VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dåligt sug i skimmer, lågt tryck över filter.  (läst 1636 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swefredrik

Dåligt sug i skimmer, lågt tryck över filter.
« skrivet: juli 28, 2018, 22:20:14:14 »
Hej, nystartad pool sedan en vecka. Jag försökte dammsuga ikväll men det är inget sug i slangen alls, tänkte att om jag fyller på med lite ledtrådar nedan så kanske någon vänlig själ kan råda eller peka i rätt riktning?

Vi har 63 mm PEM slang från 2xskimmers , som går över i 50 PEM slang in i teknikrum i en 8x4 Tjälldens pool (pga jetswim i mitten).

Pumpen har från första stund fört ett jäkla liv och "slammrar" om man inte stryper returen något, då låter den lite mer tillfreds. Kan inte säga om detta är bra eller inte <dontkn>. Det kommer hyggligt med vatten i utloppen och uppvärmningen genom vvx fungerar, så något flöde genom skimmrarna måste det ju vara, tyckte dock det var bättre första dagarna även med alla ventiler fullt öppna. I början kunde man även känna att det sög vatten i skimmern vid suganslutningen om man satte för handen, men idag känns ingenting. Jag har försökt koppla dammsugarslagen men det är helt dött...

Manometern på filtret visar i princip 0, och öppnar man avluftningsskruven så pyser det en god stund innan det kommer vatten.

Waste ledningen är inte kopplad ännu. Men om jag med pumpen avstängd vrider ventilen på filtret till backspolning, eller vad som helst förutom filtrering, så öser det vatten ut ur waste ledningen. Skall det verkligen vara så?! Pumpen är under inloppens nivå.

När vi fyllde filtret hittade jag inte manualen så fyllde på sanden direkt.När jag väl hittade den står det att man först skall fylla upp till hälften med vattensand först, om de nu kan påverka?  <dontkn>

Tacksam för alla tipps!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dåligt sug i skimmer, lågt tryck över filter.
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2018, 05:27:16:16 »
Om du har en trefas-vattenpump är min första fundering om den verkligen snurrar åt rätt håll.....

Ett annat alternativ är att du har luft i returledningen, eller ett större läckage.

Kommer det luftbubblor i inloppen?

Kan du plugga ett av breddavloppen och bara använda ett av dom? Alternativt, ta trädgårdsslangen och stick ner i varje avlopp och ”fyll på” vatten.

Om du tror att du har problem med sandfiltret kan du också prova att ställa det i läge ”recirculate” el motsvarande, så att vattnet skickas runt utan att filtreras.

Fortsätt också att släppa ut ev luft vid centralventilen, om den fastnar där blir det ingen cirkulation, ha luftventilen öppen tills det kommer vatten.
Börja med detta och återkom.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Swefredrik

SV: Dåligt sug i skimmer, lågt tryck över filter.
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2018, 10:47:15:15 »
Tack för snabbt svar! Efter att gjort en lång spolning för att fylla slangarna med vatten, plugga ena skimmer och samtidigt få luften ur filtret så tog jag ur pumpens silkorg. Där satt en ordentlig kaka med plastspånor från kapningarna snyggt formade som en cirkel över inloppet i pumpen. Efter återmontera är det ordentlig drag i utloppet, och inloppet säkert tredubblat, och pumpen har tystnat avsevärt!

Utloggad MathiasS

SV: Dåligt sug i skimmer, lågt tryck över filter.
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2018, 13:08:09:09 »
Bra! Enkla lösningar på problem är alltid trevligt!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan