CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudisolera poolpumpen  (läst 36846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik79

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #30 skrivet: april 12, 2022, 11:41:47:47 »
Lånar denna tråd, har köpt en ny kraftigare pump (från okänt märke 0,4 hk -> glong 1 hk) och vi har pump och filter i en liten "bod" med enkelt golv av trallvirke, helt oisolerat fast med vägar och tak och självdragsventilation. Den förra pumpen stod på en tjock gummimatta på golvet och hördes knappt. Denna nya står på samma matta men den gör ändå så att hela kojan vibrerar, och ljudet är ganska störande, låter som ett dovt "borrande". Grannen kom och undrade vad vi hade gjort (och hintade om att de tyckte ljudet störde). Håller jag i pvc-slangen från pumpen till sandfiltret upplever jag att ljudet blir lägre, släpper jag hörs det högre. Håller jag med handen på trallgolvet vibrerar det en hel del och det är gissningsvis härifrån det mesta ljudet kommer. Det "luftburna" ljudet är helt okej inget vi störs av. Kanske ska vi ta bort trallgolvet helt och hållet och bygga upp med typ cementblock istället? Eller finns det någon annan lösning. Grundproblemet gissar jag är att boden är för skrangligt byggd för denna kraftiga pump.

Var tyvärr för bekväm/snål för att gjuta en liten plattan, samt att vi inte riktigt visste vart vi skulle ha tekniken.

/H

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #31 skrivet: april 22, 2022, 06:31:45:45 »
Jo, betongsuggor istället för trä, och skruva fast maskinen i betongen, se till att slangarna och annats om vibrerar inte har kontakt med trä eller reglar som kan fortplanta sig i resten av bygget.
Vanlig rörisolering runt slangarna som blir tystare när du tar i dem kan också kanske hjälpa.
På vår första cirkpump var det själva pumphuset som var för klent designat, så hela pumphuset vibrerade rejält, kanske kan det vara möjligt att limma fast någon form av bitumenmatta på själva pumphuset för att ändra karaktären på ljudet, den typen av mattor finns att köpa där de säljer biltillbehör, som t.ex. hos Biltema.
Kan vara värt att prova i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag