CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare till innomhuspool  (läst 1332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dannedoo

  • Gäst
Dannedoo
Solfångare till innomhuspool
« skrivet: augusti 23, 2014, 13:29:36:36 »
Funderar på om det är någon som skaffat solfångare till pool och har info om hur detta fungerar.
Vi har en betongpool 6x3meter som rymmer ca 25kbm vatten. Värmen vi har nu är värmeväxlare kopplat till husets pelletspanna och det fungerar bra men känns otroligt onödigt att elda pellets på sommaren bara för poolen. Har kollat på heatpipe och några andra lösningar men tänkte om någon gjort liknande projekt redan och har tips på lösningar. Vi brukar ha runt 30 grader i poolen, dock möjligen lite mindre varmt på sommaren.

Poolgiganten

Utloggad monne81

SV: Solfångare till innomhuspool
« Svar #1 skrivet: september 09, 2014, 23:13:25:25 »
Hej.
Jag kör med solfångare till min inomhuspool.
Har ca 20m2 plana solfångare kopplat till befintlig värmeväxlare. Har även kopplat så jag får gratis varmvatten.
Detta fungerar perfekt o vi brukar ligga på mellan 29-32 grader hela sommarhalvåret.
Fördelen med "riktiga" solfångare till en pool är att du kan ladda poolen med ganska låga temperaturer, om det skulle vara mulet en dag så får du fortfarande värme.
Ska du satsa på detta så kan jag tipsa om att lägga lite extra pengar på solstyrningen o gärna en ackumulatortank till varmvatten:)

En poolvärmepump är billigare men att veta att poolen värms upp nästan gratis e mycket värt:)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag