CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...  (läst 45063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #10 skrivet: april 22, 2012, 20:15:06:06 »

Kan kanske fixa ett från någon som säljer kapell.
http://www.rubinpool.se/pooltackning/poolskydd-c-171-1.aspx
Tack. Det var snällt, men jag har inget fast att förankra det i.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #11 skrivet: april 22, 2012, 21:41:34:34 »
Tack. Det var snällt, men jag har inget fast att förankra det i.


Går det inte att fästa det i poolsargen ? Du måste väl ha någon form av sarg på poolen ?

Precis var gränsen för godkänt går vet man ju tyvärr inte förrän en olycka inträffat och fallet kommit till domstol. Men mqan bör ju aldrig chansa med säkerhet. Att dessa lösa pooler som poppar upp överallt nu kan stå helt oskyddade än så länge är mycket märkligt. Det har ju dock varit ett antal drunkningar i pooler på senare år.

Utloggad Pea

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #12 skrivet: april 24, 2012, 21:51:11:11 »
Om nån faller i och drunknar i din pool är det skitsvårt att inte bli ansvarig, och även om du klarar dig juridiskt, vill du vakna upp en morgon och hitta nån i poolen? På med en ordentligt pooltäckning som funkar att gå på, kraftig presenning med ett 50 tal gummistroppar sen är du skyddad, spänner du upp dom bra så orkar inte ett barn lossa dom.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #13 skrivet: april 24, 2012, 22:56:02:02 »
Har läst tråden igen i sin helhet o han har en rörpool o den sticker upp ca:40 cm ovan mark.
Frågan är om han kan spänna en kraftig presening, med hjälp av en stålvajer, runt poolen, som en gammaldax syltburk.
Tror ni det kan fungera?
 
Synd att du inte har trätrall runt, för det går ju att använda stroppar trots att den sticker upp.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #14 skrivet: april 25, 2012, 20:47:12:12 »
Har läst tråden igen i sin helhet o han har en rörpool o den sticker upp ca:40 cm ovan mark.
Frågan är om han kan spänna en kraftig presening, med hjälp av en stålvajer, runt poolen, som en gammaldax syltburk.
Tror ni det kan fungera?
 
Synd att du inte har trätrall runt, för det går ju att använda stroppar trots att den sticker upp.

Det var bra att du läste igenom alltsammans. Det kan bli lite rörigt när många svarar (vilket givetvis inte ska undvikas  :) )

Jag ska ta en bild sen och lägga upp när det är klart. Det ska bli en trätrall runt hela poolen.

Jag har grävt ett hål på 120 cm, lagt ut 15-20 cm singel 4-8 som är avvägt meed planlaser, 10 cm markskiva, tejpat skarverna med silvertejp och sen en duk uppe på det.

Sen ska ställningen och duken monteras. Efter det ska jag göra en sarg med kraftiga reglar i 15 sektioner (eftersom poolen inte är rund utan är 15 sektioner) och förankra de tillsammans med förband.

Sen blir det trall mot sargen. Därefter ska det bli en trall att sitta på i tjockare virke runt hela överkanten som förstärks med strävor mot sargens reglar.

I strävorna sen skulle man kunna spänna fast dukens stroppar.

Jag har gjort en kopia på en kompis lösning som han haft i 10-12 år.

Hoppas det funkar för mig också.

Utloggad Fia

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #15 skrivet: april 25, 2012, 20:50:08:08 »
Det tyckter jag låter bra.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Taylor

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #16 skrivet: juni 11, 2012, 21:13:04:04 »
Så här gick det till;






Först måste det grävas lite. Det är en ganska trång passage mellan hus och carport. En stor grävare gick inte att få in på innergården. Det fick bli en liten liten Kobelco. Att gräva för hand var det inte tal om  ;D

Sen ska geggan ut på gatan också så en minidumper fick hyras in.











Sen skulle det bort från gatan. Då gick det åt ett lastväxlarflak. Den fick tömmas tre gånger. 27 m³ jord blev det. Inte en enda sten stötte vi på.











Nu börjar det ta sig











En lite extra fördjupning där dräneringspumpen ska stå. Ovan på den ska det gjutas en avsats som sandfilterpumpen ska stå på. På med en massa singel på alltsammans sen.











Någolunda plant.











Bra kan bli bättre. Därför hyrdes en planlaser för en perfekt avjämning.











Sen markskivor och gaffatejp i skarverna.











Ihop med rörställningen och den extratillverkade sargen i tryckimpregnerat virke.











Sandfilterpumpens plats provas. Det gjöts en liten avsats med lecablock som den får står på. Dräneringspumpen ligger våningen under den. 0.5 meter djupare än poolens dräneringssingel.
Sandfilterpumpen är otroligt effektiv. Glasklart vatten. Det riktigt "gnistrar" om vattnet när solen lyser igenom det. Innan använde vi den befintliga cirkulationspump med pappfilter som följde med poolen. Visst. Det funkar, men ...

Observera det lilla röret som är nergrävt i backen bakom pumpen. Där ska elkablarna till poolbelysning / dräneringspump / sandfilterpump och vattenledningarna till solfångarna som ligger på carportstaket gå igenom. Det är ett avloppsrör som jag passade på att gräva ner när det ändå grävdes. Sen går det längs väggen upp till taket.











Kanterna fylls upp noga med singel och lite "elefanthud" (betongmatta) som skydd för att det inte ska komma in grus mot poolduken (elefanthuden liggen också som ett lager mellan sarg och poolduk).











Sen måste det grävas för betongplintar till trallreglarna. Jag grävde ett par hål och tröttnade snart. Sen kom jag på att det ligger en bensindriven jordborr nånstans i gömmorna hos min far.














Sen var det bara att skruva reglar.
Jag vet inte hur många skruvar jag gjort av med till alltsammans inklusive trallvirket och annat, men jag är säker på att det är över 3000 st.











Sen kommer trallviket. Nu börjar de ta form. Den nya trallen integrerades med den gamla därav den ljusa och mörka trallen.

Poolduken har lagts i också.











En bypass-ventil till solfångarna. Jag har 8 st solfångare på en totalyta på 14,4 m² som ser till att badvattnet är ca 30° varmt när solen fått vart framme några dagar. De ligger på carports-taket så de är inte i vägen.

Markskivor på 100 mm, pooltäcket, elefanthuden mellan sarg och pooltäcke och en massa extra överblivna täckskivor runt poolkanterna på utsidan av sargen gör att vattentemperaturen inte sjunker så snabbt om det inte skulle bli solsken på några dagar.











Äntligen klart och dags för påfyllning. 16 m³ ska det i.











Riktigt klart är det inte. Det måste dit några sittbrädor på sargkanten. 220 x 45 blir bra.











Nu så är det klart.











En poolbelysning testas.









Utloggad Fia

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #17 skrivet: juni 11, 2012, 22:09:03:03 »
Det vart ju kanon bra!! Väldigt stabilt. <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lillblomma

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #18 skrivet: juni 12, 2012, 09:15:14:14 »
Wow, det ser jättefint ut! Får jag trådkapa och ställa en fråga som inte alls har med staket och pooltäckning att göra?
Har ni barn som härjar i poolen? Vi har nämligen tänkt att bygga in vår nya Intex, men jag är orolig för att bygga trädäcket så nära som du har gjort. Vår lilla Intex svajade en del när det röjdes som mest, men jag vet inte hur det är med den större som vi köpt nu (och inte monterat än). De stora rör sig kanske inte så mycket...
Hur har det funkat för er?

//A

Utloggad Pea

SV: Nu har jag grävt ner ovanmarkspoolen ...
« Svar #19 skrivet: juni 12, 2012, 09:28:30:30 »
Men det är väl inga problem att fästa en pooltäckning nu när du har trädäck runt om??
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag