Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grönt vatten  (läst 3267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUS

grönt vatten
« skrivet: maj 04, 2013, 14:51:28:28 »
Mitt vatten är grönt efter vintern, räcker det med att chockklorera det och sen fin justera efter hand? har ju "nån" dag på mig innan det går att bada ändå...
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: grönt vatten
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2013, 14:56:40:40 »
Det tycker jag låter som en bra plan O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad LUS

SV: grönt vatten
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2013, 18:45:47:47 »
  Då låter vi det gå ett par dygn!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad TommyC

SV: grönt vatten
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2013, 18:50:16:16 »
Håll koll på om trycket i sandfiltret ökar så du behöver backspola. Det kan eventuellt behövas mer chockklor beroende på hur mycket gucka du har i vattnet.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: grönt vatten
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2013, 14:37:36:36 »
Hur har det gått? Är nyfiken då vi har samma problem. Förhoppningsvis kan vi sätta igång pumpen ikväll, räcker det med chockklorering? Suck, jag som bara använt kommunalt vatten och inte sjövatten för att det skulle vara hög vattenkvalitet... nu ser jag inte ens botten :( Och insekterna tycker att vi har ordnat ett finfint bad till dem.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: grönt vatten
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2013, 18:32:37:37 »
hade grönt vatten för första gången i år, i med en ckock start dos på kvällen och 24h var det ok. Helt klart någon dag till.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: grönt vatten
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2013, 19:00:20:20 »
Fyllde min pool med vatten från en bäck häromdagen och fick en smärre chock när jag tittade i poolen några timmar senare, vattnet var så grönt av humus så man inte såg botten(trots att jag körde vattnet genom ett kolfilter). Hävde i chock klor och flocknings kuddar (tror dom heter Sunflock) samt start av pooldammsugaren så var vattnet kristallklart dagen efter. Backspolade filtret efter det.  O0 Funderar på att starta VP´n snart för nu ser det inbjudande ut för ett dopp.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad LUS

SV: grönt vatten
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2013, 10:42:21:21 »
Nu är det klart så tillvida att det gröna är borta fast nu är det lite mjölkigt. Ska prova och få lite värden med min Aquacheck som jag provade förra året för att få det bra. Funkade kanon! Ska dock se om jag hittar sidan jag gick in på här på forumet, tom jag förstår hur man gör och hur mycket som ska i av diverse kemikalier! Bilder kommer, det gillar ni! Vi väntar ett tag, hittar inte stickorna!
« Senast ändrad: maj 12, 2013, 13:28:58:58 av LUS »
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag