt.
Men att gjuta i olika nivåer är tre steg värre än att bara gjuta tätt.
Underlaget är otroligt viktigt, och förbandet mellan gjutningarna.
Blir intressant att följa.
Skriver gärna mer men plikten kallar, ut å köra cross med ungarna.
« Senast ändrad: december 25, 2020, 16:34:53:53 av Motomoto »

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #38 skrivet: mars 06, 2021, 17:34:52:52 »
Limmat klart å provkört, allt va tätt å funkade som tänkt.
Nu ska vi ge oss på Autodos’en åxå, får fixa till nån hylla till slangpumparna å dunkarna.
Funderar på nått litet skåp med utsug för att öka på säkerheten lite.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ett tokigt betongprojekt
« Svar #39 skrivet: mars 06, 2021, 22:58:20:20 »
Definitivt mer plats än vad jag har i min bod  ;D O0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan