VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jabo Segeltak bilder  (läst 14142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Jabo Segeltak bilder
« skrivet: augusti 02, 2013, 09:50:55:55 »
Vi byggde förra veckan ut vår altan kring poolen.
Då jag tycker att det känns mycket mer ombonat och mysigt med någon form av tak över uteplatsen så har jag sökt efter någorlunda prisvärda lösningar.
Då vi varit och är väldigt nöjda med vårt tidigare segeltak så hade jag tänkt köpa ett likadant.
Det visar sig dock att detta inte längre säljs, utan har ersätts av en annan typ av konstruktion.
Nåväl, vi bestämde oss i alla fall för att köpa ett, pris ca 3500 kr.
Gjorde en (av många) sökningar på google, och hittar helt plötsligt ett nytt oanvänt segeltak av just denna modell på blocket, för 2500 kr, får det också för detta pris inkl frakt. (stort tungt paket).
(Han som köpt det hade inte kollat hur stor deras altan var, och det rymdes helt enkelt inte)

Idag skall det monteras, och jag hoppas kunna ta några bilder och lägga in i forumet.
Storlek 4 X 4 meter.
Fabriksbild:
« Senast ändrad: augusti 13, 2013, 10:14:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Sir_erken

  • Gäst
Sir_erken
SV: Köp/installation av Jabo Segeltak + bilder (kommer)
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2013, 16:47:27:27 »
Är sugen på att köpa det, hur har det gått?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köp/installation av Jabo Segeltak + bilder (kommer)
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2013, 08:14:15:15 »
Mmm, det blev kanonbra.
Vi har byggt ut altanen med ca 23 m2, för att komma åt ett par timmars aftonsol.
Skärmväggarna är Jabo Exlusive som vi målat "nästan svart" med oljetäcklasyr.
Bifogar ett antal bilder, öppna dem för att se större format.
På "närbilden" ser det ut som att röret böjer sig inåt, men det är bara ett fenomen från objektivet.
Jag upplever det som prisvärt, men...
Lackeringen av rören var väldigt tunn, det blir lätt skrapmärken om man inte hanterar prylarna försiktigt innan/vid montering.
På en av hörnstolparna (Högst upp som gör att det knappt syns) hade det knappt täckt alls så bra som man kunde begära.
Infästningarna för stolpfötterna var inte helt "linjära", fötterna var alltså inte i linje med trallbrädorna när det var monterat.
Nu gjorde det i och för sig itne så mycket då jag kapat alla stolpar, så jag fick borra nya hål, vilket jag gjorde som det skulle vara, alltså rakt...
Kort sagt så kan man väl se (utan att jag vet säkert) att taket är tillverkat i Kina, och att det allra sista vad gäller kvaliten kanske inte är på plats, jag bedömer trots allt är det är mycket prisvärt, och jag tror det kommer att hålla riktigt bra.
Segelduken känns riktigt bra.
Att vi kapat rören beror på att jag ville få ned taket så lågt som möjligt, dels för att det ger en bättre rumskänsla, mysigare helt enkelt, och dels för att så lite vind som möjligt skall kunna passera mellan skärmväggarna och segeltaket.
Jag kapade 1 dm på långa stolpen närmast poolen, 2 dm på de två kortare stolparna, och 3 dm på stolpen i skärmväggsvinkeln.
Blev mycket bättre än innan.
Det är dock viktigt att man bibehåller "grundvinkeln" de höga/låga stolparna emellan så det inte kan börja samlas vatten på segelduken, för då kapsejsar det alldeles säkert.
Jag hade hoppats att stolparna skulle gå justera på höjden på ett enkelt sätt, men det finns inga andra möjligheter än att ta fram sågen.
Jag kan i och för sig förstå att tillverkaren gjort på detta sätt för att det inte skall "kunna" samlas vatten på taket, men samtidigt hade det varit bra att tillfälligt kunna sänka taket i "skärmväggsvinkeln" om det är lite blåsigt (men inget regn).
« Senast ändrad: augusti 08, 2013, 08:29:20:20 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Köp/installation av Jabo Segeltak + bilder (kommer)
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2013, 08:30:02:02 »
Bra idé, snyggt!  O0


Ska fundera lite om vi snor den kanske för vårt "hörn" som ser rätt liknande ut...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

PelleG

  • Gäst
PelleG
SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2014, 22:06:15:15 »
Rickard, Går det att "dra ihop" seglet på ngt hyfsat enkelt sätt om man vill ha sol där man sitter? För att sen kunna dra ut det igen då man vill ha skugga?

Ser ut som en mycket bra lösning för oss, men vi vill gärna ha möjligheten med lite flexibilitet.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2014, 05:33:41:41 »
Hej.

Nej, det är inte så lätt att öppna upp om man behöver det, det tar iofs inte mer än 10 minuter att plocka ned hela seglet, men som sagt, det är nog bara tänkt att man skall göra det innan vintern.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

JanneMan

  • Gäst
JanneMan
SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2014, 09:45:03:03 »
Tjo,
funderar på att köpa detta segeltak..... men står det verkligen mot hård vind? Behövs det inte ordentliga infästningar tex lina fäst mot husvägg/träd?
Mvh, Janne

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2014, 10:50:10:10 »
Jag är förvånad över hur bra det hanterar vinden.
Nu har vi i och för sig fäst det med ett par bultar i vindskydden, men de gör nog inte så stor skillnad.
Just det faktum att man spänner seglet runt om gör att det blir lite som ett trummskinn, det fladdrar inte alls mycket ens i hård vind.
Vi har haft det nu i drygt ett år men det har aldrig stormat, så riktigt hårdtestat har det inte blivit ännu, min bedömning är dock att det inte skall vara några större problem.
Det finns att köpa segel som reservdel för 995 kr om olyckan skulle vara framme.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2014, 19:25:10:10 »
Idag beställde jag något liknade, också från Jabo. En pergola/paviljong. Hoppas den håller samma kvalitet.

http://www.timeforus.se/pergola-3-x-3-met-p-2050-c-626.aspx
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad x man

SV: Jabo Segeltak bilder
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2014, 12:42:29:29 »
Gadden, hur lång tid tog det från order till leverans från "Timeforus"? Har idag beställt Jabos väggpergola från dom. Dom trodde att jag skulle ha den på fredag.
By the way, känns kvalite'n okej?

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag