Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?  (läst 23325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesv

Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« skrivet: november 10, 2013, 22:36:56:56 »
Jag har ett importspa som är 1-fas 220V och det rekommenderas en säkring på 50A enligt specifikationerna. Total uteffekt är 9Kw.

Kan man koppla värmaren och pumparna på olika faser och köra 3x20A?
Är det någon som har gjort det eller vet om det är några problem? Hade tänkt att anlita en elektriker till att göra det..


Spat är 2.5x2.1m och rymmer 1600l vatten därav den höga effekten.

Sedan har jag även en till fråga.
Spabadet ska stå på en gräsmatta till nästa sommar då altanen ska byggas om. Räcker det med att sätta trallvirke under spabadet så det håller sig på plats? Vill helst inte börja gräva eftersom det ska flyttas till sommaren..

Väldigt tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #1 skrivet: november 11, 2013, 07:11:14:14 »
E-posta tillverkaren och be om ett "EU-schema" för det elektriska.
När det gäller uppställningen så spelar det nog inte så stor roll vad det står på, men det måste ju vara plant och inte ändras p.g.a. käle eller annat,  annars borde nog stommen kunna gå sönder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #2 skrivet: november 11, 2013, 23:00:02:02 »
Checkade med min man som vanligt rörande elfrågor... Ditt spa måste vara gjort för den amerikanska marknaden eller för något land t.ex. i 3e världen där man ofta kör med enfas även för stora laster. Om det inte går att koppla om till trefas så kan du inte koppla in det i Sverige, dels för att du kanske inte har tillräckligt stor huvudsäkring (minst 63 A om huvudsäkringen skall vara ett steg större än gruppsäkringen), dels för att man in Sverige inte tillåter sådan snedbelastning vid anslutning till normalt elnät. Här i landet är så pass stora laster alltid trefasanslutna. Om det går att koppla om - ja det beror mest på värmarens utformning. Den lär ju stå för den största effekten. Är det en ren enfasvärmare kan den inte kopplas om utan då måste du byta själva värmarelementet till ett trefas för att klara det. Om inte ditt spa är förberett för omkoppling till trefas så lär det bli en hel del arbete med omkopplingen och det förutsätter en kunnig elektriker. Det går inte att säga hur krångligt det blir utan att först se ett kopplingsschema för ditt spa.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #3 skrivet: november 12, 2013, 07:01:53:53 »
Nja, det där stämmer nog inte riktigt.
Jag har ett SPA som i grunden är "enfas", men där man helt enkelt kopplar om det när det kommer till Sverige, enligt följande:
Pump 1:  2 kW enfas, på fas 1.
Pump 2:  2 kW enfas, på fas 2.
Värmare: 2.4 kW enfas, på fas 3.

Körs på 3 X 16 A säkringar.
Vi har 20 A huvudsäkringar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #4 skrivet: november 12, 2013, 14:36:43:43 »
Jo men då är väl ditt spa förberett för just detta ? Om du har en mycket kraftig värmare som huvudlast och denna är enfas med ett enfas värmeelement så går den ju i sig inte att koppla om till trefas. Men visst kan du dela upp pump och värmare på olika faser. Problemet uppstår ju om värmare är så kraftig att den helt dominerar lasten.

Utrustningar för användning i USA kan ha mycket stora "enfaslaster" men ur amerikansk synpunkt är de en slags tvåfas, då man kör två faser 180 grader ur fas från en transformator med mittuttag. Sedan kör man tunga laster som spa, större AC, elspis m.m. på 230 - 240 V, till skillnad från vanliga belysningar m.m. som går på 115 - 120 V, En villa kan ha en ingående elservis på 150 - 200 A, något som är helt otänkbart i Sverige. Det svenska systemet är dock klart bättre, mindre förluster. inte så våldsamt grova kablar och större säkerhet generellt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #5 skrivet: november 13, 2013, 06:34:25:25 »
Tror det finns väldigt få äkta 3-fas-SPA. (Alltså där motorer och värmare är trefas)
Elvärmaren är nog sällan på mer än 2.5 kW.
På mitt spa står det 3 kW, men uppmätt effekt är som sagt bara 2.4 kW, jag misstänker att det är för att den skall kunna köras på en fas.
Idag blir allt fler maskiner 1-fas, tvättmaskiner, torktumlare, ugn, spis o.s.v. - men i de flesta fall kan man koppla om dem till 2-fas eller 3-fas på ena eller andra sättet.
I detta specifika fall är det mer eller mindre omöjligt att veta om det går koppla om, "Importspa" säger inte så mycket, men i mina ögon vore tillverkaren totalt idiotisk om han inte hade förberett för 3-fas inkoppling för de som så vill.
Att googla efter alternativ inkoppling, eller kontakta tillverkaren ser jag som det enda vettiga rådet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jesv

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #6 skrivet: november 13, 2013, 16:37:10:10 »
Nu har jag fått schema av tillverkaren.

Till vänster är det mitt spabad som är 1-fas och till höger är det inkopplat på 3-fas. Vad jag kan se och en elektriker också påstod var att man bara kopplade om faskablarna och delade upp dom på tre faser. Samt även bytte jordfelsbrytare till en 3-fas och strömkablar till 2.5 kvadrat.

Dock hörde jag med tillverkaren och dom hade delat upp det såhär:

Fas 1 - Alla pumpar (2 jetpumpar, 1 luftpump, 1 cirkulationspump), totalt 6kw
Fas 2 - Högtalare, belysning och kontrollsystem
Fas 3 - Värmare, 3kw

Så jag måste nog koppla någon pump från fas 1 till fas 2 så fördelningen blir lite bättre.

Vad säger ni kunniga?


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #7 skrivet: november 14, 2013, 07:22:28:28 »
På vårt spabad går det inte köra luftpump tillsammans med någon av de två jetpumparna, kanske är samma på ditt?
I så fall behöver du bara lägga en av jetpumparna på en annan fas.
Alltså:
Fas 1: 1 jetpump + luftpump
Fas 2: Högtalare, belysning, kontrollsystem + 1 jetpump
Fas 3: Värmare

Att lägga någon av pumparna på samma fas som värmaren tror jag är en dålig ide.
« Senast ändrad: november 14, 2013, 08:38:40:40 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #8 skrivet: november 14, 2013, 09:49:58:58 »
Hej

Det ser inte ut som det bara är att flytta en av pumparna till en annan fas.
Vad jag kan se så har varje fas en egen anslutning till kretskortet och förbrukarna är också kopplade direkt på kretskortet.

För att flytta en förbrukare mellan faserna skulle man då behöva ändra på ledningsbanorna på kretskortet, det är iofs möjligt men kanske inget att rekommendera.

Det finns någon röd kabel som jag inte riktigt ser vart den tar vägen så det kan vara någon förgrening eller extra anslutning som gör att man kan koppla annorlunda.


Jag vill inte skrämma dig och jag tror Erica kan ge betydligt bättre svar men tittar jag på kablarna mellan kopplingsplinten och kretskortet ser de inte ut att vara direkt 6mm2 som krävs för 25A (6kw=23A). Det finns en hel del friskrivingar om korta sträcker, fritt förlagd osv som jag inte har koll på.

Kan vara värt att kolla upp, det kanske är så att förbrukningen aldrig blir 6kw (så var det med mitt bubbelbad, iaf enligt elektrikern) och därför behövs inte grövre kabel, detta skulle också innebära att det inte blir en sådan stor snedbelastign som de teoretiska siffrorna anger.

Din elektriker säger att det räcker med 2.5mm2 (alltså 16a säkring, 3kw) så han har säkert sett något jag missar, eller har erfarenhet som gör att han säger så.

/Erik S
« Senast ändrad: november 14, 2013, 09:55:17:17 av FlyHigh »
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #9 skrivet: november 14, 2013, 14:11:26:26 »
 <hmm>  Det enda som verkar skilja de två kretskorten åt, tycker jag, är väl plinten, i övrigt ser v'l kablarna ut att gå på precis samma sätt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag