Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med angrepp på liner  (läst 7088 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clint

Hjälp med angrepp på liner
« skrivet: juli 26, 2018, 14:52:09:09 »


Jag har fått något skit på liner (se bild) som verkar förstöra den. Svaga grå prickar som sedan verkar ta bort färgen på Linern. Om jag försiktigt försöker gnugga bort blir det istället vitt och jag tror det tar bort färg permanent. Någon som vet vad detta är och ifall jag kan göra något åt detta? (Åtminstone för att begränsa skadan till detta).
Ska även tillägga att jag bara fått skadan på en av kortsidorna, den vid skimmern och alltså den sida där skit kanske kan bli stående MIT linern mest ioma det strömmar ditåt.

Tacksam för snabb hjälp

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2018, 10:36:32:32 »
Det där ser inte bra ut.
Är det bara på kortsidan som skimmern sitter på?
Hur gammal är linern?
Kör du med klorpuckar i skimmern och pumpen under vissa tider eller 24/7?
Om man kör med puckar i skimmern och stänger av pumpen under vissa tider så får man en högre klorhalt i skimmern eftersom pucken löses upp utan cirkulation och då kan man få skador på linern runt skimmern eller i närheten.
Har du kollat vattenvärdena?



Utloggad Clint

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2018, 18:17:05:05 »
Det är bara på skimmersidan så det verkar inte vara kemin va? De andra sidorna är jättefina utan ett märke. Linern är 5år. För en dryg månad sedan regnade det jättemycket och jag fick upp vattennivån i överkant på skimmern. Jah backspolsde när jag upptäckte det en hel del för att få ner till normal nivå. Kan jag då haft nått vid vattennivån som blev kvar på väggen och sedan reagerat med tex solen? Skadan är ju strax över där jag normalt har vattennivån.
Jag har har pumpen går konstant men jag har haft filterpåsar i skimmern och när det varit mycket pollen i luften kan det varit dåligt drag på cirkulationen tills jag upptäkt att det varit täpt. Jag kör klorpuckar från folkpool, har alltid haft samma. Ibland har jag lagt i en ”kudde” med flockbingdmedel.

Utloggad Thermopool

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2018, 12:03:23:23 »
Det ser nästan ut som att något har frätt på linern så min tanke var kloret,  kan du ha fått outspedd chockklor som legat kvar där?

Utloggad Erica

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2018, 14:18:41:41 »
Koncentrerat chockklor är ju extremt aggressivt mot färger av alla slag - se om du spiller lite på dina kläder. Men däremot borde själva plasten tåla det. I så fall är det ett skönhetsfel som du fått, inte något som skulle ge en läcka eller leda till något katastrofalt fel.

Utloggad Clint

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2018, 14:20:59:59 »
Nej jag har inte chockat sedan i början på maj. Klorhalteb då låg på ca 9 och sjönk som vanligt snart ner till runt 3. Där har det legat hela säsongen med undantag med en och annan dag då det varit mindre klor. Klart fint och luktfritt vatten hela säsongen. pH mm har legat hyfsat rätt. Jag mäter inte väldigt regelbundet längre men jag ser på vattnet, känner på poolbotten osv att det ligger hyfsat hela tiden. När jag misstänker att något inte är riktigt som det ska så mäter jag då och åtgärdar. Jag har nu noterat att PH ligger lite lågt, ca 6,5 så jag behöver höja det lite. Min misstanke är att jag fått något som fastnat på den väggen i samband med att jag backspolade ur en hel del vatten. Något organiskt som sedan reagerat med liner och solljus och skapat någon frätning av nått slag. Om det var vattenkemin som orsakat detta borde väl dessa skador uppkommit på någon av långsidorna också tycker jag.

Utloggad patrikberz

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #6 skrivet: april 12, 2021, 20:46:44:44 »
Hittade du någon lösning på detta problem?
Vi har fått exakt samma fel på vår liner. Färgen släpper när man gnuggar lite på de svarta/mörka prickarna.

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #7 skrivet: april 19, 2021, 20:54:32:32 »
Vanligt fenomen särskilt kontinenten. Har samma på både min första och andra liner och bor i Halland, dvs I syd. För min del är det bara på den soliga sidan, dvs liners skydd försämras av UV-ljuset för min del trots högsta UV-skydd. Den andra sidan som inte utsätts lika mycket är som ny efter 6 år med denna liner.

I och med att problemet är vanligt på kontinenten så finns det lösningar. Jag har köpt bård på borderchoice.com som skall monteras så snart poolen värmas upp.

Har sett andra här på forumet som också köpt på borderchoice.com

Nästa liner blir en genomfärgad liner. Inte en vit liner med screentryck. Det begriper jag nu..

Utloggad kenta2

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #8 skrivet: april 19, 2021, 20:57:55:55 »
Bild bifogas på självhäftande bård från borderchoice.com

Utloggad patrikberz

SV: Hjälp med angrepp på liner
« Svar #9 skrivet: april 20, 2021, 14:28:12:12 »
Intressant att du säger Halland...bor själv i södra Halland, så du menar att det är som på kontinenten här? :-)
Det var ju iofs en väldigt smidig lösning kan jag tycka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan