CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avluftning av slang på taket?  (läst 2435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kjell

Avluftning av slang på taket?
« skrivet: juli 29, 2013, 21:00:05:05 »
Uppvärmningen av min lilla på sker genom att en pump kör upp vattnet 3 meter till garagetaket.  Där sköter solen värmen i slingan som går i cirklar på det lätt lutande taket (dvs många punkter för luft att ansamlas).

Hur löser ni andra det för att få ut luften ur systemet?

Killen på Comfort trodde inte att en automatisk avluftningsventil skulle vara bra. Han trodde kloret skulle vara illa.  Dessutom tyckte han att all luft skulle pressas ut ändå eftersom in- och urlopp är under vattenytan.  Han föreslog isåfall att jag drar en slang från utsläppet och upp tre meter igen för att på så sätt skapa en ny övre punkt.  Det låter arbetssamt och jag misstror att luften pressas ner dessa tre meter.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Avluftning av slang på taket?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 23:37:15:15 »
Med ordentlig fart på rundpumpningen så åker luften ut av sig självt mer eller mindre av sig självt. Luft är bara ett problem på sugsidan av en pump, inte på trycksidan.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Avluftning av slang på taket?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2013, 15:02:12:12 »
Jag har ett liknande arrangemang till min pool. Jag kör upp vattnet på taket till förrådet där det ligger solpaneler med en massa kanaler. Jag har dock inte några problem med luft som kommer in I systemet utom lite grann som bubblar ut när jag startar filterpumpen som ju också driver hela solpanelsanläggningen.
Om du får in en massa luft så borde det läcka någonstans. Du kan ju kolla med lite såpvatten för att se om det bubblar någonstans.
Nu menar jag inte att du skall ha såpa I poolvattnet utan spraya eller pensla på såpvattnet på skarvar och misstänkta ställen. Sen får du väl fixa läckorna så blir du nog kvitt problemen.
Sedan håller jag med Erica att luften åker ut av sig själv om man har tillräcklig fart på vattnet. <hmm>
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Erica

SV: Avluftning av slang på taket?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2013, 23:30:37:37 »
En annan möjlighet är väl att använda en pump som är självsugande om man har problem med luft vid uppstart. Flera av de pumpar som säljs för t.ex. trädgårdsbevattning är självsugande och dessa pumpar brukar vara av plast så de borde klara poolvatten också. De är dessutom inte så dyra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag