VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: lecapool / Glasfiber  (läst 7914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swim king

lecapool / Glasfiber
« skrivet: oktober 15, 2008, 20:13:33:33 »
Hej, är ny på forumet med inlägg men har läst en hel det här.
Har byggt en enorm mur runt min tomt för att jämna ut med Lecablock och går nu i pool tankar och då känns Leca som ett givet alternativ ::) Tomten är till sist plan efter 17 pallar Leca block  :-\
Jag har kikat lite på olika alternativ på inklädnaden i poolen, var lite inne på att liner ett tag men om man ska avvika det minsta från standard (3x6 m) så blir linern otroligt dyr (vad jag har läst typ runt 35`?) funderar på att mura x antal skift och sedan putsa och klä in med flera lager glasfiber och avsluta med "Top coat" som poleras upp. Är det någon som kan komma med lite sköna ideèr och tips på hur detta funkar. Målning ? mm. mm.

Poolgiganten

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2008, 13:11:21:21 »
Storlek på poolen du tänkt dig ?

// Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Swim king

SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2008, 16:30:09:09 »
Hej, hade tänkt mig 3x6 meter lite olikformad....sedan mura en lite grundare del och sedan en murad trappa.

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2008, 18:05:30:30 »
Du har inte funderat på glasfiber pool med färdig trapp i ena kortsidan på 7x3,3 m som min ? Då får din gelcoat insida och slipper mura !

// Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Pea

SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2008, 19:15:04:04 »
3*6 blir en ganska liten pool, har du inte plats för större?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Swim king

SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2008, 19:53:02:02 »
Hej Pea, tanken är att poolen ska vara nersänkt i altanen som är upphöjd ca. metern från marken för att vara i samma nivå som altandörren och således vardagsrummet.
Altanen är 8 meter bred (poolen ska ligga på bredden) så jag täkte att det vore lämpligt med 1 meter fritt på varje sida.....kanske räcker med 0,5 så kan jag ju gör den 7 iofs.
Är inne på att mura i Leca just för att kunna göra den lite olikformad...

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2008, 20:26:36:36 »
Jag byggde också nersänkt i altanen ca 80 cm över mark. 1 meter fritt blir snålt !
Här kan du se mitt projekt

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2608.20

// Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Swim king

SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2008, 20:36:38:38 »
Hej Anders, nej för 17 altanen är ca 1 meter ovan mark sedan har jag grävt en djupgrop där jag ska gjuta sulan och börja trava Leca blocken.
Är lite i valet och kvalet med liner eller glasfiber.....en kompis till mig jobbar inom båt-braschen och han har lyssnat med flera stora svenska båt tillverkare om att klä poolen med Glasfiber i olika lager mm. och det ska tydligen vara otroligt hållbart och inte så väldigt kostsamt, en svetas liner kostar ju över 35`verkar det som....

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #8 skrivet: oktober 16, 2008, 20:48:36:36 »
Jag förstår ! Min altan är också 1 meter över mark och jag har återfyllt runt min pool ! Titta på de tidigare sidorna på min länk .Den är färdig isolerad med PU skum. Du kan få olik formad också i helt glasfiber !

// Anders

http://www.fiberpool.eu/index.php?id=220
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Steffe

SV: lecapool / Glasfiber
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2008, 21:08:06:06 »
Hej Swim King,

Har aldrig hört om någon som klätt en Leca pool med glasfiber, men någon gång skall ju vara den första :)

Det blir inga problem tror du med krackeleringar på ytskiktet om väggarna rör sig något? Man brukar ju inte rekommendera kakel och glasmosaik i samband med Leca p.g.a. rörelse. Å andra sidan så skulle din pool även vara en bit över mark.

Om det hade fungerat så hade jag nog testat det konceptet om det inte kostar så mycket. I annat fall så får du väl köra en platssvetsad 1,5 m armerad liner om du nu skall ha lite specialdesign på pool och inte bara vanlig rektangulär pool. Det finns en användare på forumet som arbetar med att svetsa liner. Kolla med honom om han kan ge dig ett bra pris.

Hade onekligen varit intressant och följa ditt projekt om du hade kört Leca/glasfibervarianten dock...  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan