VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med angrepp på liner  (läst 7084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #30 skrivet: april 26, 2021, 17:28:48:48 »
Hej,

Tyvärr dyker det upp lite fel här och där i dina inlägg.
Spa-nisse kanske hade rätt?

Du menar att detta "problem" enkelt löses med en bård? Den är naturligtvis mycket bättre än alla liners? Vilket betyder att om man köper en liner kommer alla få detta problem och måste köpa en bård.

Tyvärr baseras alla bad på kemi och rening. Undvik problem genom rätt kemi tycker jag.

Sen kan man alltid lösa punkor som du gör?

Vi hade nyligen diskussioner om säljare på forumet. Du verkar ha noll intresse av att veta orsak och hur man undviker detta problem? Finns en lösning? Laga en punktering?

Du får gärna beskriva torröta? Inget som jag hört tidigare angående detta område. Finns inte som vedertaget begrepp inom området för liner.

Nu får du gärna använda vedertagna begrepp och ord.
Undviker bundet klor genom att använda kalciumhypoklorit?
För mig är totalklor lika med fritt klor?

Så du börjar likna en säljare. Jag har ofta avstått från att "vinna" diskussioner.

Kanske dags att släppa tråden?

Visst är det som du säger att det viktigaste är att förhindra att problem uppkommer. Det är faktiskt inte OK när du skriver att jag har noll intresse av att veta orsak och hur man undviker problemen. Det är inte respektfullt.

Nu var det redan ett uppkommet problem som tråden handlade om.

Linern går inte att få tillbaka till nyskick. Då får man köpa läget eller göra något åt det. Jag säljer inte något och visade bara hur jag som du själv skrev att det handlade om, att lösa problem som kan lösas på fler sätt och jag visade vad jag själv valt att göra.

Att ha rätt kemi reverserar inte uppkomna skador. Det är dock jättebra för att inte få nya skador.

Det är inte OK att du vårdslöst påstår att jag liknar en säljare. Jag hittar inte på epitet om dig och jag respekterar din kunskap.

Du efterfrågade referens länk:
http://www.mcewenindustries.com/blog/how-can-i-prevent-my-pool-liner-from-having-discoloration-deterioration-and-dry-rot-above-the-water-line/

Tack för dina insikter.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #31 skrivet: april 26, 2021, 18:19:20:20 »
Hej Kenta 2,

Ber om ursäkt för det.
Men hur man uttrycker sig kan ge svar därefter.

Så ursäkta för mitt påhopp.

Roger

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #32 skrivet: april 26, 2021, 18:27:38:38 »
Hej Kenta 2,

Ber om ursäkt för det.
Men hur man uttrycker sig kan ge svar därefter.

Så ursäkta för mitt påhopp.

Roger

Tack för din ursäkt. Jag har bara beskrivit min situation och inte uttryckt något förklenande om någon.

Mvh

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #33 skrivet: april 26, 2021, 18:40:13:13 »
Bra att ni har rökt fredspipa nu.  <love>

Tack Roger för bra synpunkter angående möjliga orsaker till dylika skador. Jag visste inte att trikloramin var så kraftigt oxiderande, men det kan ju vara ytterligare ett skäl att ha koll på halten bundet klor i poolen.

Tack också till kenta2 för tipset om bård till linern. Bra idé för att fräscha upp en sliten liner.

Det är svårt att ta till sig information om man inte ser att man har fel. Och även den bäste kan ha fel (har jag hört, men hittills har jag inte haft det).  ;)  Skämt åsido, någon här i tråden verkar ha missuppfattat det här med fritt, bundet och totalt klor samt om kalciumhypoklorit påverkar detta eller ej. Och det är såvitt jag kan bedöma inte Roger som har missuppfattat detta. Uppmanar alla att försöka ha ett öppet sinne och inte ta åt sig så mycket så att vi kan få fortsätta ställa dumma frågor och få svar från de som kanske vet mer.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #34 skrivet: april 26, 2021, 19:55:20:20 »
Tack för ditt inlägg Ores.

Ibland så tycker man olika. Helt naturligt enligt mig. Vi hade ingen konflikt enligt mig. Kanske såg ut så på inläggen. Kanske tog i för mycket i sista inlägget.

Men min ursäkt kvarstår.

Men det mest vanliga är information och kommunikation som kan fela.
Tror båda dessa gick fel i slutet av denna tråd.

Så stå på dig Kenta 2.

Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #35 skrivet: april 26, 2021, 22:31:40:40 »
Det finns många vidios på trikloramin som är en föregångare till nitroglycerin/dynamit.

Här är en som jag inte visat tidigare;



Roger

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #36 skrivet: april 26, 2021, 22:36:40:40 »
Bra att ni har rökt fredspipa nu.  <love>

Tack Roger för bra synpunkter angående möjliga orsaker till dylika skador. Jag visste inte att trikloramin var så kraftigt oxiderande, men det kan ju vara ytterligare ett skäl att ha koll på halten bundet klor i poolen.

Tack också till kenta2 för tipset om bård till linern. Bra idé för att fräscha upp en sliten liner.

Det är svårt att ta till sig information om man inte ser att man har fel. Och även den bäste kan ha fel (har jag hört, men hittills har jag inte haft det).  ;)  Skämt åsido, någon här i tråden verkar ha missuppfattat det här med fritt, bundet och totalt klor samt om kalciumhypoklorit påverkar detta eller ej. Och det är såvitt jag kan bedöma inte Roger som har missuppfattat detta. Uppmanar alla att försöka ha ett öppet sinne och inte ta åt sig så mycket så att vi kan få fortsätta ställa dumma frågor och få svar från de som kanske vet mer.

Tack för summering Ores. Om du dock hade läst inlägg #20 så ser du att jag tvärtom hållet med om att Roger har rätt i sin bild av klorläget och har fortsatt i inläggen därefter att vidhålla det positiva i rätt kemi. Jag har aldrig motsatt mig det som du kan se i följande inlägg.

Mosaikliner (vit liner med screentryck) är inte lika slitstark rent kosmetiskt som en genomfärgad liner tyvärr. Nästa liner blir genomfärgad. Fram till dess blir det bård. Kan vara ett tips om man har en annars fin och dyr liner som ser lite trött ut på nåt ställe. Det är inte billigt att byta liner. Särskilt inte om liner är typ platssvetsad med trappa osv.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #37 skrivet: april 26, 2021, 22:54:10:10 »
Hej,

Ditt senaste inlägg gav ett säljare-intryck!

Pratar gärna kemi angående pool och en liner.
Tyvärr verkar denna tråd inte handla om det? En normal medlem på forumet hade blivit glad och tackat. Du driver frågan vidare.

Tyvärr blev ditt språk nu till en säljare. Vilket betyder att jag troligen blivit lurad.....i denna fråga...

Roger
Andra får gärna kommentera...

I mina ögon är du säljare eller konsult på området.






« Senast ändrad: april 26, 2021, 23:06:55:55 av Roger. »

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #38 skrivet: april 26, 2021, 23:11:03:03 »
Hej,

Ditt senaste inlägg gav ett säljare-intryck!

Pratar gärna kemi angående pool och en liner.
Tyvärr verkar denna tråd inte handla om det? En normal medlem på forumet hade blivit glad och tackat. Du driver frågan vidare.

Tyvärr blev ditt språk nu till en säljare. Vilket betyder att jag troligen blivit lurad.....i denna fråga...

Roger
Andra får gärna kommentera...

Roger, jag håller med om dina kemikunsksper och tackar dig för de insikterna.  Det är onödigt dyrt för mig att byta liner för ett blekt hörne, så jag gör inte det och jag har inget att sälja dig eller annan.

Så frid.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #39 skrivet: april 26, 2021, 23:17:32:32 »
Vilken tur att jag har en pool med livstidsgaranti.

Tror man ändrat detta till 40 år nu. Köpte innan dess.

Ganska bra eller hur?

« Senast ändrad: april 26, 2021, 23:26:15:15 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan