VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge / få ihop altan  (läst 5070 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Perlisa

Poolbygge / få ihop altan
« skrivet: augusti 14, 2019, 10:55:32:32 »
Hej,
Behöver hjälp av någon som kan ge bra tips på vad vi behöver till våran veranda.
Jag har tänkt att det är smidigast att fästa en regel 15meter lång i husgrunden.
Så långt är jag med, men många verkar lägga reglar på bärlinor?? behöver vi göra det?
Kan man fästa reglar i stommens sidostöttar?
Kom med bra tips,,, :)

Lite information
Enplanshus
Altanen ska ligga ca 40-50cm ovanför marken
Altanen kommer ha måtten 15meter bred och 9 meter djup.
Vi har precis grävt ner en pool 3 x 6 meters


Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2019, 12:04:21:21 »
Hej,
Behöver hjälp av någon som kan ge bra tips på vad vi behöver till våran veranda.
Jag har tänkt att det är smidigast att fästa en regel 15meter lång i husgrunden.
Så långt är jag med, men många verkar lägga reglar på bärlinor?? behöver vi göra det?
Kan man fästa reglar i stommens sidostöttar?
Kom med bra tips,,, :)

Lite information
Enplanshus
Altanen ska ligga ca 40-50cm ovanför marken
Altanen kommer ha måtten 15meter bred och 9 meter djup.
Vi har precis grävt ner en pool 3 x 6 meters

Ja bärlinor måste du ha annars blir det ett jävla jobb. Kolla in på tex byggmax.se så ska du se video och tips på hur du bygger altan.
Finns delade meningar om att fästa bärlina i fasaden. tänk på att trä rör sig. lite beroende på vad du har för material att fästa i. själv har jag kantelement med betong och sen 15 cm cellplast så jag valde helt enkelt att ha en flytande altan. dvs helt fri från huset så att rörelserna inte påverkar huset.

Du ska inte fästa bärande reglar i den stomen utan bygg en ram runt om på plintar
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Perlisa

SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2019, 12:09:41:41 »
Hej,
Tack för svaren,
Ja precis för poolen ska väl stå helt fri, så jag kan väl sätta stolpar så nära poolsargen som möjligt som man fäster i plattan runt poolen..

Utloggad Perlisa

SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2019, 12:15:25:25 »
Hej
Många beskriver ju så här??
Bärlinor och reglar i samma nivå??



Utloggad jomo

SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2019, 14:42:18:18 »
Hej! Ser ut som du jobbar med exakt samma frågeställningar som jag gjorde för ett par månader sedan. Ser ut att vara likadan poolstomme också :-) Ja, regelverket får inte fästas i poolen, enligt Poolkungen i alla fall. Jag stolpade upp så nära poolen det gick. En extra betongplatta som jag limmade fast stolparna i för att fixera dem tills gruset fixerar dem. Resten framgår av bilderna jag bifogar. Det är superstabilt och belastar inte poolstommen alls.

Nu har jag ju reglat 40 cc, men det är bara för att jag lägger en komposittrall som blir "svajig" annars.

Lycka till! /Johan

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2019, 14:43:08:08 »
Hej
Många beskriver ju så här??
Bärlinor och reglar i samma nivå??

Visst går det att skruva reglarna i bärlinan tex med balkskor.
ta en titt i svenskt träs rekommendationer så kan du beräkna åtgång samt dimmension
https://docplayer.se/2063049-Lathunden-hjalpreda-for-byggare-virkesatgang-dimensionering-virkeskvaliteter-malfuktkvot-traskydd-virkessortiment-limtrasortiment-tabell.html
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad OlofssonJ

SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2020, 15:18:02:02 »
Till Jomo!

Tja! Ser att du byggde likadan pool som vi nu gör. Och att du går ända ut till kanten med trallen, precis som jag vill göra. Men hur f*n har du löst så att trallen inte ligger och trycker mot liner-listen?????

Mvh Jocke

Utloggad Richhimb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnbo
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #7 skrivet: april 12, 2021, 07:08:37:37 »
Hej.

Har du ytterligare bilder på hur ni löste regelverket runt poolen? Har ni dragit fast reglar mot betongplattan i stolpskor tex? Vi håller på och bygger en stålpool hemma som vi ska börja bygga regelverket på snart.

Tack på förhand.

H/Richard

Utloggad Barry_J

SV: Poolbygge / få ihop altan
« Svar #8 skrivet: september 12, 2021, 12:30:11:11 »
Hej,  samma fråga som ovan.  Håller precis på med en likadan poolstomme. Hur fäster man trallbrädan längst in så den inte ligger mot snäppinlisten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan