VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installation, rör,slang,back & kulventil.  (läst 3771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fuska016

Installation, rör,slang,back & kulventil.
« skrivet: juni 03, 2014, 03:14:37:37 »
Hej, har grävt ner en glasfiberpool och skall koppla in pump,sandfilter och poolvärmare som är strax över vattennivån.
instruktionerna jag fick går isär, enligt bild skall det sitta en backventil innan poolpump och enligt texten så skall det vara kulventil innan pump och backventil efter sandfilter  (efter Bypass till poolvärmare).
känns som att man bör ha en backventil innan pump, för om pumpen stängs av kommer vattnet rinna bak/ner och jag måste fylla i vatten i pumpen när jag ska starta den igen.

Nästa fundering: kan man andvända rör/slang hur man vill eller tål någon av dem mindre tryck/temp?
sista frågan: Hur ofta skall pumpen gå? ska den ha en (timer)?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Installation, rör,slang,back & kulventil.
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2014, 06:12:41:41 »
Jag har också min pump ovan vattenytan och har skippat både ventil och backventil före/efter pump/filter.
När jag skall starta poolen på våren så fyller jag pump/filter genom att trycka in trädgårdsslangen i utloppshålet i skimmern (poolens utlopp) och spolar tills jag får flöde till inloppen.
om systemet i övrigt är tätt så blir det inte någon luft i systemet även om du stoppar pumpen eller kör den på timer.

Man brukar räkna med att vattnet i en pool bör omsättas genom filtret ca 4-5 gånger / dygn, så beroende på poolvolym och pumpkapacitet så kan man i vissa applikationer köra cirkpumpen på timer.
Jag tycker timer är en god ide, även om du kanske itne använder den, det kan i alla fall bra att kunna köra cirkpumpen på timer med viss klorering innan man börjar värma på våren, och efter att man stängt av på hösten, men innan vattnet blivit så kallt att man bör fortsätta klorera/filtrera för att undvika algblomning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Installation, rör,slang,back & kulventil.
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2014, 13:13:33:33 »
Vanligtvis har man ju grejerna under vattenytan och därför rekommenderas man sätta in ventiler så man kan reparera utan att behöva pumpa ur vatten. Men har man en värmepump så borde man ju kunna stänga ventilerna och därmed hindra avrinning genom inloppet. Och i skimmern kan man sätta en vinterplugg, den kostar några tior och gör att man t.ex. kan rensa filtret i cirkulationspumpen. Jag har 45 mm gängor i min skimmer och satte istället dit en slangadapter (http://poolshop.jf-fritid.se/reservdelar/slangadapter38-mm-slang.html) som jag hade liggande och satte på en bit slang som räckte över vattenytan. Också en lösning...
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad Holton

SV: Installation, rör,slang,back & kulventil.
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2014, 20:57:29:29 »
Vi har en bypass med ventiler så man kan stoppa flödet, men det är fasen enklare att sätta filterhuset på closed och köra ner en dammsugarslang i skimmern när man t.ex. rengör pumpfiltret. De där ventilerna kostar rätt mycket och om man aldrig använder dom känns det löjligt att betala för dom. Min VP kopplar jag aldrig bort annat än för vinterstängningen, de två ventiler som sitter där hade lika gärna kunnat vara kopplingar.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag