CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning  (läst 6725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Uppvärmning
« skrivet: mars 14, 2004, 22:56:40:40 »
Att värma poolen på effektivt sätt finns det säkert en del bra lösningar på!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Uppvärmning
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2004, 11:02:04:04 »
I mitt fall föll valet på värmepump - detta med tanke på hur långt norrut jag bor.

För de som bor längre söderut kan solfångare vara en bra lösning, men jag var rädd för att värmen inte skulle räcka till i mitt fall.

Har man redan värmepump så bör man bygga pool oxå, detta för att räkna hem värmepumpsinvesteringen ännu fortare  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Badkrukan

  • Gäst
Badkrukan
Re:Uppvärmning
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2004, 22:19:44:44 »
Eftersom jag redan hunnit bli en flitig frågare tänkte jag posta ännu fler frågor här i forumet. Det är så att jag denna underbara sommar till trots funderar på att skaffa pool. Nu undrarjag över uppvärmningstekniken. Jag hade funderat på att värma min pool enbart med solfångare och jag undrar om förhållandet solfångare/pool måste ligga inom de rekommenderade 50-75%? Då jag bor i småland och denna sommar inte alls kommit att bli som jag tänkt mig (hittills) så vill jag höra om nån vet ifall det skulle vara negativt på något sätt om man gick närmare de 100% på solfångare (förutom dilemmat att det är fördyrande och att man ev. får uppgradera pumpen) Jag menar alltså rent effektmässigt!

Tack på förhand!

M.V.H
Badkrukan
P.S! Solen skiner alltid, det är bara det att man ibland måste kolla genom molnen! D.S!

Utloggad Pool Doktorn

Re:Uppvärmning
« Svar #3 skrivet: april 14, 2005, 18:42:14:14 »
När det gäller solfångare så kan man egentligen aldrig ha för mycket...det enda som sätter stopp är ekonomin. Att man måste uppgradera till en större pump är oftast skitsnack.......ju fler man har desto mindre tryckfall får man , dom flesta solfångare fungerar effektivast om dom får 15l/ minut per styck.......har man tio stycken fångare så innebär det att pumpen ska pumapa 150/minut och det klara dom flesta pumpar med god marginal!!!

Utloggad Tore

Re:Uppvärmning
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2005, 20:25:12:12 »
Går det inte lika bra med svart slang i låda ???

Och i sådanafall vad för sorts slang ???

Utloggad ola

Re:Uppvärmning
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2005, 11:56:26:26 »
Solfångare är ju just "svart slang i låda" :) men jag tror inte att det är värt besväret att bygga en själv. Man behöver inte ha låda heller även om det ökar effektiviteten. Speciellt om det är blåsigt.

Någon tipsade om några mattor man lade ut som solfångare och de verkade klart billigare än att bygga något själv i PEX-rör eller vad man nu skulle kunna använda.

*letar*

Här var det. http://www.poolforum.se/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=45;start=20
« Senast ändrad: augusti 08, 2014, 18:33:46:46 av Rickard »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag