CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med gult vatten  (läst 1445 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oddiq

Problem med gult vatten
« skrivet: november 06, 2020, 15:27:13:13 »
Jag blir galen. Jag har precis skaffat en badtunna på 1500 liter och jag har fyllt den med vatten från vår grävda brunn som är jättegammal och inte används. Jag ville inte ta från vår borrade, som jag ändå visste innehöll en hel del järn. Vattnet var gult. Problemet är att det fortsätter vara gult. Jag har chockklorerat flera ggr, jag har kört i metal magic, jag har hällt i flytande flock medel. Jag har ca 7.4 i PH. Mäter med tabletter som säger att fritt klor är högt (över skalan).jag har ett 35kg sandfilter som jag först hade filterbollar i, men åkte och köpte glasmedia istället (så jag kan flocka och backspola vettigt). Men ändå händer det inget direkt. Vattnet är klart men fortfarande  gult. Jag har kämpat i en vecka med att få ordning på vattnet och körts nonstop rening. Vad göra???

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med gult vatten
« Svar #1 skrivet: november 06, 2020, 16:38:07:07 »
Hej,

Tråkigt när det krånglar. Normalt brukar det gula vara humus (organiska partiklar). Det kan ge en gul färg.

Det skulle också kunna vara hög järnhalt i kombination med klor.

Vilket kan betyda att din filtrering inte riktigt fungerar.
Har du sand/glasfilter kan du använda fast flockningsmedel som superflock från Folkpool. Den kommer bilda en gegga i filtret som fångar upp partiklarna. Tyvärr har dessa partiklar/humus en förmåga att sväva runt i vattnet och inte gå genom filtret.

Om du köper dessa superflock så skulle jag klippa upp påsen och tillsätta en tablett i skimmern. Backspola efter 1 dag.

Om du inte har en skimmer kan du mala tabletten och häll ner den sen i vattnet.

Kan behövas upprepas.

Vidare om du har en skimmer? Så kan du lägga dina filterbollar där. Det hjälper ditt filter

Roger




« Senast ändrad: november 06, 2020, 17:03:57:57 av Roger. »

Utloggad Oddiq

SV: Problem med gult vatten
« Svar #2 skrivet: november 06, 2020, 23:00:58:58 »
Tack Roger. Får väl köpa superflock också o testa. Tror du att man kan lägga den i  grovfilter korgen i pumpen? Jag har ingen skimmer.

Utloggad Erica

SV: Problem med gult vatten
« Svar #3 skrivet: november 07, 2020, 03:52:15:15 »
Järnhalt +klor brukar inte ge gult vatten, snarare grön-brunt...wi har råkat ut för detta själva .Humus däremot ger ju gul färg. Vi hade humushaltigt vatten i vår gamla brunn vid ett par tillfällen med mycket regn (=inträngande ytvatten). Numera ar vi djupborrad brunn och inga humusproblem. Järn har vi fortfarande och en hel del mangan. Humus kan ibland visa sig som trådar eller partiklar i vattnet, men det är inte alltid så.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med gult vatten
« Svar #4 skrivet: november 07, 2020, 22:24:47:47 »
Sand är bättre en billigare glaskross i ett sandfilter.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag