CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måste jag börja om och sänka Ph först?  (läst 4918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

Måste jag börja om och sänka Ph först?
« skrivet: maj 30, 2012, 19:06:15:15 »
Hej!

Jag hade slut på chockklor när jag skulle dra igång poolen. Jag slängde i några klorpuckar. När jag sedan kollade värdena var de:
CL 4,5 (ok)
Ph 6,3 (lågt)

På Vattenbutiken säger de att jag skulle ha justerat Ph-värdet först innan jag haft i klor. Nu måste jag vänta på att klorhalten går ned innan jag börjar om och justerar Ph. Nu har jag inte haft några klorpuckar på tre dygn men CL-värdet sjunker inte. Kanske täckningen gör att klorhalten inte minskar?

Vad händer om jag justerar PH nu?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2012, 19:53:55:55 »
Om du höjer pH så sänker du desinficeringseffekten. Jag hade höjt pH för att minska desinficeringseffekten (med tanke på den höga halten av fritt klor) samt tagit av överdraget så att solen hjälper till och med att sänka klorhalten (eller varför inte bada).

Utloggad Erica

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2012, 21:01:15:15 »
I rubriken talar du om att SÄNKA pH, men ditt värde är ju redan för lågt ? Risken med lågt pH och högt klorvärde är att man kan få ögonirritation när man badar. Dessutom blir vattnet mera aggresivt och kan fråta på metalldelar m.m. Desinficeringen blir däremot hög vid lågt pH. Varför blev pH lågt ? Hade du i pH-sänkande medel eller var det naturligt lågt ? Varför skulle du inte kunna höja pH nu ?

Utloggad BJohan

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2012, 21:16:39:39 »
Oops. Jag menar "måste jag höja PH först?"

Varför det är lågt PH vet jag inte. Förra sommaren var det bra PH-värde.
Kan det vara att jag kört med klorpuckar och det bildad någon syra?

Min fråga var om jag kan justera PH nu eller om jag måste vänta tills allt klor är borta?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Steffe

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2012, 21:24:14:14 »
Du kan höja ditt pH till önskat riktvärde utan att sänka kloret. Det är en annan sak utifall du skulle ha högt klorvärde i kombination med för högt pH. Hade du sänkt pH då så hade desinfektionseffekten blivit större vilket skulle kunna innebära linerblekning i värsta fall. I det fallet hade jag sett till att klorhalten var lägre innan jag korrigerade pH. 

Se lite mer info i länken nedan.

http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/

Utloggad BJohan

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2012, 22:36:22:22 »
Nu har jag haft i en burk med Ph höjande medel och värdena är bättre.

CL 4.0
Ph 6,9

Klorhalten har inte gått ned särskilt mycket. Jag har haft täckning på eftersom det är så kallt. 5 grader och regn på dagarna! Ph ska upp lite till, till 7.2. Hoppas på varmare väder så att jag kan låta poolen vara öppen ett tag så att klorhalten sänks.

Jag hade mycket regn- och smältvatten på presenningen när jag tog bort vinterplåtarna. Dessutom mycket gamla löv i vattnet. Kan det vara detta som orsakat det sura vattnet?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

SV: Måste jag börja om och sänka Ph först?
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2012, 23:46:21:21 »
Nu har jag haft i ytterligare 0,5 kg Ph+. Sedan Chockklor.

CL 5.0
Ph 7.2

Jag hade en kraftig klorlukt innan chockkloret. Den försvann efter chockkloreringen, trots att klorhalten nu är högre. Nu väntar jag bara på att klorhalten ska gå ned, så blir det bad.  :)
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag