VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ger upp nu!!! Alkanitet 0  (läst 3624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salle40

Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« skrivet: augusti 07, 2019, 18:35:11:11 »
Har nu under hela sommaren haft låg alkanitet 20 och neråt. kan slänga i hur mycket höjande som helst och få alka på ca 100 bara för att två dagar efteråt hamna på 0 igen???
alla andra värde är bra, klor 1.3 och ph på 7.4. Kör med flytande kemikalier och automatisk dosering.
Har även märkt att det är mycket mer saltsyra som går åt än klor?
vet inte vad är det som är fel och hur jag kan få stabilt alkanitet?
någon som har nåt förslag?

Tack på förhand

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2019, 19:03:48:48 »
Flytande klor natriumhypoklorit har egenskapen att det höjer pH. Om vattnet är rent återgår vattnet till sitt ursprungliga pH. Flytande klor innehåller lite klor så detta kan vara naturligt. Om pumpen går dygnet runt skapar jetsen virvlar som suger ner luft i vattnet med koldioxid. Det blir en liten pH-sänkning men alkaliniteten ökar. Helt ärligt om du har automatik skulle jag inte bry mig om alkaliniteten. Om kloret naturligt höjer pH och du har saltsyra och låg alkalinitet går det åt mindre syra.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2019, 19:09:32:32 »
Hej!
Glömde en detalj. När ditt flytande klor tillförs till poolen höjs pH.Om poolen är öppen eller många badar återgår inte pH till det tidigare. pH verkar öka och stannar där.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2019, 19:34:04:04 »
Du kan byta till svavelsyra som innehåller mer "syra". Då går det åt mindre

Utloggad salle40

SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2019, 19:40:07:07 »
Poolen är täck när det inte badas. Att det går mer syra att hålla ph på 7,4 är inte heller någon bekymmer. Undrar om det kan vara det som sänker ner alkanitet. Undrar om det är överhuvudtaget mer något ide att försöka få bra balans på alkanitet eller låta bara automatiken skötta ph och klor och strunta i alkanitet

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2019, 19:53:20:20 »
Som jag skrev går det åt mer syra om alkaliniteten är hög. Har du noll i alkalinitet med ett automatiskt system är det bra enligt mig. Syraförbrukningen minskar. Alkaliniteten är för att minska pH-svängningar. Har du en automatik behöver du inte bry dig om detta. Tillsätter du höj alkalinitet kommer syraförbrukningen öka.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2019, 20:10:21:21 »
Brukar placera över 30 sensorer i min pool. När kloret tillsätts verkar inte alkaliniteten ha större påverkan på pH-förändringarna. Kloret gör sitt. Antingen ökar eller minskar pH beroende på vilket klor jag använder.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2019, 20:13:41:41 »
Gömde svara på en av dina frågor. När du tillsätter syra minskar alltid alkaliniteten. Så ingen ide för dig att bry dig om denna parameter.

Utloggad salle40

SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2019, 20:32:29:29 »
Gömde svara på en av dina frågor. När du tillsätter syra minskar alltid alkaliniteten. Så ingen ide för dig att bry dig om denna parameter.

Ok. Är det så his alla som kör automatik att alkanitet är lågt?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ger upp nu!!! Alkanitet 0
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2019, 20:42:15:15 »
Som jag sa är låg alkalinitet för dig bra. Detta minskar din syraförbrukning. Tyvärr vet inte alla handlare om detta. De pratar alltid om alkalinitetens betydelse. I ditt fall är noll bra. Du kommer aldrig få en pH-sänkning utifrån ditt klor. Alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkning. Det bekymret har inte du med pH-höjning med ditt klor. Dina värden är mycket bra, klor och pH. Det är det enda av betydelse.
Så i ditt fall titta inte på alkalinitet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan