CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Äntligen poolstart!  (läst 26409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dartmogge

Äntligen poolstart!
« skrivet: april 12, 2014, 21:40:07:07 »
Efter att ha pratat om poolbygge hemma i några år så satte jag grävaren i backen idag! så "no return" vi har tänkt oss en JF storpool "Delux" 6,1 x 3,6.
Är det något ni andra skulle bytt ut i det som ingår?
 
Gropen blir ca 7,50 x 6m & 1 m djup hoppas det räcker för stödben mm.
Tanken är att filer,värmepump,mm ska hamna under trädäcket.

Jag har läst många byggtrådar och fått mycket inspiration.
Planen är att få upp poolen i år och trädäcket senast nästa år.

Jag ska försöka uppdatera här så ofta jag kan.


 

J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Äntligen poolstart!
« Svar #1 skrivet: april 12, 2014, 22:31:54:54 »
Jag uppdaterade till ett 75kg sandfilter. Tycker det som ingår är minsta laget, 45kg.

Lycka till med bygget och släng gärna in ett gäng bilder! O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #2 skrivet: april 15, 2014, 20:46:42:42 »
Här kommer en liten uppdatering! Jag har grävt i 3 dagar och har en liten snutt kvar som tas i morgon.
Det har vart lerigt som bara den och fastnat har man gjort några gånger >:(. Men nu har det torkat upp lite så det borde gå bättre i morgon. Det är lite pyssel att få bort massorna då jag tänkt att fylla mot en bergsknalle på tomten som ligger mellan 10-20 meter ifrån "Ground zero" man får flytta samma hög 4 ggr.. <hmm>

ska försöka få med några bilder om jag lyckas.. <dontkn>

Gadden:
Köpte du det filtret hos JF? förmodligen behövs det här också då jag misstänker att det blir en himla massa glada barn här! <sol>
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Äntligen poolstart!
« Svar #3 skrivet: april 17, 2014, 18:43:25:25 »
Japp. Jag sa bara till när jag beställde att jag ville ändra till det större filtret.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #4 skrivet: april 24, 2014, 21:36:06:06 »
Hej igen!
Nu är jag klar med hålet och har även grävt ner för kabel och dränering.

Jag hade en väldig tur och stötte på berg endast ca 50 cm kvar i själva hålet! det påverkar inte placering av poolen iaf. ;D
Förhoppningsvis kommer jag fixa till med singel och stenmjöl och dräneringen nästa vecka om vädret håller i sig!
Jag måste få in lastbilarna via en hästhage och då får det inte vara blött i backen, och enligt YR så ska det börja regna på onsdag.
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad jonas h

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #5 skrivet: april 25, 2014, 09:15:23:23 »
Kul med lite bygg bilder och texter.  :)
Lycka till.

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #6 skrivet: april 25, 2014, 20:44:18:18 »
Hej!
Är det någon ide att lägga någon form av isolering innan jag fyller på med grus i botten?
Eller ska jag lägga den mellan gruset och stenmjölet?
Och vilken sort är bäst att använda sig av? Jag har sökt runt lite och hittat både och om isoleringar.
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad Holton

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #7 skrivet: april 25, 2014, 23:42:39:39 »
Vi köpte deras 7,3-3,6 för några år sedan. Det sandfilter vi fick tycker jag har räckt till så det duger. Så länge inte pH drar iväg så är vattnet kristallklart. Jag skulle absolut nöja mig med 45 kg filter till att börja med.
Isolering... Vi la sån där hård extruderad skiva 200 var nått värde på hårdheten, sedan 5 cm stenmjöl ovanpå. Det där var tänkt att paddas ihop med markvibrator, men helvete vad det spårade ur! Vibrationerna fick isoleringen att vibrera vilket förvandlade stenmjölet till en sorts gröt med ett eget litet liv... Ja, vi gav fan i vibrerandes efter ett tag. Strök ut det jämnt bara och tryckte ihop så gått det gick. Sedan la vi en sånär nålfiltsmatta på och därefter poolen. Nu valde vi en marmorerad liner, men det syns inte ett hälavtryck i botten. Vi satte sedan även 3cm frigolit utan poolen. Men all den där isoleringen... Vetegudarna om det har någon effekt. Det som verkar viktigast är soltäcket. Den värme som möjligen letar sig neråt i backen som isoleringen kan bevara... Ja, är det bara tort under poolen så tror jag inte att förlusten hade blivit så stor utan isoleringen heller. Och den runt poolen... Att få effekt av isolering kräver ju att det blir ganska tätt. Och det blir det inte när poolen är formad som de här är...
Det som vi haft mest glädje av när det gäller extrautrustning är en upprullade för soltäcket, det går åt helvete utan och sedan värmepumpen till, vi har poolen varm ca 100 dagar, 28-30 grader och den timer vi har låter pumpen gå Max tio timmar om dagen, men för det mesta så går den långt mindre. Vi räknar med att det går el för en tusenlapp per sommar. Lätt värt!
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad dartmogge

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #8 skrivet: april 27, 2014, 09:37:20:20 »
Tack all för info!
Jag har en bekant som bor i Norrland och han rekommenderade att isolera under, inte bara för värmeförlust utan också för att tjälskador efter några år.
Även markröret från dräneringen ville han att jag ska isolera då ca 12 meter ligger bara ca 10-30 cm under jord.

Är det nödvändigt i Stockholm tro?

Har någon  vart med om det när det gäller denna typ av pool?
J&F storpool 7,3x3,6x1,32m 75 kg sandfilter.
byggtråd från April 2014 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Utloggad Holton

SV: Äntligen poolstart!
« Svar #9 skrivet: april 27, 2014, 14:05:46:46 »
Tjälskotten har jag inte tänkt på, helt klart kan det vara en god anledning att lägga i lite isolering. Vi bor på Badelundaåsen med ca 70 meter sand och grus under gården så här är rörelserna rätt små, men är det mer fukt i backen så är nog isolering väldigt bra.
Men isolera dräneringsslang... Hur gör man det? Man vill ju inte att isoleringen hindrar vattnet som ska dräneras, och om det ändå är varmt nog för flytande vatten, ja då behöver man kanske inte isolera slangen... Men ja detta är bara mina spekulationer.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag