CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Veckoklor och chockklorering i spabad.  (läst 33477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simz

Veckoklor och chockklorering i spabad.
« skrivet: oktober 28, 2015, 02:37:22:22 »
Hej!

Har nyligen införskaffat mig ett spabad och det har varit igång nu i 2 veckor. Jag har lite frågor angående kemin, nu är det så att jag har fixat veckoklor med en flytande dosör. Spabadet är på 1500L. Så mina frågor är:

- Hur många tabletter ska jag ha liggandes i flottören och om den ska vara helt vattenfylld i röret, utan luftfickor?
- Hur ofta bör jag chockklorera och hur mycket? Tänker t.ex en kväll när det är 4-6 personer som badat och en kväll när bara 2 personer badat, eller när det inte använts på en vecka eller två.

Jag vet att de står dosering på burkarna, men vad jag har hört och förstått så är de mer eller mindre överflödigt att gå efter dem. Installatören sa bland annat att de räckte med att chockklorera var 3dje dag, med 3 tabletter och om vi skulle ha partaj med gäster skulle vi slänga i 2-3st efteråt. Men det var innan vi fixade veckokloret.

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2015, 10:03:02:02 »
Man kan aldrig säga att: släng i si eller så mycket efter varje bad, man måste alltid testa vattnet före man doserar för att slippa under eller överdosering.

Jag skulle rekommendera att du ställer in den flytande dosören så att den håller en jämn nivå inom det rekommenderade klorvärdet, sedan efter du badat då testar du vattnet innan du slänger i rätt mängd klorgranulat i vattnet.

Dosera sedan så att du kommer upp i rekommenderad nivå igen om du ligger under, inte mer!

Chockning behöver man normalt bara göra 1 gång i veckan då man med chockning är ute efter att bränna bort de bundna kloraminerna i vattnet om man använder klor.

Bäst är att chocka med Non Chlorine Chock (Aktivt Syre) då det är en effektiv Oxidizer . 

Använder du denna så slipper du slå i taket så fort med CYA värdet som ökar mycket snabbt om du chockar med klor, vilket i förlängningen innebär att kloret blir helt overksamt, och vattenbyte är enda utvägen

Klorchock ska enligt min åsikt bara användas om det går riktigt på tok, men aldrig annars.

Kör du med denna metod och mäter före varje dosering och Aktivt Syre Chock, så kan du förlänga tiden mellan vattenbyten med ganska många veckor.

Lycka till.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad liamab

SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2015, 11:29:24:24 »
Man kan aldrig säga att: släng i si eller så mycket efter varje bad, man måste alltid testa vattnet före man doserar för att slippa under eller överdosering.

Jag skulle rekommendera att du ställer in den flytande dosören så att den håller en jämn nivå inom det rekommenderade klorvärdet, sedan efter du badat då testar du vattnet innan du slänger i rätt mängd klorgranulat i vattnet.

Dosera sedan så att du kommer upp i rekommenderad nivå igen om du ligger under, inte mer!

Chockning behöver man normalt bara göra 1 gång i veckan då man med chockning är ute efter att bränna bort de bundna kloraminerna i vattnet om man använder klor.

Bäst är att chocka med Non Chlorine Chock (Aktivt Syre) då det är en effektiv Oxidizer . 

Använder du denna så slipper du slå i taket så fort med CYA värdet som ökar mycket snabbt om du chockar med klor, vilket i förlängningen innebär att kloret blir helt overksamt, och vattenbyte är enda utvägen

Klorchock ska enligt min åsikt bara användas om det går riktigt på tok, men aldrig annars.

Kör du med denna metod och mäter före varje dosering och Aktivt Syre Chock, så kan du förlänga tiden mellan vattenbyten med ganska många veckor.

Lycka till.

Håller med janlun71

Bara slänga i klor på måfå är inget bra.
Gör man det lär man ju toppa CYA väldigt fort och får göra vattenbyte efter 4-6 veckor säkert.
Aktivt Syre är något du kan använda mycket av.
Mäta vatten värden är mycket viktigt.
justering av din dosör så den släpper ut lagom mängd klor i vattnet.

Själv kör jag inte klor
Utan använder Brom och aktivt syre. tillsätter lite klor varannan vecka
Vattenbyte gör jag efter 3-4 mån

Utloggad Simz

SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2015, 16:13:06:06 »
Okej, intressant de kanske man bör testa. Möjligt att jag får justera min flottör för det verkar som jag inte har så bra värden på kloret specifikt.
Vattnet har börjat bli lite "lätt" grönt, inte alg-grönt men ljust grönt om man säger så, det är inte helt klart i vattnet heller, men inte såpass grumligt att man inte ser grus och sånt på botten.  Det kommer även lite skumm vid hörnet vid skimmern/filtret när man kör igång jetsen. Är det ett tecken på att kloreringen inte är korrekt? Här är en bild jag tog i morse:





PH och Alkaniteten är helt perfa enligt test-stickan. Men klor och brom är i stort sett oförändrad. Det är inte heller "glatt" om väggarna, däremot så sätter det sig skit runtom på vissa ställen, som jag gnuggat bort med en trasa.
« Senast ändrad: oktober 28, 2015, 19:30:09:09 av Simz »

Utloggad Simz

SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2015, 19:52:16:16 »
Alright, nu har jag kollat värderna med testtabletter. Stickor verkar vara väldigt missvisande ibland, dessa från Chemoform visar nästan aldrig i närheten utav vad tabletter visar.

PH: Var rosa, mer åt 8,2.
Klor: Var väldigt svagt rosa, typ 0,1.

Det har också efter att satt på jettarna bildats lite skum som jag skrev innan, men nu har de även vart "skit" i skummet.

Det konstiga är att jag nästan har fått använda mig utav PH Down sen start varje dag, ungefär 3-4 skopor x 15ml. Ska det verkligen vara såhär? Veckokloret ligger i vattnet med 2 puckar och är öppet till 0,75 på dess mätare. Har förövrigt inte haft något alls i badet idag, bara veckokloret.
« Senast ändrad: oktober 29, 2015, 12:18:10:10 av Simz »

Utloggad Simz

SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2015, 18:57:34:34 »
Gjort ett nytt test ikväll såhär ser värderna ut:

Klicka på bilden för att få den större


Hur ska jag gå tillväga för att få mer fri klorin? Kör ju med veckokloret och senast igår la jag i 3st tabletter sunwac 12-klor. Är det bara starta chockklorera tills att jag uppnår ett stabilt resultat runt 3-5?
« Senast ändrad: oktober 29, 2015, 19:18:08:08 av Simz »

Karlsson

  • Gäst
Karlsson
SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2015, 12:40:47:47 »
Hur lång tid ungefär tar det innan vattnet blir klart efter att man tillsatt kemikalier och förhoppningsvis gjort rätt?

Utloggad liamab

SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #7 skrivet: november 03, 2015, 15:01:53:53 »
Okej, intressant de kanske man bör testa. Möjligt att jag får justera min flottör för det verkar som jag inte har så bra värden på kloret specifikt.
Vattnet har börjat bli lite "lätt" grönt, inte alg-grönt men ljust grönt om man säger så, det är inte helt klart i vattnet heller, men inte såpass grumligt att man inte ser grus och sånt på botten.  Det kommer även lite skumm vid hörnet vid skimmern/filtret när man kör igång jetsen. Är det ett tecken på att kloreringen inte är korrekt? Här är en bild jag tog i morse:





PH och Alkaniteten är helt perfa enligt test-stickan. Men klor och brom är i stort sett oförändrad. Det är inte heller "glatt" om väggarna, däremot så sätter det sig skit runtom på vissa ställen, som jag gnuggat bort med en trasa.

Låter som högt Ph/Alk
Kan även vara dålig cirukulation (filtren behöver rengöras)

Som sagt testa värden innan du bara slänger i något spec klor gör ju att du bygger upp CYA värdet och får byta vatten inom kort.


Karlsson

  • Gäst
Karlsson
SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #8 skrivet: november 03, 2015, 16:23:51:51 »
Exakt sådär ser vårt bad ut om PH-värdet är lite för högt. Kan vara svårt att se på mätstickorna tycker vi.

Tommi Andersson

  • Gäst
Tommi Andersson
SV: Veckoklor och chockklorering i spabad.
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2016, 06:50:36:36 »
Hej !Som nybliven Spa ägare så vill jag ta upp denna tråd igen.
Har lite samma problem som Zims och använder Sunvac 12
Hörde från en återförsäljare att du inte kan mäta Clorhalten med dessa tabletter
Om du gör det direct så får man skyhögt,men efter en stund så är det på noll
Är det någon annan som har samma erfarenhet ?

Tommi

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag